דיווח ממצרים: "ארדואן ביטל את הביקור במצרים ובעזה"

מקור דיפלומטי במצרים: "מועד הביקור לא היה מתאים, זאת בהתחשב במצב הנוכחי במצרים"

העיתון המצרי "א-שורוק" מדווח היום (ו') כי ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, שהיה צפוי להגיע מחר למצרים ומשם לרצועת עזה, דחה את ביקורו למועד לא ידוע.

על פי הדיווח בעיתון, המתבסס על מקור דיפלומטי מצרי, "מועד הביקור לא היה מתאים, זאת בהתחשב במצב הנוכחי במצרים". המקור ששוחח עם העיתון הוסיף כי "גורמים דיפלומטיים במצרים ובטורקיה ידונו בקביעת מועד חדש לביקור".

עוד על פי הדיווח, מסר המקור הדיפלומטי כי "מצרים לא קיבלה בקשה טורקית בעניין רצונו של ארדואן לבקר ברצועת עזה".

אמש דווח בטורקיה כי ארדואן אכן ישוב לאנקרה כבר מחר (שבת), זאת על מנת להיוועד עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ולדון עמו בפיוס עם החמאס. על פי הדיווח בטורקיה, מתכוון ארדואן להצהיר על תמיכתו בהקמתה של מדינה פלסטינית עצמאית ובפנייה של הפלסטינים לעצרת האו"ם בחודש ספטמבר. בימים האחרונים הגיעו לאנקרה משלחות מטעם חמאס ופת"ח על מנת לדון בהסכם הפיוס הפנים פלסטיני.

הביטול בעזה בוטל כדי להשיג התנצלות מישראל?

מוקדם יותר השבוע, טרם יציאתו של ראש הממשלה הטורקי לקפריסין, אישר ארדואן כי בכוונתו להגיע לעזה. "אני רוצה להגיע לעזה, אם התנאים יבשילו אני מעוניין לבקר שם", אמר במסיבת עיתונאים שקיים לפני צאתו לביקור בצפון קפריסין ולמצרים - ביקור שבוטל מאז.

מקורות דיפלומטיים בטורקיה אמרו כי ארדואן אכן התכוון לחצות את מעבר רפיח בתום ביקורו במצרים, אך עם זאת הדבר קשור, לדבריהם, בפרסום דוח המשט של האו"ם.

"ארדואן החליט לדחות את החלק במסע שלו בו הוא צפוי לבקר בעזה, לאור האפשרות שישראל תתנצל בדוח", דיווחו כלי תקשורת בטורקיה. "אם הדבר לא יקרה לפני פרסום דוח האו"ם, ארדואן שוקל להגיע לעזה במהלך חודש הרמדאן ולשבור את המצור בעצמו".

על פי הדיווחים בטורקיה, תת-מזכיר שר החוץ הטורקי, פרידון סינירליוגו, והשר משה (בוגי) יעלון מנהלים בשבועות האחרונים מגעים חשאיים "במטרה למצוא נוסחת התנצלות של ישראל ופיצויים למשפחות תשעת ההרוגים במשט". הדוח עצמו צפוי להיות מוגש למזכ"ל האו"ם באן קי מון ב-27 ביולי, ולהתפרסם ב-1 באוגוסט.

"טיוטת הדוח הוצגה בפני שני ראשי הממשלה של המדינות, ופגישה אחרונה בנושא צפויה להתקיים לפני ה-27 ביולי בניו יורק", דווח בטורקיה. "טורקיה הבהירה כי אם לא יושג הסכם על התנצלות ישראלית, היא נחושה לקיים צעדים נוספים שיחריפו את המשבר ביחסים בין המדינות".