עיכוב בעסקת מגדל-ביטוח חקלאי בשל מתיחות בב.ס.ס.ח

אי הסכמה על זהות האגודה שתחזיק במניות הקיבוצים בחברת ביטוחי האשראי ■ מגדל וביטוח חקלאי צפויות לשנות את המתווה ולהשלימה בקרוב

אי הסכמה בין הראל לביטוח חקלאי בנוגע לזהות האגודה שתחזיק במניות הקיבוצים בחברת ביטוחי האשראי, שהובילה לעיכוב השלמת עסקת מגדל-ביטוח חקלאי, מייצרת מתיחות בין שניים מבעלי השליטה בב.ס.ס.ח.

התנועה הקיבוצית סיכמה עם קבוצת מגדל על רכישת מחצית ממניות ביטוח חקלאי בתמורה ל-140 מיליון שקל לפני כשנה וארבעה חודשים, ועד כה טרם הושלמה העסקה. למרות שהיום האחרון שנקבע בהסכם המקורי להשלמת התנאים המתלים לעסקה היה 15 בספטמבר 2010, מגדל וביטוח חקלאי מוסיפות לדון להשלים את העסקה.

בשוק מעריכים שלאחר העיכובים שנבעו ממתיחות בין ביטוח חקלאי לבין קבוצת הראל, נראה שהפתרון קרוב ובחודשים הקרובים תושלם העסקה.

הרגולטור תומך

בתחילת 2010 נחתם בין הצדדים הסכם לרכישת 50% מיחידות ההשתתפות של אגודת ביטוח חקלאי, בתמורה להזרמת הון של 140 מיליון שקל לתוך חברת הביטוח הקטנה מצדה של מגדל. הצדדים קבעו במסגרת ההתקשרות כי השלמת העסקה תלויה בשינוי מבנה השליטה בביטוח חקלאי, באישורים רגולטוריים, וכן נקבע שהעסקה לא תכלול את אחזקות ביטוח חקלאי בב.ס.ס.ח ובקרן הפנסיה עתודות הוותיקה. ככל הידוע, האישורים הרגולטוריים לעסקה לא היוו מכשול, ובפיקוח על הביטוח אף מצדדים בקיום העסקה.

כאמור, תנאי מתלה לעסקה היה שאגודה שיתופית ביטוח חקלאי תקים אגודת אחזקות, באמצעותה תחזיק במחצית ממניות חברת הביטוח לצד מגדל, כאשר במקביל היא תבצע פיצול אופקי, ותעביר לאגודה-אחות שתוקם על-ידה את השקעותיה בחברת ב.ס.ס.ח ובחברת עתודות. זו, כך נראה, המשוכה הבעייתית ביותר מבחינת השלמת העסקה.

בהקשר זה, מהצד של עתודות הוותיקה - שבה היא שותפה עם קבוצת כלל ביטוח - הצדדים הגיעו לפתרון והחזקה זו לא מהווה מכשול. מנגד, השותפות בב.ס.ס.ח הציבה לא מעט בעיות, כשהחלה להיווצר מתיחות בין הראל לביטוח חקלאי - כשגם מגדל נמצאת בסיפור - כשהראל ביקשה להימנע מניתוק הקשר בין ביטוח חקלאי להשקעה בב.ס.ס.ח, ולא אישרה לב.ס.ס.ח לעשות את השינויים הנדרשים, ובכך חסמה את ביצוע העסקה מול מגדל.

מגדל וביטוח חקלאי צפויות לשנות את מתווה העסקה כך שהעסקה לא תחייב הסכמה מצד שותפותיה בב.ס.ס.ח. לפני 5 שנים רכשו ביטוח חקלאי והראל את השליטה בב.ס.ס.ח מידי קבוצת הכשרת היישוב. זמן קצר לאחר מכן השתיים צירפו כשותפה בשליטה את חברת ביטוח האשראי הגדולה בעולם היולר הרמס. מאז יש לשלוש שותפות שווה בשליטה על ב.ס.ס.ח: כל אחת מחזיקה בשליש (33.3%) מהחברה. בין הצדדים יש הסכם בעלי מניות. ב.ס.ס.ח מנוהלת, עוד קודם לרכישתה על-ידי הראל וביטוח חקלאי, על-ידי דוד מילגרום, שמכהן גם כיו"ר דקלה.