מיכה שטרית: "רק לאחרונה התחלתי ליהנות מהופעה מול קהל"

מיכה שטרית מעלה מופע חדש, ובהזדמנות זו מתפנה לדבר על אמירותיו של בן-טיפוחיו עמיר בניון ועל האפשרות שייצא בקרוב תקליט חדש של "החברים של נטשה"

"הייעוד שלנו, הזמרים היוצרים, הוא להיות מספרי הסיפורים של התקופה. אבל לפני שנוכל לתעד מה קורה סביבנו אנחנו צריכים לקלוט מה קורה, ולפעמים זה לא פשוט. הכול הופך מהיר כל כך. ההיסטוריה נמדדת בשבועות ולא בשנים. אתה נזכר בכלב ששתה מיץ תפוזים (שוקי, כלבו הנאמן של ארז טל בתוכנית הטלוויזיה "רק בישראל", ט.פ) כאילו זה קרה לפני 20 שנה, ובעצם זה לא היה מזמן", טוען מיכה שטרית, המעלה בימים אלה מופע חדש בעקבות אלבומו האחרון "מיכה שטרית", בו הקליט מחדש ממיטב שיריו המוכרים לצד כמה חדשים.

שטרית, שהתגלה לראשונה כשותפו ליצירה-שירה של ארקדי דוכין בהרכב האלמותי "החברים של נטשה", הופיע בשנים האחרונות בעיקר במועדונים אינטימיים בפורמט אקוסטי. במופע החדש ילווה אותו הרכב של 6 נגנים, בניהולו המוזיקלי של דני קרק ("פילוני") מלהקת שב"ק ס'. ליהוק מפתיע כשלעצמו, אבל שטרית רואה בו חיבור טבעי לחלוטין.

"פילוני לא ניסה להפוך אותי למשהו שאני לא", הוא מסביר, "זו הגדולה שלו כמפיק. הוא מסתגל ומשתנה כל הזמן, ובו בזמן מצפה ממני שאפתיע אותו בכל שיר מחדש. נפגשנו כשהזמינו אותי להתארח במופע של מוש בן ארי, שגם אותו פילוני הפיק, והייתה כימיה מיידית. מה שהוא עשה בשב"ק ס' לא קשור בהכרח למה שהוא עושה איתי. מה שכן, לא הופעתי עם הרכב מאז האלבום 'שלהי קיץ' לפני שש שנים. הייתה לי אז להקה מצוינת, אבל קטענו הכול אחרי שהמתופף ז'אן ז'ק גולדברג נפטר".

לפני כעשר שנים היה נדמה שאתה מעורב כיוצר או יועץ אמנותי כמעט בכל אלבום משמעותי שיצא בארץ. בדיעבד התרחקת קצת ממרכז העשייה. אתה גם לא מנהל יותר מלחמות נגד עוולות תעשיית המוזיקה המקומית. בן טיפוחיך לשעבר, עמיר בניון, נטל על עצמו את התפקיד.

"עם השנים מקבלים פרופורציות, ומבינים בין השאר שהעשייה המוזיקלית בארץ היא לא ממש תעשייה. הרבה יותר לי מתאים לי להתנהל עצמאית, כמו שאני עושה בשנים האחרונות, בלי ניהול אישי צמוד וגב של חברה גדולה. רוב האמנים עובדים ככה היום. אני גם לא היחיד שהאט קצב. להוציא אלבום פעם בחמש או שש שנים זה סטנדרט.

"לגבי עמיר בניון, מה שקורה איתו לא מפתיע אותי. גם כשעבדנו יחד הוא היה אדם ומוזיקאי מגובש עם עצמו ועם האמירות שלו. הרבה דברים שהוא מבטא כיום בפומבי הוא אמר כבר אז בחדרי חדרים. הוא פשוט קיבל ביטחון לומר בגלוי מה שהוא מאמין בו.

"לי, מצידי, נוח יותר בבית ברישפון עם הילדים. אני לא כותב הרבה שירים חדשים לאחרונה, אבל זו בחירה. בתקופה בה הייתי מעורב כל הזמן בכמה פרויקטים במקביל הלחץ לא עשה לי טוב. גם להופיע על במה מול קהל זו חוויה שרק בשנים האחרונות התחלתי ליהנות ממנה, לא מעט בזכות ההופעות האקוסטיות במועדונים. נרגעתי, השתחררתי, הקול שלי השתפר. בתקופת החברים של נטשה לא הרגשתי נוח על הבמה. מהבחינה הזו פילוני קיבל אותי בשיא הכושר".

- זו הסיבה שהקלטת אלבום שרובו חידושים לשירים קיימים?

"המהלך לא העיד, בשום אופן, על אי שביעות רצון מהביצועים המקוריים. להיפך. אני גאה בכל החומרים הישנים שלי, כפי שהוקלטו בשעתו, כי הם נשמעו נכון לזמן ולאדם שהייתי אז. רציתי לחזור לשירים האלה מהמקום בו אני נמצא כיום, עם ראיית העולם והקול שהשתנה והבשיל.

"טבעי למבצע-יוצר ששירים שכתב בעבר נשמעים לו פתאום אחרת. לפני שלוש שנים בערך אחדנו את החברים של נטשה להופעות, והתחלנו להקליט אלבום חדש ובסוף גנזנו אותו. היו לי ספקות לגבי החומרים האלה, לא הרגשתי שהם טובים מספיק. בהשקה של המופע החדש אארח את ארקדי, ויצא שהקשבתי לכמה מההקלטות ופתאום אותם השירים נשמעו לא רע בכלל. בהחלט משהו שאני יכול לעמוד מאחוריו".

- אז יהיה בעתיד אלבום חדש של החברים של נטשה?

"אם יש משהו שלמדתי זה לא לצאת בהצהרות. עקרונית אנחנו לא פוסלים כלום, ובמקביל עולים רעיונות חדשים ונכתבים עוד שירים. אין לדעת מה ילד יום, אבל אני בהחלט מקווה ליהנות כמה שיותר ממה שקורה בהווה".

מיכה שטרית ישיק את המופע החדש ב-2 ביולי, בתשע בערב, בזאפה אמפי שוני בבנימינה ויארח את ארקדי דוכין וברי סחרוף. מחיר כרטיס: 149 שקלים.