האם הרשת החברתית גוגל פלוס טובה למותגים?

הרשת החברתית של גוגל צומחת בקצב מהיר, והמותגים השונים לומדים את הפלטפורמה החדשה ■ האם זה הזמן להיכנס או שצריך לחכות למסה קריטית של משתמשים?

פחות משבועיים עברו מאז השיקה חברת גוגל את הרשת החברתית החדשה שלה, גוגל פלוס, וכבר כמויות רבות של גולשים עושים בה שימוש. אף שגוגל פלוס בראשית דרכה, המפרסמים כבר מרחרחים את דרכם אל עשרות אלפי המשתמשים שם. אמנם רבים מהם לא בדיוק פעילים בגוגל פלוס אלא רק רוצים להבין על מה כל הבאזז מסביב, אך יש כבר מי שהבין שהוא חייב להפגין נוכחות בכל מקום, כולל בכלי החברתי החדש.

יצרנית הרכב האמריקנית פורד למשל הייתה בין הראשונות לאמץ לחיקה את גוגל פלוס ולנהל שם עמוד אוהדים, אף שמדובר בעמוד פרופיל אישי. עד כה פורד לא יישמה פעילות יוצאת דופן בעמוד שלה, ומדובר בפעילות דומה לזו שמנהלים מיליוני מותגים בפייסבוק - תמונות, עדכונים ויצירת מעורבות ומערכת יחסים עם הגולשים.

לצד פורד פועלים בגוגל פלוס גם שלוחת MTV בהודו, כמו גם הבלוג הטכנולוגי Mashable ואחרים.

"חשוב לנו להיות נוכחים בכל פלטפורמה שהיא", הסביר בשבוע שעבר אקלאוייה בהטצ'ריה, ראש חטיבת דיגיטל מדיה ב-MTV הודו. "על אף כישלונות העבר של גוגל, אנחנו מאמינים בצורך להיות בין הראשונים לנסות את גוגל פלוס. MTV הודו ייהנו מיתרון הראשוניות כשגוגל פלוס תצמח להיות פלטפורמה המונית".

בינתיים, ייתכן כי MTV הודו ופורד ייאלצו לעכב את הפעילות שלהן בגוגל פלוס. ענקית האינטרנט החליטה להשבית פעילות של חברות ומותגים בגוגל פלוס, כיוון שהפרופילים הקיימים מיועדים אך ורק לאנשים פרטיים. אך גוגל לא תשאיר את המותגים מחוץ לחגיגה.

בסוף השבוע הודיעה החברה כי בכוונתה לפתח עמודי פרופיל מיוחדים לחברות, והיא פשוט רוצה לעשות את זה באופן מסודר. לשם כך היא פתחה בהרשמה לחברות שירצו לקחת חלק בניסוי שיבדוק כיצד מותגים יכולים לפעול בגוגל פלוס.

לבדל את המסר

גוגל פלוס הוא כלי חדש יחסית בשוק, ואפילו משתמשים טכנופילים במיוחד עדיין לומדים אותו לעומק. לכן, מוקדם עדיין להעריך אם וכיצד מותגים יפעלו בסביבה של גוגל פלוס ואיך הדבר ישתלב במערכת היחסים הקיימת של גוגל עם מותגים שמפרסמים באמצעות פרסום מבוסס תוצאות החיפוש ופרסום דיספליי (באנרים).

ערן גפן, מייסד ומנכ"ל חברת FanGager, מאמין כי היתרון של גוגל פלוס למותגים הוא ביכולת ליצור מעגלים חברתיים ובכך לבדל את המסר שהם מעבירים לקהלים שונים.

"לקוחות שלנו, כמו אמריקן אקספרס ומיקרוסופט, מחפשים כל הזמן דרכים להגיע לקהל ספציפי ברשתות חברתיות - כמו למשל ליצור מסרים עבור נשים בלבד", כתב גפן בטור דעה למגזין "Ad Age".

"חברות מסחריות מסיטות תקציבים למקום שבו הן רואות תוצאות. כדי להראות תוצאות, קודם כל חשוב שתהיה מאסה קריטית של משתמשים בגוגל פלוס", אומר אדם שוב, מנכ"ל חברת ריפרש, המתמחה בליווי מותגים במדיה החברתית. "היה הרבה יותר קשה לשכנע מותגים להצטרף לפייסבוק לפני 3 שנים, כשהיו בה 200 אלף ישראלים, לעומת למעלה מ-3 מיליון היום".

לדברי שוב, "רוב המותגים חוששים להיות הראשונים שטובלים את רגליהם במים. צריך לדעת להיות חלוצים אך לא לקפוץ על עגלה ריקה".

"לרוץ ולפתוח חשבונות בלי אסטרטגיה ובלי לדעת במה גוגל פלוס מבודל מפייסבוק ומטוויטר, תהיה טעות גדולה", אומר אלון מוליאן, מנכ"ל טוויסטד, המתמחה במדיה חברתית. "צריך להיות קשובים, לעקוב אחרי הכלי הזה, לרחרח ולגשש ואולי לבנות עמוד ראשוני. צריך לראות קודם אם זה יתפוס - ואז להחליט".

"אני דווקא מאמין שיהיה יותר קל לשכנע מותגים להיכנס לגוגל פלוס, אחרי שהלקוחות כבר התבגרו בצילה של רשת פייסבוק", אומר עופר עובד, מנכ"ל מקאן דיגיטל, "אבל קודם צריך לראות אם יהיה בכך היגיון לאור כמות הגולשים הצפויה שם ולאחר שנבין את המבנה המוצרי של החשיפה המותגית ברשת החברתית החדשה".

לדברי עובד, "אם וכאשר תהיה כניסה של מותגים לגוגל פלוס, להערכתי היא לא תבוא על חשבון פייסבוק, אלא העוגה של הפעילות הדיגיטלית תתרחב על חשבון תחומים אחרים".