ז'ילברטו ג'יל: "אני מאד מתחבר לאופי הים-תיכוני"

בסוף החודש יופיע בארץ ז'ילברטו ג'יל, 69, מגדולי המלחינים והזמרים של ברזיל ■ בראיון בלעדי ל"גלובס" אומר ג'יל: "כמו כל יתר הדברים, גם הקול השתנה קצת עם השנים"

זוהי הפעם השנייה שז'ילברטו ג'יל (69) מופיע בישראל השנה. הפעם הקודמת הייתה באפריל, בהיכל התרבות בת"א, אז זכה המופע לביקורת נלהבות מהצד המוזיקלי, אבל השאיר בקרב רבים טעם מר מהבחינה הארגונית: או בגלל שנשארו ללא כרטיסים, או בגלל התורים המטורפים ליד הקופות שגרמו לאיחורים בכניסה לאולם.

המופע הפעם אמור לתת מענה לשתי הבעיות האלו - ראשית, הוא יתקיים בפארק פתוח (אמפי פארק רעננה), ושנית, תוצע לצופים לראשונה האפשרות להדפיס את הכרטיסים במחשב האישי, לקבל את הכרטיס לטלפון הנייד או לקבל משלוח ישיר לביתם.

חגיגת להיטים

"FOR ALL הוא מופע ריתמי מאד", אומר ג'יל בראיון בלעדי ל"גלובס". "הוא מבוסס על מוזיקה מצפון-מזרח ברזיל. המופע הזה שונה לחלוטין ממופע המיתרים שביצענו בישראל באביב האחרון. באביב זה היה מופע אקוסטי, מתון, עם שלושה נגנים בלבד. עכשיו יהיו על הבמה שבעה נגנים, כולל נגני אקורדיאון, כינור וזבומבה (Zabumba, תוף באס ברזילאי). אלו הם שלושת הכלים שמהווים את הבסיס לקצב של המוזיקה מצפון-מזרח ברזיל. התוכנית עצמה משלבת סגנונות שונים, כמו באייאו (Baiao), חוטה (Xote), סמבה ופורו (Forro)".

- האם אתה מעדיף את ההופעות האקוסטיות או את הופעות הענק בפארקים?

"אני אוהב גם וגם. הדוגמה הישראלית טובה במקרה הזה: באביב נתתי מופע מיתרים אינטימי בתל-אביב, ועכשיו יהיה מופע הרבה יותר תוסס וחי ברעננה".

הפרסום לגבי המופע דיבר על "חגיגת להיטים", ככל הנראה כתגובה לביקורת על המופע באפריל בו ביצע ג'יל הרבה חומר לא מוכר. ג'יל מסביר שזה לא בהכרח המצב: "בדרך כלל אני משלב בין שירים מוכרים לחדשים. זה יהיה המצב גם במופע הקרוב בישראל".

- איך אתה שומר על הקול? אתה מרגיש שהוא השתנה עם השנים?

"אני מקפיד על מה שאני אוכל, מנסה לתת לקול לנוח בימים של הופעות, מה שאומר הימנעות משיחות או דיבור בטלפון, ועושה תרגילים שלמדתי מרופא מומחה לקול. וכן, כמו כל יתר הדברים, גם הקול השתנה קצת עם השנים".

ג'יל נודע כאדם פוליטי, ובין השנים 2008-2003 אף כיהן כשר התרבות של ברזיל בממשלתו של הנשיא לשעבר לולה דה סילבה. כיום, לדבריו, הוא הניח לפוליטיקה ומתמקד בשני דברים: המשפחה והמוזיקה.

- הרגשת איזה שינוי ביחס למוזיקה שלך בעקבות הפעילות הפוליטית?

"ממש לא. לא בתקופה שכיהנתי כשר התרבות, ולא אחריה. אני גם לא חושב שזה עזר או פגע בקריירה שלי. אלו שני דברים נפרדים".

- יש לך קשר הדוק לישראל ואתה מופיע פה הרבה. זה קשור לאופי של הקהל המקומי?

"אני מרגיש שהישראלים מאד אוהבים את המוזיקה שלנו. הרגשתי אם זה כבר מהפעם הראשונה שהייתי אצלכם. אלו דברים שאומרים גם העמיתים שלי מברזיל. אני מאד מתחבר לאופי הים-תיכוני".

ההופעה של ג'ילברטו ג'יל תתקיים באמפי פארק רעננה, יום ראשון 24 ביולי בשעה 21:00