כך תזהו את הרגע הנכון לקנות

לפי הפרמטרים של וורן באפט ורוברט שילר השוק לא זול, אבל יש מניות ששווה לבדוק

הירידות בשוקי המניות בשבועות האחרונים מגבירות את הוויכוח בין המשקיעים בשאלה אם השוק יקר. על מנת לקבל את התשובה צריך להסתכל על שני פרמטרים: מכפיל הרווח הממוצע של פרופ' שילר, ומכפיל המכירות שהגה וורן באפט.

רוברט שילר, אותו פרופסור שחתום יחד עם קארל קייס על מדד מכירות הבתים קייס-שילר, הציע להשתמש במכפיל הרווח העשר-שנתי הממוצע ככלי לתמחור השוק. השימוש בממוצע עשר-שנתי של הרווחים במקום ברווחים של 12 החודשים האחרונים, כפי שנהוג בדרך כלל כשמחשבים את מכפיל הרווח, מקטין את התנודתיות שלהם ומציג תמונה מהימנה יותר לגבי תמחור השוק.

על סמך הנתונים של 140 השנים האחרונות, מכפיל הרווח הממוצע בשוק האמריקני הוא סביב 15, היום הוא עומד על 22. העובדה שהרווחיות של החברות נמצאת בשיא של כל הזמנים מרמזת כי השוק האמריקני יקר בימים אלה.

האינדיקטור השני הוא היחס בין שווי השוק של כל החברות הציבוריות במשק לתמ"ג של המדינה. זהו מעין מכפיל מכירות של המדינה כולה, בדומה למכפיל המכירות של חברה בודדת (שווי השוק שלה לחלק לסך המכירות), ולכן הוא עשוי להיות פרמטר מצוין לבחינת רמת התמחור של המניות בשוק.

כיוון שהחברות הציבוריות מייצגות רק חלק מהחברות במשק, השוק ייסחר במחיר הוגן כאשר היחס נע בין 0.75 ל-0.9. יחס נמוך יותר מרמז כי השוק זול, ויחס גבוה יותר אומר שהשוק יקר. כיום היחס הזה הוא 0.92 בשוק האמריקני וקצת יותר נמוך בשוק הישראלי, כלומר שניהם נסחרים בקצה העליון של השווי ההוגן שלהם.

לפי האינדיקטורים האלה, שוקי המניות האמריקני והישראלי אינם יקרים מדי, אבל בוודאי לא זולים. לאור זאת, ובהתחשב בשלל הבעיות הפיננסיות ברחבי הגלובוס, לא אופתע אם נראה ירידות מחירים נוספות בעתיד הקרוב.

זהו אינו ניסיון לנבא את העתיד - הכלכלן ג'ון קנת גלברייט כבר אמר בצדק כי "ישנם שני סוגים של נותני תחזיות: אלה שאינם יודעים לחזות, ואלה שאינם יודעים שהם אינם יודעים לחזות", ואני שייך לסוג הראשון, היות ואני יודע שעדיין לא נמצאה הנוסחה לתזמן את השוק.

לכן, במקרה שאתם שואלים את עצמכם אם עכשיו הזמן לקנות מניות, התשובה פשוטה: הזמן הטוב ביותר לקנות מניות הוא אך ורק כשהן נסחרות בהנחה מספיק גדולה למחיר ההוגן שלהן. לא מצאתם כאלה? החזיקו את כספכם במזומן (או במק"מ) וחכו בסבלנות.

אצלי, בין המועמדות לקנייה ישנן מניות פיננסיות אמריקאיות כגון וולס פארגו, מניות טכנולוגיות כמו מיקרוסופט או אינטל , ואפילו מניה יוונית כלשהי (כן, קראתם נכון, לא הכול שחור ביוון).

גם בשוק הישראלי יש מניות אטרקטיביות היום, בעיקר בקרב החברות הקטנות יותר, כגון חברת השימורים ויליפוד או יצרנית מערכות התדלוק האוטומטיים או.אר.טי , שאני מחזיק בתיק המניות המנצחות באתר שלי.

אין לראות באמור לעיל המלצה לפעולה בני"ע המוזכרים או באחרים. הכותב מחזיק במניות ויליפוד ואו.אר.טי בלבד מבין המניות המדוברות ומנהל בלוג בכתובת: www.bursa4u.com