אושר בטרומית: בני-זוג שהתגרשו יחלקו ביניהם את הפנסיה

הכנסת אישר ברוב של 26 חברי כנסת את הצעת החוק של ח"כ זהבה גלאון לחלוקה "אמיתית וצודקת" של זכויות פנסיה בתהליך הגירושים

הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית הצעת החוק של ח"כ זהבה גלאון (מרצ), המאפשרת לבני-זוג שהתגרשו לחלק ביניהם את הזכאות לפנסיה שנצברה בתקופת הנישואים. ההצעה התקבלה ברוב של 26 תומכים וללא מתנגדים או נמנעים.

ח"כ גלאון הסבירה כי "עד היום חוקי הפנסיה התייחסו לצבירת הפנסיה כשייכת בלעדית לעמית. זאת, למרות שהחוק והפסיקה בישראל הכירו בנכסים שצבר אחד מבני-הזוג כנכס משותף של בני-הזוג, אם נצבר במהלך החיים המשותפים. לכן, בפועל החסכונות לפנסיה שנצברו במהלך החיים המשותפים לא נחשבו כנכס משותף, ולא ניתן היה לחלקם במקרה של גירושים, וכל אחד מבני-הזוג קיבל אך ורק את מה שחסך בעצמו. זאת, בניגוד לכל סוגי החסכונות האחרים שאותם צוברים בני-הזוג ונהוג לחלק".

לדבריה, "הצעת החוק מתקנת את העיוות ומחייבת את קרנות הפנסיה לאפשר לבני-הזוג לחלק ביניהם באופן צודק הזכאות לקצבת הפנסיה, על-פי הכלל שנקבע בהסכם הגירושים. זהו תיקון צודק, המסייע להגן בדיוק על אותן נשים מוחלשות שהיו תלויות בבני-זוגן כל חייהן, ולאחר הגירושים והפרישה נותרו חסרות זכויות פנסיה".

עוד הוסיפה גלאון כי "מהיום, אישה שהתגרשה תהיה זכאית לקבל את החלק היחסי בחיסכון לפנסיה של בן זוגה לאחר שזה פרש לגמלאות, ואף אם נפטר. כך יימנע מצב שבו האישה שאינה רשומה כעמיתה תהיה תלויה בחסדי העמית ובחסדי קרן הפנסיה".