"רגיעה גיאו-פוליטית תחזיר את המשקיעים הזרים לת"א"

כך מעריך יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון ■ פגוט מתייחס גם למדדי המניות המקומיים: "חוסר הוודאות ישמר את פער הביצועים בין המדדים לטובת מדדי המניות 'הכבדות'"

"מתחילת השנה ניכר כי ככל שהמדד כולל מניות בעלות שווי שוק נמוך יותר הוא מציג תשואות שליליות יותר" - כך כתב היום (א') יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון. דבריו נאמרים על רקע סקירתו השבועית של מדד ת"א 25 בה מצא כי המדד הניב מתחילת השנה את התשואה השלילית הנמוכה ביותר מבין מדדי המניות בת"א על בסיס שווי שוק.

את התופעה ניתן להסביר על-ידי העדפת המשקיעים להחזיק במניות בעלות שווי שוק גבוה יותר ולממש מניות בעלות שווי שוק קטן או בינוני וגם על-ידי הביצועים המעולים זו השנה השנייה של מניית פריגו .

מניית פריגו היא 11% מסך מדד ת"א 25 ו-8.9% ממדד ת"א 100. המניה עלתה מתחילת השנה ב-38.8% ותרמה מעלה 4% לביצועי המדדים. "מדובר בשנה השנייה ברציפות בה מנהלי ההשקעות המקומיים שמוותרים על החזקת פוזיציה מלאה במניית פריגו נענשים בחומרה".

להערכתו, בחודשים הקרובים "מה שהיה מתחילת השנה הוא מה שיהיה. חוסר הוודאות לגבי קצב הצמיחה הגלובלית, בשילוב עם המצב הגיאו פוליטי ישמרו את פער הביצועים בין המדדים לטובת מדדי המניות 'הכבדות'".

עם זאת, פגוט לא רואה באלטרנטיבה של השקעה במדדי מניות בחו"ל להשקעה במדדי המניות בת"א. "יש להעדיף פיזור גיאוגרפי מובנה המגדיר חשיפות לשווקים זרים על בסיס תמהיל מוגדר מראש בין השקעות מקומיות להשקעות זרות", כתב פגוט. "קצב הצמיחה המשופר בכלכלת ישראל ביחס לשווקים המפותחים, במקביל להאטה משמעותית בתהליך העלאת הריבית המקומי מביא אותנו להערכה כי רגיעה במצב הגיאו-פוליטי תביא לסגירת פער הביצועים של השוק המקומי אל מול השווקים המפותחים. סגירת פער זו תתבצע על ידי חידוש השקעות זרים בשוק המקומי במצב של התבהרות האופק הגיאו פוליטי".

כללי אצבע לחוד והשקעות לחוד

לגבי שוק האג"ח הישראלי, אמר פגוט כי שנת 2011 נפתחה תוך תפיסה כי עקב העלאות הריבית התכופות והאינפלציה הגואה הרי עדיפה ההתבצרות באפיקי החוב הקצרים. "כיום ניתן לומר כי הדבר היחיד אשר פוזיציה זו תרמה לנו היא תנודתיות בתיק ההשקעות שכן רוב מדדי אגרות החוב הניבו ביצועים דומים ואף עדיפים על אפיקי החוב הקצרים", כתב פגוט.

"חל שיפור בתנאי הבסיס של שוק האג"ח הממשלתי. ריבית בנק ישראל תעלה להערכתנו בקצב מתון בחודשים הקרובים, האינפלציה אמורה להתכנס לתוך יעד בנק ישראל ב-12 החודשים הקרובים, פרמיית הסיכון של אג"ח ישראל ל-10 שנים אל מול מקבילו האמריקני רחבה מהנדרש והתשואות של האג"ח האמריקניות לא צפויות לקפוץ מדרגה. בתום שנת 2011 יוכח כי הסבלנות משתלמת ואפיקי החוב הממשלתיים בעלי המח"מ הבינוני-ארוך יכו את ביצועי מדדי האג"ח הקצרים ושוב יוכח כי כללי אצבע לחוד והשקעות לחוד".