"לא הגיוני שטייקון יארגן חתונה במיליונים ויילך להסדר"

(עדכון) - דיון מיוחד בכנסת על הסדרי החוב נסוב על הפגיעה במחזיקי האג"ח בעקבות הסדרי החוב בטאו ודלק נדל"ן ■ נציג ארגון חיילים בודדים: "שאילן בן דב יוותר על חובות של לקוחות אורנג'"

ועדת הכלכלה של הכנסת מקיימת היום (ד') דיון מיוחד על הפגיעה בכספי הפנסיה נוכח הסדרי החוב בשוק ההון, על רקע הסדרי החוב שמציעים אילן בן דב ויצחק תשובה בחברות טאו תשואות ודלק נדל"ן . הדיון נסוב על הפגיעה במחזיקי האג"ח בעקבות הסדרי החוב, ויו"ר הוועדה ח"כ כרמל שאמה יזם את הדיון לאחר שוועדת הכספים דנה בתחילת השבוע בדיוק באותו נושא. אתר "גלובס" העביר את הדיון היום בשידור חי.

"לא הגיוני שטייקונים יארגנו חתונות במיליונים ואז יילכו לבקש הסדר חוב", אמר שאמה בתחילת הדיון, תוך שהוא רומז לחתונת בנו של תשובה ביער בן שמן ב-7 מיליון שקל. "הבורסה הפכה לסלון יופי, יש יותר מדי 'תספורות' שם".

ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו) שיגר מסר חד וברור: "חשוב להבהיר לכל מי שהולך לבורסה ומגייס את הכסף שחובתו גם להחזיר את הכסף. אין פה ויכוח בכלל ואין פה מוסר כפול. בן דב היה צריך לבוא לכאן ולתת דין וחשבון לציבור. מוזר שהטייקונים לא באים לפה ומסבירים לציבור מה קורה עם כספי הציבור".

יו"ר רשות ני"ע שמואל האוזר אמר כי הרשות "שוקלת את צעדיה", והסביר כי חלק מהצעדים הם פנייה לחברות ציבוריות מועדות בבקשה לקבל פרטים על כוונותיהן. "גם במקרה של טאו וגם במקרה של דלק נדל"ן אנו מציפים את הבעיות וזה הצעד הראשון החשוב", אמר האוזר. "אנחנו נוקטים בגישה של אקטיביזם. פנינו למוסדיים וביקשנו מהם לומר מה הם מתכוונים לעשות ואיך הם מתכוונים לפעול במסגרת הסדר החוב".

ח"כ שלי יחימוביץ' תקפה בחריפות את בן דב ואמרה: "כפרסונה הוא בונה לעצמון דימוי של אדם רוחני, ירא שמיים ועתיר תורות זן. טאו מתברר זה גם שם של תורה הינדית. יש כאן קירבה גדולה לישויות רוחניות, במקביל לטיפוח תדמית הפילנתרופ, באמצעות מעשי צדקה שנעשים לאור המצלמות כדי לבנות לעצמו תדמית חיובית. סיפר לי צוות צילום של הטלוויזיה שפתיחה חגיגית של מרפאה ביפו עוכבה עד שהם הגיעו למקום. שחלילה לא ייעשה מעשה צדקה בלתי מצולם. וזו לא פילנתרופיה מכיסו חלילה. הוא לא ביל גייטס או וורן באפט שתורמים מהונם הפרטי. גם כספי התרומות נלקחים ממשקיעים; וזה כדי להאדיר את שמו ולהכשיר מצע שמאפשר לו לעשות מעשים לא מוסריים.

"אם אילן בן דב היה לווה 50 שקל מאדם שמשתכר שכר ממוצע במשק והיה אומר לו - אחזיר לך לא 50 אלא 75 שקלים, ובסוף לא רק שלא היה מחזיר לו את ה-50, אלא מחזיר לו 25, הרי ברור שזה מעשה לא מוסרי. ההפרדה הזאת בין מוסר אישי ובין מוסר תאגידי היא שגויה. תראו איזו אחריות אנחנו מחילים על ראשי ערים, עד כדי הגשת כתבי אישום על מעשים שנעשו בתחומם. מדוע על בעלי שליטה בחברות ציבוריות שנסחרות בבורסה לא מוחלת אחריות כזאת?".

"שבעלי שליטה יחזירו דיבידנדים"

עו"ד אביעד ויסולי, נציג מחזיקי אג"ח שנכח בדיון והיה מעורב ב-7 הסדרי חוב, אמר כי "אם אנחנו נהפוך לחברה שלא מכבדת את החובות שלה, הכלכלה כאן תיעלם. לקחת כסף - תחזיר אותו. זו חובה מוסרית". הוא קרא לסדר בחקיקה את הליך פשיטת הרגל של חברות, כמו בארה"ב.

ויסולי הוסיף כי "נוצרה כאן אופנה שבכל הסדר חוב נותנים פטור מלא לבעל השליטה. יכול להיות שהוא אפילו גנב את הכסף - אבל הוא מקבל פטור פלילי ואזרחי. רשות ני"ע לא עושה דבר בהקשר זה. אנחנו מבקשים שבכל הסדר תהיה הרמת מסך לבעל השליטה באותה חברה. ברגע שהוא מבקש הסדר - לא יכול להיות מסך שיגן עליו". הוא קרא גם להסדיר נציגות שתפקח על הגינות הסדרי החוב, מעבר לנציגויות מחזיקי האג"ח ולהגביל את מערכת הבנקאות כך שלא תוכל להלוות כספים לבעל שליטה שלא שילם את חובות למחזיקי האג"ח.

הצעה נוספת שמבקש ויסולי להכניס לחוק הינה חיוב בעלי שליטה שלא עומדים בהחזר החובות, להחזיר דיבידנדים: "מי שלקח דיבידנדים במשך 5 שנים אחורה מחברה והיא הגיעה לחדלות פירעון - שיחזיר את הדיבידנדים. לא ייתכן שאדם יחלוב חברה ואז יגיד אין לי כסף".

בדיון נכח גם נציג ארגון המסייע לחיילים בודדים, שאמר כי חברת אורנג' שבבעלות בן דב סירבה לוותר לחיילים בודדים על חובות שלהם לאורנג', ותקף את בן דב: "אם אילן בן דב מבקש שימחלו לו על חוב, אני מציע שיוותר ללקוחות אורנג' על חובות שלהם לחברה. הםא לא יכול לגלח מצד אחד ולא לוותר מצד אחר".