השעון בארה"ב מתקתק - אובמה על התקציב: "הזמן אוזל"

במסגרת ההסכם להעלאת תקרת החוב, אובמה מעוניין בקיצוצים והעלאות מס ■ אולם, הרפובליקנים מתעקשים בכל תוקף שלא להעלות מיסים ■ מי מהצדדים יתפשר ברגע האחרון?

נשיא ארה"ב ברק אובמה ממשיך בניסיונותיו לדחוק בחברי הקונגרס האמריקני להגיע להסכם פשרה על קיצוץ של טריליוני דולרים בגירעון התקציבי הממשלתי, ומדגיש כי "הזמן הולך ואוזל", תוך שהוא פוסל את הצעות הפשרה של המחוקקים הרפובליקנים בטענה ש"הן לא רציניות".

אובמה ומחוקקים משני הבתים דנים מזה מספר שבועות בדבר הסכם פשרה לקיצוץ בגירעון התקציבי, לטובת העלאת תקרת החוב הממשלתית בארה"ב, בהיקף של 14.3 טריליון דולר.

אובמה: "עדיין לא ראיתי תוכנית יישימה"

מדיווחים אחרונים, עולה כי ההצבעה על העלאת התקרה ב-2.4 טריליון דולר צפויה להתקיים בשבוע הבא (ב-19 ביולי) - כאשר אם לא תהא הסכמה בנושא בקרב נציגי הממשל עד ה-2 באוגוסט, צפויה ארה"ב להכריז על חדלות פירעון ולהוביל לטלטלה עזה בשווקים בגלובליים.

"הציבור האמריקני לא מעוניין - כמו בתוכניות הריאליטי - במי אמר מה ודבריו של מי פגעו באחר במהלך הדיונים", אמר אובמה אתמול (ו') במסיבת העיתונאים השנייה שכינס השבוע. "כל שהציבור רוצה בו הוא פיתרון לבעיית התקציב והגירעון", הוסיף אובמה.

"עדיין לא ראיתי תוכנית יישימה בנושא זה - ועברתי על הנתונים - כזו שתאפשר לנו להעלות את תקרת החוב ב-2.4 טריליון דולר מבלי לפגוע באזרח הפשוט בארה"ב", אמר אובמה. "והאפשרות כי תתרחש פגיעה כזו, ללא בקשת סיוע מהציבור האמיד יותר בארה"ב - לא נראית לי כמו תוכנית טובה".

קנטור: הקש ששבר את גבו של אובמה

בתוך כך, ניכר מהתבטאויותיו והופעותיו הפומביות של אובמה תסכולו מהמצב הנוכחי, עת דווח כבר בשבוע שעבר שעזב את אחד מדיוני התקציב בזעם - לא לפני שהספיק להתווכח בקולניות עם אריק קנטור, מנהיג הרוב הרפובליקני בקונגרס. (לסיפור המלא)

הויכוח המרכזי בין הדמוקרטים לרפובליקנים נסוב סביב היקף הקיצוצים בתקציב ואופיים. אובמה, מצידו, מעוניין להוביל להסכם פשרה אשר יכלול קיצוצים בהיקף 4 טריליון דולר, אשר יכללו גם העלאת מיסים אשר יאפשרו לדידו התמודדות עם הגירעון התקציבי גם לטווח הבינוני. אמש אף העלה אובמה את האופציה של הקיצוץ בהוצאות המדינה על סבסוד תרופות, במטרה להכילה בהסכם הפשרה.

קנטור והרפובליקנים, מצידם, מעוניינים בקיצוץ "קל" יותר בתקציב - בהיקף של 1.4 טריליון דולר בלבד - אשר יגיע מביטול תוכניות ממשלתיות (הביטוח הלאומי והמדיקייר, הביטוח הרפואי לגימלאים), מבלי להעלות מיסים. דרישות אלה, עליהן נראה שהרפובליקנים לא מוכנים לוותר - מדירות שינה מעיניו של אובמה. דרישת הדמוקרטים - בנוסף לקיצוצים - להעלאות מס בשווי של לפחות טריליון דולר לעשר השנים הבאות - פשוט לא מקובלת עליהם, במסגרת ההסכם.

מנגד, ההיאחזות של הרפובליקנים בדרישותיהם במטרה להגיע לאחד מהשניים - הסכם פשרה על תקציב והגירעון בתנאיהם, או הדחתו של אובמה הדמוקרטי - מובילות כעת גם את הבית הרפובליקני למבוי סתום: אובמה פשוט לא מתקפל, והרפובליקנים כבר נתפסים במשבר הקיים כגורם פעיל ומעורב, ולא רק כגוף אופוזיציוני שמעלה דרישות.