הפלסטינים: נפנה לאו"ם גם אם יחודש המו"מ עם ישראל

ההצהרה הפלסטינית שומטת את הקרקע מתחת לטיעון האמריקני, שהמו"מ הישראלי-פלסטיני צריך להתחדש מיד כדי למנוע דיון באו"ם ■ הנציג הפלסטיני באו"ם: "אף אחד לא יכול לעצור את גלגלי ההיסטוריה"

הפלסטינים הקשיחו את עמדתם בסוגיית ההכרה במדינה פלסטינית עצמאית. הנציג הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, אמר אתמול (ה'), בשיחה עם כתבים בניו-יורק כי הפלסטינים יפנו לעצרת הכללית של או"ם בבקשה לקבל הכרה במדינה פלסטינית עצמאית גם אם ישראל תסכים לחדש את המו"מ לשלום.

עד עתה רווחה ההנחה, שנשענה על הצהרות של אישים פלסטינים, שאם יחודש המו"מ בין ישראל לפלסטינים לפני פתיחת מושב העצרת, בספטמבר, ימנעו הפלסטינים מפניה אליה בבקשה שתכיר במדינתם. הלחץ האמריקני והאירופי שמופעל עתה על ישראל לנוע לקראת חידוש המגעים עם הפלסטינים לפני ספטמבר מבוסס על ההנחה שחידוש המו"מ ישים קץ ליזמה הפלסטינית לפנות לאו"ם.

הצהרת הנציג הפלסטיני שומטת איפוא את הקרקע מתחת לטיעון האמריקני, שלפיו המו"מ הישראלי-פלסטיני צריך להתחדש כדי למנוע את הפניה לעצרת. ההצהרה צפויה לחזק את התנגדות רה"מ, בנימין נתניהו, להחלטות חפוזות לגבי המו"מ.

מנסור אמר כי הפלסטינים פועלים עתה בשלושה מסלולים עצמאיים: מאמצים לחדש המו"מ עם ישראל; בניית מוסדות ממלכתיים שישמשו בסיס למדינה פלסטינית; ובניית תמיכה בינלאומית במדינה העתידית.

"אם נצליח לפתוח פתח למו"מ, לא נפסיק לשאוף לקבל מה שמגיע לנו כפלסטינים בעצרת הכללית, החל ב-20 בספטמבר", אמר הנציג.

מנסור אמר, כי קרוב ל-120 חברות או"ם (מתוך 192) הודיעו שיכירו במדינה פלסטינית עצמאית. אך מספר זה עדיין אינו מגיע לסף מינימום של שני שלישים שנחוץ לקבלת החלטות מסוימות בעצרת, לרבות הכרה במדינה חדשה.

פרופ' דוד בוסקו, מאמריקאן יוניברסיטי בוושינגטון, שרואיין אתמול ב"וויס אוף אמריקה", אמר כי הכרה במדינה אינה זהה לקבלתה כחברה באו"ם. "על סמך אמנת או"ם, ברור שמדינה פלסטינית לא תוכל להתקבל כחברה באו"ם רק על סמך ההצבעה בעצרת הכללית, בהנחה שהפלסטינים יצליחו לגייס תמיכה של שני שלישים. הם יהיו זקוקים גם להצבעה במועצת הביטחון".

"אף אחד לא יכול לעצור את גלגלי ההיסטוריה"

מנסור ציין כי "אנו פועלים עתה לגייס תמיכה גדולה ככל האפשר בהכרה במדינה פלסטינית. אנו זקוקים לעבור את סף ה-130 או 140 מדינות. אם נשיג רוב גדול יותר משני שלישים בעצרת הכללית לפני ספטמבר, נרצה לדעת האם במועצת הביטחון יימצאו תומכים בשלילת הזכות הטבעית והחוקית שלנו להצטרף למשפחת האומות. מה יכול להיות הטיעון נגד הכרה"?

בתגובה על הצהרת שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, שהפניה לקבל הכרה מהעצרת הכללית היא פעולה חד-צדדית, אמר הנציג הפלסטיני: "זכותנו לעצמאות אינה פעולה חד-צדדית. זה צעד לקראת הגדרה עצמית ואיש אינו יכול לחלוק זאת עימנו. זה התחום הבלבדי של העם הפלסטיני".

"אנו מוכנים לנהל מו"מ עם שכנינו, הישראלים, אם התנאים מתאימים ואם הם יקבלו את הקונסנסוס הגלובלי לגבי הפרמטרים (למו"מ)", אמר מנסור. "אנו מוכנים לנהל עמם מו"מ כאשר הם יהיו מוכנים לקבל את המציאות הזו ואנו מקווים שנוכל להגיע להסכם שלום מהר ככל שאפשר".

לדבריו, הפלסטינים ניצבים עתה לפני "רגע היסטורי" מפני שלקהילייה הבינלאומית "נמאס מהמשך הסכסוך הזה".

"אף אחד לא יכול לעצור את גלגלי ההיסטוריה", אמר מנסור. "העולם רוצה לראות קץ לסכסוך, והסכסוך צריך להסתיים על בסיס של מדינה פלסטינית עצמאית על גבולות 1967 שמזרח ירושלים בירתה".