ביקורת באוצר על מינוי גל הרשקוביץ: "חסר ניסיון"

שטייניץ מגבה את הרשקוביץ: בעל ניסיון מוצלח במגזר הפרטי וגם בציבורי ■ גם הפעם עורר מינויו של הממונה על אגף התקציבים מחלוקת בין ראש הממשלה לשר האוצר

שר האוצר, יובל שטייניץ, הודיע אמש (א') על מינוי גל הרשקוביץ לממונה על התקציבים, כפי שפורסם ב"גלובס" ביום חמישי.

הרשקוביץ מכהן כיום כמנכ"ל חברת אגד אירופה, המפעילה תחבורה ציבורית בבולגריה, פולין והולנד. בין השנים 2006-2002 כיהן הרשקוביץ כסמנכ"ל כספים ומנכ"ל בפועל בתאגיד המים הירושלמי ה"גיחון". בשנים 1996- 2002 כיהן כרכז בריאות באגף התקציבים, אך לא הגיע לדרגת סגן, הדרגה הבכירה המינימלית המקובלת כדי לקבל את תפקיד הממונה.

כמה מבוגרי אגף התקציבים קיבלו בתדהמה את הבחירה בהרשקוביץ, שכן הוא לא שימש בתפקיד מפתח, לא באגף התקציבים ולא במגזר הפרטי. מינויו כבר מחולל ביקורת רבה הן מחוץ למשרד והן בתוך המשרד, ומעורר חששות באגף, זאת לנוכח התקופה והאתגרים הלא פשוטים שעומדים בפניו.

שמו של הרשקוביץ הגיע לשולחנו של שטייניץ בהמלצתו של הממונה הנוכחי וחברו האישי, אודי ניסן. גורמים באוצר מעריכים כי בחירתו של הרשקוביץ מתיישבת עם כוונותיהם של שטייניץ, ובעיקר של מנכ''ל משרד האוצר, חיים שני, לבצע רפורמה מבנית באוצר תוך הפחתת כוחו היחסי של אגף התקציבים לעומת שאר האגפים והעברת סמכויות מהממונה למנכ''ל המשרד - תוכנית שנחשפה ב"גלובס" בסוף חודש מאי. ראש המטה של שטייניץ דוד שרן אישר כי ניסן המליץ על הרשקוביץ ואף הביא אותו לעבודתו בגיחון. בנוסף אישר שרן כי הרשקוביץ יודע על הרפורמה המבנית המתוכננת וכי "הרפורמה לא אמורה לפגוע בסמכויות של ראש אגף תקציבים".

בדומה לניסן, אשר יעזוב את המשרד בסוף החודש ויחזור לאקדמיה, הרשקוביץ הוא בעל השכלה כלכלית רחבה: הוא בעל תואר ראשון בכלכלה ומינהל עסקים, תואר שני במינהל עסקים בהתמחות מימון ושיווק ותואר שני בכלכלה בהתמחות מאקרו-כלכלה ומבנה שווקים מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

מחלוקת עם נתניהו

גם הפעם עורר מינויו של הממונה על אגף התקציבים מחלוקת בין ראש הממשלה לשר האוצר. נתניהו רצה לראות בתפקיד בוגרי אגף בולטים עם קריירה מרשימה יותר במגזר הפרטי כמו אבי גפן, אמיר לוי או עוזי לוי. עם זאת, כלל השמות הללו מזוהים עם אורי יוגב, יועץ הסתרים ואיש סודו של נתניהו, אשר כיהן כממונה על התקציבים עת היה נתניהו שר האוצר. שטייניץ התנגד למנות בכיר מזוהה עם נתניהו ועם יוגב.

בהודעה שנשלחה אתמול ציין שטייניץ כי "לגל הרשקוביץ ניסיון מוצלח הן בניהול חברות במגזר הפרטי והן במשרד האוצר. גל הוביל בהצלחה את אגד אירופה לזכייה במכרזים חשובים תוך התמודדות מול חברות תחבורה מהגדולות בעולם. מדובר באדם צעיר, מוכשר, בעל ניסיון ובעל יכולת להוביל רפורמות". באוצר ציינו כי מינויו כפוף לאישור הממשלה והוועדה למינויים בכירים.