בג"ץ: האוצר יכיר רטרואקטיבית בהוצאות אש"ל לעצמאים

בג"ץ קבע כי על האוצר להכיר באופן רטרואקטיבי בהוצאות אש"ל מוגדלות לעצמאים עבור השנים 2009 ו-2011 ■ המשמעות התקציבית: "בור" של כ-700 מיליון שקל מאובדן כספי מסים

לשכת העצמאים, בראשות יהודה טלמון, רשמה עוד הישג תקדימי מול משרד האוצר: הארגון זכה הבוקר (ד') בעתירתו לבג"ץ בנושא הכרת הוצאות האש"ל. בג"ץ קיבל את הטענות של לה"ב וקבע כי בשל מחדל מתמשך של רשויות המס בעדכון הוצאות האש"ל, זכה האוצר בתשלומי יתר על חשבון משלמי המסים, שנבעו מחיובי יתר של הנישומים במס.

לפיכך נקבע כי על שר האוצר יובל שטייניץ להפעיל את סמכותו ולעדכן את הסכומים המירביים של הוצאות האש"ל ממועד הגשת העתירה - 1 במארס 2009 ועד 1 בינואר 2011 (המועד בו האוצר, כזכור, ביטל את התקנה) - ולאפשר את ניכויין בהתאם להוראות התקנה, כפי שהיתה לפני הביטול.

סכום הוצאות האש"ל לא עודכנו משנת 1985, כאשר שיעור האינפלציה בישראל גדל מאז 1985 בכ-1,385% בהתאם לחישובי לה"ב. לה"ב דרש לעדכן את סכום האש"ל המירבי מ-7 שקלים ל-70 שקל.

האוצר סירב להענות לבקשה ומיהר לבטל כליל הכרה בהוצאות אש"ל לצורך מס. בתגובה עתר לה"ב לבג"ץ ודרש לעדכן את סכום האש"ל, רטרואקטיבית, ל-70 שקל עבור השנים 2009 ו-2011. לפיכך ייאלץ האוצר להחזיר כספים לנישומים.

מתשובת המדינה (רשות המסים) לבית המשפט עולה כי המהלך כרוך באובדן הכנסות המדינה ממסים הנאמדת בכ-400 מיליון שקל לשנה. מפני שמדובר בשנה ושלושת רבעי, הסכום מגיע לכ-700 מיליון שקל.

העותרות יוצגו בידי עורכי הדין דורון לוי ורחלי גוז-לביא ממשרד עמית פולק מטלון ועורכי הדין זיו שרון ומיכל סולומונוביץ ממשרד זיו שרון ושות'.