אקשטיין מזהיר את נוטלי המשכנתא: "שוק הדיור בסכנה"

המשנה לנגיד בנק ישראל בכנס הנדל"ן של ארנסט אנד יאנג ושטיינמץ הרינג גורמן ושות': "בנק ישראל לא ייתן לבועה בנדל"ן להיווצר"

בכירי ענף הנדל"ן בישראל מתכנסים היום (ג') לדיון בשוק הנדל"ן הישראלי בכלל, ובמחירי הדירות בפרט, בכנס הנדל"ן השנתי של ארנסט אנד יאנג ושטיינמץ הרינג גורמן ושות', שמתקיים בת"א. אתר "גלובס" מעביר את הכנס בשידור חי.

בין המשתתפים: שר השיכון אריאל אטיאס, המשנה לנגיד בנק ישראל צבי אקשטיין, יו"ר קבוצת חבס הרצל חבס, בעלי רשת שיווק השקמה רמי לוי, ראש קבוצת פישמן אליעזר פישמן, ועוד.

ראשון לדבר הוא פרופ' צבי אקשטיין שהתייחס לתמונת המאקרו. לדבריו, "מה שקורה בשוק הנדל"ן הישראלי ובעולם ממש לא מנותק ממה שקורה במאקרו באותה מדינה. ישראל נכנסה למשבר הכלכלי עם צמיחה של כ-5% ויותר ועכשיו אנחנו צופים צמיחה של 5.2% ב-2011 ו-4.2% ב-2012 וניתן לומר שזו הערכת חסר".

אקשטיין אמר כי המשק שלנו הוא איתן וחזק, מבחינת הצריכה, היצוא, האבטלה ועוד. "הסכנות וההזדמנויות לשוק הדיור הישראלי נובעים מכלל הביקושים בישראל והצריכה. האמינות והיציבות הפיסקלית הם מרכיבים חשובים ליציבות המשק הישראלי", לדבריו.

"אם לא מסתכלים על הסיכונים וההזדמנויות במאקרו - קשה להבין את ענף הנדל"ן בישראל. בראייה ארוכת טווח באשר למחירי הדירות, אקשטיין אמר כי לא ברור האם עליית מחירי הדיור יעלו וינהגו במחזוריות. "הריבית עדיין נמוכה יחסית בישראל והיא תמשיך להיות נמוכה יחסית. לחודשים הבאים - ההערכה היא כי הריבית בישראל תעלה, ואם היא תתממש אנחנו נהיה במצב נוח", לדבריו.

אקשטיין הוסיף: "אומרים שאנחנו בבועה בשוק הנדל"ן - יש עדיין תחושה שאנחנו נמצאים בסכנות. צריך לעורר את תשומת הלב של נוטלי המשכנתא לשים לב למה שהם עושים כי התהליך שיוצר בועה זה תהליך בו מחירי הדירות מזינים את עצמם. היעד שלנו זה למנוע בועות. אנחנו לא מדברים במונחים של פטישים (כפי שאמר השר שטייניץ - י.נ) המדיניות שלנו היא זהירה ומזהירה - בנק ישראל לא ייתן לבועה להיווצר".