העיתון "USA טודיי" מזהיר תיירים: "לא לבקר בישראל!"

העיתון "USA טודיי", השני במידרג התפוצה בארה"ב, מציג ביקור בישראל כחוויה מורטת עצבים ■ "מחרימים מכשירים אלקטרוניים ומצלמות בנתב"ג; הנסיעה כרוכה בסיכון אישי"

עם פתיחתה של עונת תיירות הקיץ, מצליח העיתון "USA טודיי" לזרוע ספקות אצל אלה שמתכננים ביקור בישראל. תחת הכותרת הלא מבטיחה "סכנות מסע לישראל", מציג העיתון השני במדרג התפוצה בארה"ב (קרוב ל-1.9 מיליון גיליונות ביום) ביקור בארץ הקודש כחווויה מורטת עצבים במדינה לא מסבירת פנים, לפחות לא בשער הכניסה שלה, ושטופה בגל פשיעה בכל מקום שבו תיירים יכולים להניח כף רגלם.

הקובלנות של תיירים בעלי שמות ערביים על הליכי סינון פולשניים, כהגדרתם, בנתב"ג נראות לרוב הישראלים כמקרים בודדים, חסרי חשיבות, אך המאמר ב"USA טודיי", הנשען על אזהרת הנוסעים של הסטייט דיפרטמנט, מבליט את הבעיה וצובע את הליכי הכניסה בנתב"ג בצבעים קודרים.

הרושם (השגוי) שמתעורר הוא שמדובר בבעיה שעלולה לגעת בכל בעל דרכון אמריקני, כך:

"אזרחים אמריקניים עלולים לעבור תהליך תשאול, וייתכן שתיאסר עליהם הכניסה לישראל אם השלטונות יחשדו שהם ממוצא מזרח-תיכוני, או שיש להם שמות ערביים או מוסלמיים, או שהם מעורבים בפעילות פוליטית או מיסיונרית, לפי משרד החוץ האמריקני".

ולטענת העיתון, הבאים בשערי נתב"ג עלולים ליפול קורבן למעשה חמס שלטוני: "מבקרים שמביאים עימם ציוד אלקטרוני ומצלמות לישראל עלולים לעבור בדיקות ביטחוניות ממושכות, וייתכן גם שהציוד שלהם יוחרם". לא פחות, לא יותר.

"USA טודיי" מצטט את את הסטייט דיפרטמנט כך: "רמת הפשיעה בישראל בינונית". הוא ממליץ לתיירים לנקוט "אמצעי זהירות מתאימים" כדי לשמור על ארנקים, תכשיטים, מצלמות ורכוש אחר במהלך ביקור באזורים עירוניים או צפופים. זו המלצה שיפה לכל מדינה.

אולם מיד לאחר מכן מביא המאמר את המשפט האפוקליפטי הבא: "גנבים חוטפים ארנקים ופורצים למכוניות בערים, בחופים, בפארקים לאומיים, בבתי-קברות ובאזור ים המלח".

המאמר ממליץ לתיירים להימנע מהליכה ליד קבוצות גדולות ורעשניות או בכל אזור שבו יש נוכחות גדולה של חיילים, מפני שקבוצות כאלה עלולות לבשר על אלימות ממשמשת ובאה.

אזהרות חמורות במיוחד משמיע המאמר לגבי ביקור בירושלים, לרבות סיורים באזורים חרדיים בסופי שבוע, שבהם צריך להתלבש בצניעות כדי לא למשוך תשומת-לב מיותרת.

"תושבים באזורים אלה תקפו מכוניות שהסיעו תיירים עם לבוש לא צנוע כל-כך", מציין העיתון. בעיר העתיקה יש מספר קטן של שערים, ולכן מומלץ למבקרים שנתקלים ב"הפרעות אלימות" למצוא מחסה במסעדה או בחנות עד יעבור זעם, ולא לנסות לנוע לקראת אחד מהשערים.

"הנסיעה לישראל עלולה להיות מסוכנת בגלל הסכסוך המתמשך בין ישראל לפלסטינים", קובע המאמר.

בתגובה אמר ל"גלובס" חיים גוטין, הקונסול והנציב לענייני תיירות של ישראל באמריקה הצפונית, כי שיעורי הפשיעה בישראל נמוכים בהשוואה לשיעורי הפשיעה בערים שונות בארה"ב.

"בישראל אתה רואה ילדים הולכים לבד ברחוב; בארה"ב לא תראה זאת", אמר גוטין. "כמובן שיש פשיעה בישראל; אנחנו חלק מהכפר הגלובלי, אך מצבנו טוב בהרבה מבחינה זו מאשר המצב בארה"ב. ובכל מקרה, משטרת ישראל עושה עבודה טובה לטיפול בבעיות שמתעוררות ובסיוע לתיירים המעטים שנופלים קרבן למעשי פשע".

בהתייחסו לתלונות על בידוקים ביטחונים מחמירים בנתב"ג אמר גוטין כי הסדרי ביטחון קפדניים קיימים בנמלי תעופה בכל מקום, לרבות בארה"ב. "גם בנמל קנדי בניו-יורק חוקרים נוסעים שמגיעים מחו"ל", אמר גוטין. "כאשר יש תלונות, השלטונות בישראל בודקים אותן, ואנו מתנצלים לפני תיירים שמרגישים שנגרם להם עוול. בסופו של דבר, הבידוקים האלה נעשים למען הביטחון, לרבות ביטחנם של התירים שבאים לישראל".