נשק יום הדין: הרופאים המתמחים אישרו התפטרות המונית

מאות מתמחים הגיעו הבוקר לבתי חולים מרכזיים על מנת להצביע בעד החתימה על מכתבי הפיטורים שלהם מבית החולים

מאות רופאים מתמחים מבתי החולים שיבא, בילינסון ומאיר, חתמו היום (ג') על מכתבי התפטרות שהופקדו בנאמנות, תוך איום כי אם לא יקבלו את "הקווים האדומים" שלהם במסגרת כל הסכם עתידי שייחתם עם המדינה, ימסרו את המכתבים להנהלות בתי החולים ויתפטרו באופן המוני. צעדים דומים צפויים להתקבל בימים הקרובים בבתי החולים איכילוב ואסף הרופא ובמוסדות רפואיים נוספים.

המתמחים דורשים שלא לחייב מומחים בביצוע תורנויות; תוספת של 50% לשכר השעה; מספר התורנויות יוגבל ל 6 בחודש; יתווספו אלף תקנים למתמחים; וההסכם יהיה לתקופה של עד 4 שנים, ולא 8-10 כפי שסוכם במסגרת ההבנות הקודמות בין ההסתדרות הרפואית לאוצר - הבנות שמהן חזרה ההסתדרות הרפואית בעקבות המחאה בשטח. "זהו נשק יום הדין", אמרו על כך ראשי המתמחים, והבהירו כי הם מקווים שלא ייאלצו להשתמש בו.

שביתה גם היום

במקביל, ההסתדרות הרפואית השביתה היום את מרבית הפעילות בחדרי הניתוח של בתי החולים הציבוריים, ואיפשרה רק ניתוחים מצילי חיים, טיפולים אונקולוגיים וטיפולי הפריה. רופאים מבית החולים וולפסון שבחולון צעדו ברחובות העיר במשך כשעה, ואילו יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, שפתח אתמול בשביתת רעב ובצעדה לירושלים, הגיע היום לבירה ונפגש עם מנכ"ל משרד רה"מ, אייל גבאי. אידלמן, אגב, הגיע לפגישה ברכב, וחזר לצעוד בשעות הערב. את הפגישה יזם הממונה על השכר במשרד האוצר אילן לוין, שגם השתתף בה יחד עם סגן הממונה על התקציבים במשרד, משה בר סימן טוב.

שני הצדדים מסרו היום כי הפגישה הסתיימה ללא כל התקדמות. בהסתדרות הרפואית היו בוטים למדי: "הפגישה לא תרמה ולא קידמה את סיום הסכסוך". גבאי שמע את טענות הצדדים, אולם לא הציע לתווך ביניהם באופן אקטיבי. שני הצדדים הודיעו כי ימשיכו במו"מ לאלתר, אולם גורמים במשרד האוצר הביעו תרעומת על כך שד"ר אידלמן הכתיב להם את לוחות הזמנים בהתאם לצעידה שלו: "הוא הבהיר לנו שהוא צועד מוקדם בבוקר וממשיך אחר הצהריים בשעות פחות חמות, כך שהמו"מ צריך להתנהל בין לבין".

נזכיר כי ההסתדרות הרפואית הודיעה אתמול כי היא מיישרת קו עם מרבית הדרישות של המתמחים, ובכך חזרה בה למעשה מההסכמות שהגיעה אליהן בשבוע שעבר עם משרד האוצר. באופן רשמי טוענים בארגון כי לא הושגו הסכמות סופיות, אולם הם סירבו לבקשת האוצר לחשוף את הטיוטה שגובשה בין הצדדים. ההסתדרות הרפואית הסכימה לדרישה לתוספת של אלף תקנים במקום 650 כפי שהוסכם קודם, היא חזרה לעמדת הפתיחה במו"מ בתחום השכר עם דרישה לתוספת של 50% לשכר השעה ואימצה גם את הדרישה להגביל את מספר התורנויות ל-6 בחודש באופן מיידי, ולא באופן מדורג כפי שהסכימה קודם לכן. אפילו בנוגע לחיוב מומחים צעירים בביצוע תורנות אחת בשבוע נשמעה נסיגה קלה, כאשר ד"ר אידלמן דיבר אתמול על "עידוד" מומחים במקום על חיוב.

ביקורת על השופטת ארד

גורמים במשרד האוצר הביעו היום תסכול רב מפסיקתה של נשיאת ביה"ד הארצי לעבודה, נילי ארד, לפני כיומיים. הגורמים מצביעים על כך שארד לא רק איפשרה לרופאים להמשיך בעיצומים על אף שחזרו בהם מההבנות, אלא שהיא אף לא קבעה מועד לדיון נוסף בחסות ביה"ד. אחד הגורמים ציין כי קודמה של ארד, השופט בדימוס סטיב אדלר, תמיד נהג להזמין אליו את הצדדים מדי שבוע, כדי שאלה יחישו את המו"מ תוך חשש מפני צווי מניעה. כעת, על פי אותו גורם, ההסתדרות הרפואית יכולה להמשיך בצעדה שלה לירושלים, כאילו כלום לא בוער לה.