תשובה לא משלם לתשובה: דלק נדל"ן בחוב כלפי הפניקס

משקיעי האג"ח של דלק נדל"ן לא לבד: חוב של החברה בסך 65 מיליון שקל להפניקס עלול שלא להיפרע במועד ■ 45 מיליון שקל מתוך החוב אמורים היו להיפרע כבר בחודש הבא

לא רק מחזיקי האג"ח של דלק נדל"ן כוססים ציפורניים על רקע כוונתה של החברה לבקש דחייה בתשלום חובותיה. היום הודיעה חברת הביטוח הפניקס , חברה בת של קבוצת דלק - הנמצאת בשליטת יצחק תשובה, שהוא כידוע גם בעל השליטה בדלק נדל"ן - כי קיים ספק לגבי פירעון במועד של התשלום בגובה 65 מיליון שקל, אותו חייבת לה דלק נדל"ן. זו האחרונה אמורה לשלם להפניקס 45 מיליון שקל מתוך חוב זה באוגוסט הקרוב, כשהיתרה אמורה הייתה להיות משולמת עד אוגוסט 2012.

יש לציין כי כנגד החוב להפניקס, שבעבר נדחה פירעונו מספר פעמים, משועבדות מניות החברה הבת של דלק נדל"ן, אלעד מגורים, ששווין מוערך ב-300-400 מיליון שקל. כך שמצבה של חברת הביטוח טוב יחסית. עם זאת, השעבוד על מניות אלעד מגורים, כמו גם שעבוד על 85% ממניות חברה בת אחרת של דלק נדל"ן, DGRE, לטובת הבנקים, הופכים את נקודת הפתיחה של מחזיקי האג"ח של דלק נדל"ן, להם חייבת החברה 2.1 מיליארד שקל, לבעייתית עוד יותר.

דלק נדל"ן והפניקס מציינות היום כי "לאור דיוני דירקטוריון דלק נדל"ן, קיים ספק לגבי יכולתה לשלם את התשלומים האמורים בהתאם למועדי הפירעון שנקבעו. החברות מבררות את השלכות ההודעה, ויבחנו בהתאם את צעדיהן".

רומן ארוך

הרומן של הפניקס עם דלק נדל"ן התחיל ביולי 2004, כשחברת הביטוח (טרם רכישת השליטה בה על ידי תשובה) העמידה לדלק נדל"ן הלוואה של 132 מיליון שקל, לצורך רכישת אלעד מגורים (אז דנקנר השקעות). בהמשך ניתנה הלוואה נוספת בסך של 93 מיליון שקל, ונחתם הסכם הלוואה חדש לכל ההלוואות עד אותה נקודת זמן, בגובה של 225 מיליון שקל.

אלא שזמן קצר לאחר מכן נקלעה דלק נדל"ן למשבר תזרימי קשה המלווה אותה עד היום, ובעקבותיו התקשתה לעמוד בהחזרי החוב להפניקס בזמן, ונדרשה לגלגול ההלוואות כנגד שיפור ביטחונות והגדלת הריבית. מקור הכסף ליתרת ההלוואה לדלק נדל"ן מתחלק לשניים: 55% מגיעים מכספי העמיתים בפוליסות המשתתפות ברווחים (ביטוחי המנהלים), ו-45% ממנו מגיעים מכספי הנוסטרו.

מלבד יתרת החוב להפניקס, לדלק נדל"ן "חוב משפחתי" נוסף בסך 230 מיליון שקל לקבוצת דלק. זאת ועוד, בתחילת השנה רכשה קבוצת דלק מדלק נדל"ן 75% ממניות חברת רודשף (Roadchef), המפעילה 27 תחנות שירות ב-19 אתרים לצד כבישים מהירים ברחבי בריטניה תמורת חצי מיליארד שקל. עסקה זו שולמה בדרך של קיזוז חלק מהחוב של דלק נדל"ן לקבוצה.

מקורבים לדלק נדל"ן מסרו היום כי "כשם שבעל השליטה עמד לצד החברה במשך השנתיים וחצי האחרונות והזרים לה מאות מיליוני שקלים, הוא ימשיך לעמוד לצידה ולצד המשקיעים גם בעתיד".