40% מהחברות שפועלות בסין שוקלות לחסל פעילותן השנה

ישנו חשש שהקשחת תנאי האשראי בסין תגרום להתנערות החברות הסיניות מהתחייבויותיהן ■ חברות ישראליות בוחנות אפשרות להגיש תביעות כנגד חברות סיניות

על פי פרסומים בכלי התקשורת בטיוואן ובסין, כ-40% מהחברות הקטנות הפועלות בסין עלולות לחסל את פעילותן במהלך שנת 2011, זאת בתגובה לדרישתה של ממשלת סין להעלאת שיעור הרזרבות בבנקים המובילים. בפעם החמישית מאז תחילת השנה, דורשת הממשלה להקשיח את תנאי האשראי במטרה לרסן את קצב עליית האינפלציה, שעלתה באפריל בלבד לרמה של 5.4%, ולצנן את מחירי הנדל"ן הגואים במדינה.

הקשחת תנאי האשראי צפויה להשפיע באופן ישיר ומיידי על עשרות אלפי חברות סיניות קטנות שיתקשו לגייס אשראי לצורך פעילותן השוטפת. החשש המרכזי הוא כי חברות אלה יגיעו לכדי חדלות פרעון ויתנערו מהתחייבויותיהן - ללא שהן מספקות סחורה או פורעות חובות לנושים. לטענת מומחים, גם הניסיון של חברות שייקלעו למצוקה לגייס כסף באפיקים פרטיים חוץ בנקאיים, המהווים למעלה מ-6% משוק ההלוואות הכללי בסין ומוערכים בכ- 365 מיליארד דולר בשנה, אינו תסריט אופטימי וקיים חשש כי הריביות ממלווים פרטיים ירקיעו שחקים, כך שחברות קטנות לא יוכלו לעמוד בתנאים אלה.

לדברי עו''ד תהילה לוי- לאטי, ראש הדסק הסיני בפירמת עורכי הדין זיסמן, אהרוני, גייר: "היקף הייבוא של חברות ישראליות בסין נאמד בכ-4.5 מיליארד דולר בשנה והצעדים עליהן הכריזה ממשלת סין צפויים לפגוע בהן. כחלק מצעדים מניעתיים, הוציאו משרדינו בשנחאי, בייג'ין ושנזן הנחיות מדויקות ללקוחותינו כיצד עליהן לנהוג טרם התקשרות עם חברות סיניות. לאחרונה מטפלים משרדי הפירמה בסין בבקשות רבות למיצוי הליכים משפטיים כנגד חברות סיניות קטנות ובינוניות שנמצאות בחדלון פרעון ולא מסוגלות לעמוד בהתחייבויותיהן".