כמה טבע באמת שווה

האם הנפילה החדה במניית ענקית התרופות הישראלית היא באמת הזדמנות קנייה?

גם לאחר פרסום התוצאות השליליות של הניסוי בתרופת הליקווינימוד, האנליסטים עדיין מציבים לטבע המלצות קנייה נדיבות במחירים הנעים בין 55 ל-65 דולרים, 50%-30% מעל המחיר הנוכחי. אם זה נכון, מדוע איבדה המניה יותר מ-40% ממחירה בשנה וחצי האחרונות? והאם המחיר הנוכחי הוא אכן הזדמנות קנייה?

יש לא מעט סיבות לירידת השווי של טבע ולחששות מפני עתידה. למשל, התגברות התחרות בתחום הגנרי. צריך גם לזכור כי חלק נכבד מהצמיחה הדו-ספרתית של טבע בשנים האחרונות הגיע מרכישות אסטרטגיות גדולות שלא בטוח שיחזרו בעתיד הקרוב.

ובכל זאת, עיקר החשש נעוץ בעובדה שבעוד כשלוש שנים יפוג הפטנט על הקופקסון, תרופת המקור היחידה של טבע. המשמעות היא איבוד הכנסות שיכול להגיע לכ-3 מיליארד דולר החל מ-2014. יותר מזה, בשנים הקרובות הקופקסון הרגיל (המתקבל בזריקה) עומד להיות מוחלף בגרסת כדור. בשלב זה, ובמיוחד לאור הכישלון של טבע בפיתוח התרופה שלה, נראה כי ישנן פייבוריטיות טובות יותר להובלה בתחום, למשל תרופת הגילניה של נוברטיס.

האם החור בהכנסות יכול להתמלא בעזרתה של ספלון, הרכישה האחרונה של טבע מלפני חודשים אחדים? יכול להיות. הרכישה אמנם בוצעה במחיר מופרז, והפטנט על תרופת הדגל של ספלון, פרוביגיל, עומד לפוג בעוד כשנה, אבל הרכישה הזו עדיין תוסיף להכנסות של טבע כמיליארד וחצי דולרים מדי שנה.

לספלון גם שלושים תרופות חדשות הנמצאות בשלבי פיתוח מתקדמים, ולשלוש מתוכן כבר הוגשה בקשה לקבלת אישור ממינהל המזון והתרופות האמריקני (FDA). להערכתי, הפלטפורמה הקיימת של טבע, יחד עם זו של ספלון, יסייעו לחברה להפוך לאחד השחקנים המובילים בתחום.

החוסר-ודאות באשר להתרחשויות בעתיד בהחלט מקשה להעריך את השווי של טבע. עם זאת, בשביל להצדיק את נקודת המחיר הנמוכה שאליה ירדה המניה לאחרונה, צריך להניח שתהיה עצירת רכישות בעתיד, צמיחה חד-ספרתית נמוכה וירידה ברווחיות.

לדעתי, זה לא מה שיקרה בפועל. בשלוש השנים הקרובות אנו עומדים לראות גל פקיעות פטנטים של תרופות מקור רבות, ולטבע מאות תרופות גנריות בשלבי פיתוח שונים שעשויות להחליפן.

הנהלת החברה מדברת על "שיפור משמעותי" בתוצאות במחצית השנייה של השנה. האם החברה יודעת על תרופה גנרית חדשה שתושק ועדיין לא סיפרה לנו על זה? יכול להיות.

יש סיבות נוספות להיות אופטימיים. למשל, הניסיון של טבע לחדור לשוק התרופות היפני, שעומד לעבור מהפכה מהותית כחלק מהתוכנית האסטרטגית של ממשלת יפן להפחית את תקציב רכש התרופות במדינה. גם מדינות כמו רוסיה וברזיל, שהיו "סגורות" לתרופות גנריות, הולכות בכיוון הזה, וטבע שוקדת על אפשרויות כניסה אליהן.

כבר ראיתי בחיי הזדמנויות השקעה אטרקטיביות יותר מטבע. עם זאת, גם אם אני עורך הערכת שווי שמרנית לחברה, כל השיקולים שציינתי, יחד עם הפלטפורמה המשומנת שבנתה טבע, מובילים אותי למסקנה כי בסביבת מחיר של 40 וקצת דולר, המניה נראית אטרקטיבית עבור משקיעים שיוכלו לסבול את התנודתיות בטווח הקצר.

אין לראות באמור לעיל המלצה לפעולה בניירות הערך המוזכרים או בני"ע אחרים. הכותב אינו מחזיק באף אחת מהמניות המדוברות ומנהל בלוג בכתובת www.bursa4u.com