"חברות ביומד נערכות להנפקה, גם במצב הגרוע כיום"

לידר חיתום בשת"פ עם ביואקזקיוטיב פורום בתחרות למציאת חברות הביומד שעשויות להיות המנפיקות הבאות ■ המנכ"ל: "שתיים-שלוש חברות יגיעו לשוק עד סוף השנה"

שוק ההנפקות בתחום הביומד הופך למאתגר.

לאחר כמה ביטולים מהדהדים של הנפקות ביומד בבורסה בתל אביב במחצית הראשונה של 2011, למשל של קווארק פארמה, רוב החברות ששקלו להנפיק לבסוף ויתרו על המהלך. בתחילת השנה הוכנו עשרות תשקיפי ביומד, אך רק ארבע חברות יצאו לשוק ברבעון הראשון, ומאז - שקט בגזרה.

"יש חברות שנערכות להנפקה גם במצב השוק כיום", אומר ל"גלובס" רנן כהן-אורגד, מנכ"ל לידר חיתום, "אנחנו רחוקים מהשיא אבל גם איננו נמצאים בתחתית. כנראה שלא יהיו יותר משתיים-שלוש חברות ביומד שינסו לבצע הנפקה, אבל אני מקווה שלפחות התוכנית הזו תתרחש".

לדבריו, כפי שחברת הרכב קרסו הצליחה להנפיק ברבעון השני על אף השוק הקשה, כך גם חברות ביומד טובות יוכלו להנפיק אם יציעו שווי מפתה, שיפיג את חששות השוק מכך שרוב חברות הביומד סבלו השנה מירידות במניה. אולי אחרי כמה חברות שייכנסו בשווי מפתה ויצליחו, השוק יתאושש.

"היתרון בהנפקה בשווי נמוך הוא שניתן לתקן למעלה. עבור משקיע שנכנס בשווי גבוה מדי, אין תיקון", אומר כהן-אורגד. "קורים גם דברים חיוביים", הוא מוסיף. "למשל חברת פלוריסטם נסחרת לפי שווי שוק לא רע. מי שהשקיע בה בגיוס משני הרוויח, ומי שחיכה לא זכה".

- לדעתך יש כיום מספיק הון שמחפש השקעות?

כהן-אורגד: "יש, אבל פחות מבעבר. חבל שהמוסדיים לא משקיעים יותר, במיוחד כאשר ישראל ידועה כמדינת היי-טק ומדעי החיים".

כדי למפות את החברות הבאות שעשויות להתאים להנפקה, עורכת לידר עם ארגון ה-BioExecutive forum תחרות לבחינת מיזם ביומד מבטיח.

השלב הראשון של התחרות - הגשת המועמדות - יימשך עד סוף יולי, והשופטים בו יהיו, בין היתר, ישראל מקוב בעל השליטה בביולייט; אלקה ניר, שותפה בקרן גיזה, רוה גיל-מור, ממפעילי ארגון ביו-אקזקיוטיב פורום וסמנכ"ל פיתוח עסקי בבריינסגייט; וכהן-אורגד.

אמנם, התחרות אינה מיועדת רק לחברות המעוניינות בהנפקה, אך הפרס לחברות הזוכות הוא חבילת הכנה לקראת גיוס משוק ההון.