פיץ' חותכת שוב את הדירוג של יוון - לרמה הנמוכה בעולם

כלכלן: "כבר עברנו את השלב שבו דירוג האשראי של יוון משנה משהו"

סוכנות דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' חותכת היום (ה') את הדירוג של יוון לרמה של CCC מרמה של +B, רמה אחת בלבד מעל חדלות פירעון (D). יתרה מזאת - מדובר בדירוג הנמוך ביותר של פיץ' בעולם והסוכנות מזהירה כי חדלות פירעון של יוון הינה בגדר "אפשרות סבירה".

לפי כלכלני פיץ', הורדת הדירוג היום משקפת את "היעדר תוכנית מימון מלאה ואמינה של קרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי". כידוע, הקרן והאיחוד מתנים את המשך הסיוע ליוון בעמידה בתוכנית הצנע הרחבה שלה, כך שסיוע כספי יינתן בתשלומים.

פיץ' מצטרפת בכך למודי'ס ו-S&P שכבר הורידו את הדירוג של יוון, על רקע חששות מהסדר חוב שיגרור "תספורת" למחזיקי האג"ח הממשלתיות של יוון. בימים אלה מתקיים מו"מ באירופה על חבילת חילוץ ליוון שלפי דרישת גרמניה צפויה לכלול גם השתתפות של הסקטור הפרטי, כלומר דחייה של תשלומי האג"ח ללא פיצוי של תוספת ריבית, במקרה הטוב.

"כבר עברנו את השלב שבו דירוג האשראי של יוון משנה משהו", אמר לסוכנות בלומברג הכלכלן וינסנט טרוגליה מ-Granite Springs. "מה שחשוב כעת זה כיצד יידחו תשלומי האג"ח ומה תהיה ההשפעה על מדינות הפריפריה".

פער התשואות בין האג"ח הממשלתיות של יוון ל-10 שנים לבין אלה של גרמניה התרחב ב-0.16% ל-14.23% אמש. כשנה לאחר שקיבלה חבילת סיוע של 110 מיליארד אירו, באיחוד האירופי מגבשים בימים אלה חבילת סיוע חדשה ליוון, שצפויה להיות באותו היקף.