ישיבת חירום ברשות החשמל על משבר האנרגיה

חברת החשמל הודיעה אתמול כי היא זקוקה למימון חירום של 3.5 מיליארד שקל לצורך רכישת סולר, עקב הצמצום באספקת הגז המצרי ■ דוברת הרשות: היו"ר אמנון שפירה מצפה להמשך התגייסות הממשלה למאמץ להפחתת נטל העלאת התעריפים ■ האם המחיר יזנק בכ-20%?

מליאת רשות החשמל תתכנס מחר (ה') לישיבת חרום לדון בפתרונות למשבר האנרגיה שאליו נקלעה חברת החשמל. כך נודע ל"גלובס". זאת לאור דרישת החברה לקבל מימון חירום לרכישת סולר. דוברת הרשות שאישרה את הידיעה אמרה כי יו"ר הרשות אמנון שפירה מצפה להמשך התגייסות הממשלה למאמץ להפחתת נטל העלאת תעריפי החשמל לצרכנים.

חברת החשמל תוכל לצמצם משמעותית את העלייה הצפויה בתעריף, אם תסכים לדחות הקמתן של תחנות כוח. בין היתר, מדובר בסכום של כ-900 מיליון שקל שניתן למשוך מיידית מרשות החשמל, בתמורה לדחיית פרויקט התוספות הקיטוריות.

חברת החשמל הודיעה אתמול כי היא זקוקה למימון חירום של 3.5 מיליארד שקל לצורך רכישת סולר, עקב הצמצום באספקת הגז המצרי. מימון זה אמור לבוא מהעלאת תעריפים בכ-20%.

אלא שמתברר כי ניתן לצמצם משמעותית את הסכום, באמצעות משיכה של כ-880 מיליון שקל במזומן המוחזקים כיום ברשות החשמל בחשבון ייעודי לטובת חברת החשמל. הכסף מיועד להקמת תוספות קיטוריות בשלוש תחנות כוח של חברת החשמל המופעלות בגז טבעי.

במשק החשמל יש לא מעט גורמי מקצוע המטילים ספק בנחיצותן של התוספות האלה, שאמורות להגדיל את יכולת הייצור ב-375 מגוואט, בעלות כוללת של כ-3.6 מיליארד שקל. חלק ניכר מהמימון לפרויקט נעשה באמצעות פריסת חוב של כ-2 מיליארד שקל של חברת החשמל לצרכנים, בתמורה להתחייבות להשלים את הפרויקט עד סוף 2013.

בינתיים בחרה חברת החשמל בדוסאן הקוריאנית כספק מרכזי לשלוש התוספות. דחיית הפרויקט עלולה לגרור טענות להפרת התחייבויות חוזיות מצד ספקים.

מצד שני, חברת החשמל טוענת כי אינה יכולה לתבוע את ספקית הגז המצרי EMG, משום שפיצוצי צינור הגז המצרי הם בבחינת "כוח עליון" - טענה שיכולה להיות יפה באותה מידה כנגד טענות אפשריות מצד הספקים.

מחברת החשמל נמסר כי "בחשבונה של חברת החשמל מופקדים 800 מיליון שקל, שאותם ניתן למשוך רק באישורה של הרשות. לאחרונה פנינו לרשות בבקשה לשחרר את הכסף, ואנחנו ממתינים כעת להחלטתה הסופית בעניין".