בן-זקן יוכל לרכוש מניות מנופים רק באישור מחזיקי האג"ח

הצמד בן-זקן-נניקשווילי הודיעו כי אם ישלימו רכישת ZBI, יפנו למחזיקי האג"ח של BGI לאישור רכישת מניות מנופים ■ השניים הודיעו כי הם בוחנים אפשרות של דחיית מועד השלמת העסקה

קופת המזומנים של חברת ההשקעות BGI הולכת ומתרחקת מג'קי בן זקן ומאברהם נניקשווילי. צמד בעלי השליטה בחברת ההשקעות מנופים פיננסים הודיעו היום כי אם ישלימו את העסקה לרכישת השליטה בחברת ההשקעות ZBI מידי צביקה בארינבוים, בכוונתם לפנות למחזיקי האג"ח של החברה הבת BGI, לצורך קבלת אישורם לרכישה עתידית של מניות מנופים.

הכוונה היא לעסקה שבה אמורים השניים לרכוש את מניות שותפם במנופים פיננסים, מרקוס וובר, תמורת 385 מיליון שקל. בכך נכנעו בן זקן ונניקשווילי ללחץ מחזיקי האג"ח ב-BGI , שהביעו התנגדות חריפה לעסקה.

צמד השותפים מאשדוד חתם בתחילת יולי על עדכון להסכם לפירוק גרעין השליטה במנופים, שלפיו ירכשו את מניות וובר, המחזיק כ-40% מההון, לפי שווי חברה של 963 מיליון שקל למנופים. הקלוזינג נקבע ל-1 בספטמבר השנה, ואם הרוכשים לא יצליחו להשלים אותה, תהיה לוובר ולנניקשווילי (המחזיק 21.3% ממנופים) אפשרות לקנות את מניות בן זקן במנופים (11.5%) תמורת 97 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 846 מיליון שקל.

מחזיקי האג"ח של BGI נאבקו נגד הכוונה של השניים להשתמש בקופת החברה (ובה כחצי מיליארד שקל) לרכישת מניות מנופים. עו"ד גיא גיסין, שגויס על-ידיהם, תקף במהלך אסיפת האג"ח שהתקיימה בחודש עבר את בעל השליטה ב-BGI ובחברה האם שלה ZBI, צביקה בארינבוים. חלק מהמוסדיים הרחיקו לכת ואף איימו על בארינבוים שלא יוכל לקבל בעתיד אשראי חוץ-בנקאי: "שוק ההון לא ישכח לך לעולם", אמר לו מנהל הקרנות של אי.בי.אי.

מגעים לדחיית השלמת העסקה

בן זקן ונניקשווילי הגיעו לבארינבוים לאחר שהתקשו למצוא מימון לרכישת מניות וובר. בחודש יוני חתמו השניים על הסכם לרכישת השליטה ב- ZBI מידי בארינבוים, תמורת 127 מיליון שקל. השניים העבירו עד היום רק חלק קטן מסכום זה לבארינבוים, שמצדו הודיע היום כי הוא בוחן ומנהל מגעים עם הקונים ביחס לאפשרות של דחיית מועד ההשלמה של העסקה.

בד בבד ממשיכה מניית מנופים להתרסק - והיא ירדה היום ב-2% והשלימה בכך ירידה של 24.2% מתחילת השנה למחיר המשקף לחברה שווי שוק של 763 מיליון שקל בלבד. הירידה התלולה בשווי החברה תקשה על בן זקן ונניקשווילי לשכנע את מחזיקי האג"ח של BGI בכדאיות העסקה לרכישת מניות מנופים במחיר הגבוה ב-26% ממחיר השוק הנוכחי.

ברקע לירידות החדות של מניית מנופים עומדת חקירת רשות ני"ע, שהפכה לגלויה באחרונה, עם מעצר הבית של ג'קי בן זקן, החשוד שפעל ל"הרצת" מניית מנופים ביחד עם איתן אלדר וצביקה קולברנר במהלך נובמבר 2010. המטרה, כך נטען על-ידי הרשות, הייתה שמניית מנופים תיכנס למדד ת"א 100 היוקרתי. העבירות שבהן חשודים השלושה הן: תרמית בני"ע, קבלת דבר במרמה, ומרמה והפרת אמונים בתאגיד.

ועוד בעניין זה: אתמול הגיש רמי כהן, עובד חברת החשמל המחזיק במניות מנופים, בקשה לתביעה ייצוגית בהיקף של 53 מיליון שקל נגד בן זקן ואלדר בעקבות חקירת רשות ני"ע. כהן טוען שנגרם לו נזק של 13 אלף שקל מכיוון שחקירת הרשות הביאה לצניחה בשער מניית מנופים ומכאן הפגיעה בציבור המשקיעים, בנוסף להכתמת החברה והחשד לפלילים בגין ההרצה לכאורה.