מהו הרווח "על הנייר" של גיל שויד מהאופציות בצ'ק פוינט?

גיל שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט, הפך את ענקית אבטחת המידע למובילה עולמית בתחומה, אך לא שכח לתגמל את עצמו במיליוני אופציות גם כשמנייתה נסחרה במחירי שפל

גיל שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט ואחד משלושת מייסדיה, הוא מנהל מצוין, ונדמה שאין עוררין על כך. שויד הפך את צ'ק פוינט לענקית של אבטחת מידע ברשת האינטרנט - שווייה הנוכחי הוא 12.4 מיליארד דולר (גדלה פי שלושה בתוך שלוש שנים); החברה מעסיקה 2,239 עובדים ברחבי העולם (כמעט פי שניים מאשר לפני שש שנים), והיא שומרת באדיקות מעוררת קנאה על שולי רווח המהווים כמעט מחצית מרווחיה.

שויד יצר ערך רב לציבור המשקיעים שהלך עימו לאורך השנים האחרונות, אך השכיל לייצר ערך לא מבוטל גם לעצמו, דרך הקצאות שנתיות נדיבות של אופציות למניות.

שויד מקבל מידי שנה לפחות מיליון אופציות שניתנות להמרה למניות צ'ק פוינט, לפי מחיר מימוש הזהה למחיר המניה ביום שבו מתכנסת האסיפה הכללית של החברה. הקצאת אופציות למנהלים בכירים (כולל בעלי עניין) היא דבר שבשגרה בשוק ההון האמריקני, ובכך צ'ק פוינט אינה יוצאת דופן.

עם זאת, במקרה של שויד מדובר בהקצאות שאולי יצאו מכלל שליטה, ולא רק בגלל שמייסד ובעל עניין, שכבר יש בידיו את נתח המניות הגדול ביותר מהון החברה, לא אמור להיות מונע על ידי מתן אופציות עקבי ממש כמו מנהל שכיר.

הקצאות האופציות לשויד יצאו מכלל שליטה בעיקר בגלל שיעור ההחזקה בהון שהן מגלמות. מבדיקת "גלובס" עולה כי במהלך השנים 2003-2011 קיבל שויד אופציות שמהוות 7% בקירוב מהון המניות המדולל הנוכחי של החברה - כמחצית מהון המניות שיש בידיו כעת (14.8%). שויד המיר במהלך השנים חלק מהאופציות שקיבל, ומכר את המניות בשוק ההון (כרגע האופציות שבידיו מהוות 3.2% מהון המניות המדולל של החברה וכחמישית מסך המניות שבידיו), אך עובדה זו לא משנה את התמונה: חלק ניכר מההון של שויד נוצר מאופציות למניות שניתנו לו במהלך שנות חייה של החברה כציבורית, ולא ממניות מייסדים.

דיון זה היה אולי הופך עקר לולא מניית צ'ק פוינט נסקה, והניבה לשויד רווחי עתק מאותן אופציות - רווחים שמעולם לא היו, וכנראה לא יהיו, מנת חלקם של מנכ"לים אחרים במשק הישראלי.

מבדיקת "גלובס" עולה כי הרווח התיאורטי שנוצר לשויד מהאופציות שניתנו לו במהלך השנים 2003-2011 (כולל ההקצאה האחרונה שאושרה רק לפני כחודשיים), עומד על סכום עתק של כחצי מיליארד דולר. שויד מימש חלק מאופציות אלו למניות ומכר אותן בשוק ההון, ולפי מסמכי צ'ק פוינט נותרו בידיו 6.9 מיליון אופציות הניתנות למימוש לפי מחיר שנע בין 16.8-29.49 דולר, עמוק "בתוך הכסף". מניית צ'ק פוינט נסגרה ביום שישי על מחיר של 59.82 דולר - שיא של עשר שנים. אופציות אלו מגלמות כרגע רווח "על הנייר" של 284 מיליון דולר (למעלה מרבע מיליארד דולר) - סכום עתק ומנותק מהמציאות עבור מנהל יחיד, מוצלח ככל שיהיה.

שויד, נזכיר, שווה כרגע 1.9 מיליארד דולר (מניות בלבד, לא כולל כאלו שנמכרו במהלך השנים) - הון שהופך אותו לאחד הישראלים העשירים בעולם. לדירוג זה הוא הגיע הודות לעבודה קשה, אך גם בזכות דירקטוריון ובעלי מניות שפינקו אותו מעל ומעבר. אולי הגיע הזמן שיפנקו אותו פחות.

הקצאות האופציות של גיל שויד תמונת מצב
 הקצאות האופציות של גיל שויד תמונת מצב

שולי הרווח הנקי של צ'ק פוינט
 שולי הרווח הנקי של צ'ק פוינט

tali-z@globes.co.il