פנדורה נכנסת לוול סטריט לפי שווי של 2.6 מיליארד דולר

‎‎החברה תכננה במקור להנפיק לפי מחיר של 10-12 דולר למניה אך ביקוש היתר הקפיץ את המניה ל-16 דולר ■ הפסדיה הצבורים: 92 מיליון דולר‏ ■ החברה הנפיקה רק 9.2% ממניותיה

‎‎חברת הרדיו האינטרנטי פנדורה הצליחה לגייס 234.9 מיליון דולר בהנפקה הציבורית שלה אתמול (ג'), נהנית מהסנטימנט החיובי סביב מניות חברות האינטרנט, שדחף את מחיר המניה אל מעבר לטווח שהחתמים קבעו לה בתהליך.

‏החברה, הפועלת מקליפורניה, מכרה 14.7 מיליון מניות במחיר של 16 דולר לאחת, עלייה משמעותית מהטווח בתשקיף הראשון שהגישה שהיה 10-12 דולר למניה.

שווי השוק של פנדורה יהיה היום 2.6 מיליארד דולר בפתיחת המסחר, מכפיל של 19 על מכירותיה בשנה שעברה לעומת מכפיל של 2.7 לחברת סיריוס, שמפעילה שירות רדיו לווייני מבוסס מנויים בתשלום. שווי השוק שלה הוא 7.7 מיליארד דולר.

פנדורה נהנתה מהביקוש הרב של המשקיעים למניות חברות אינטרנט בעקבות ההנפקות המוצלחות של הרשת החברתית המקצועית לינקדאין ושל מפעילת מנוע החיפוש המקוון הרוסית יאנדקס, שמניותיהן הניבו תשואה של למעלה מ-55% לאחר ההנפקה הציבורית בחודש שעבר.

‏"יש ביקוש חזק למניות של חברות עם מודלים עסקיים חדשניים שיש להן אופק צמיחה רחב", אומר מנהל ההשקעות סקוט בילדו מ-‏Fifth Third Asset‏, "אבל למרות שהביקוש קיים, אין מספיק דרכים לנצל אותו. ההנפקה של לינקדאין העלתה את הרעב של המשקיעים".

נוסף על התחרות מחברות דוגמת סיריוס, פנדורה עתידה להתמודד עם איומים מצד ענקיות אינטרנט דוגמת אמזון, אפל וגוגל, המפתחות שירותי מוזיקה מקוונים משלהן. כמו-כן, שירות המוזיקה המקוון ‏Spotify‏, שזמין לגולשים בשבע מדינות באירופה, הגיע להסכמי שיתוף פעולה עם שלוש חברות מוזיקה גדולות וקרוב לחתימה על הסכם עם חברה רביעית. זאת, מתוך כוונה להתחיל ולפעול גם בארה"ב - ייתכן שאפילו בחודש הבא.

פנדורה הוקמה בשנת 2000 בידי טים ווסטרגרן תחת השם ‏Savage Beast‏ (חיית פרא). 87% מההכנסות שלה נובעות מפרסום מקוון המותאם אישית למאזינים ומבוסס על גיל, מגדר, מקום מגורים והעדפות מוזיקליות.

מכירת מודעות הפרסום המקוון מאפשרת לפנדורה להציע את השירות שלה חינם לגולשים, אם כי היא מציעה שירות מוזיקה בתשלום לגולשים המעוניינים להימנע מחשיפה לפרסומות.

מאז הוקמה החברה היא הפסידה במצטבר 92 מיליון דולר. בשנה שעברה ההפסד שלה היה 1.8 מיליון דולר לעומת 16.8 מיליון דולר ב-2009. יש לה יותר מ-90 מיליון משתמשים וההכנסות שלה קפצו בשנה שעברה ל-137.8 מיליון דולר.

נקודה מעניינת היא שהחברה הנפיקה רק 9.2% ממניותיה, בהשוואה להנפקות של חברות טכנולוגיה בוול סטריט שמכרו 24% ממניותיהן בממוצע. הבנקים מורגן סטנלי, ‏JP‏ מורגן וסיטיגרופ הובילו את ההנפקה. ‏‎‎‏

‏ ‏