צפו בתמונות: מובארק על אלונקה בכלוב הנאשמים עם בניו

(עדכון) - הנשיא לשעבר כפר בכל ההאשמות ■ את בית המשפט בקהיר מאבטחים 8,000 אנשי כוחות הביטחון ■ רבבות מפגינים הגיעו למקום, ונרשמים עימותים קשים בין המפגינים לשוטרים

נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק הוכנס הבוקר (ד') על אלונקה לאולם משפטו באקדמיה לשוטרים בקהיר, והואשם ברצח, בשחיתות ובפעילות נגד האינטרס הלאומי המצרי באספקת גז זול לישראל.

הנשיא לשעבר כפר בכל ההאשמות נגדו באמצעות פרקליטו פאריד אל-דיב, שביקש היום מבית המשפט להפריד בין משפט מובארק למשפטו של שר הפנים לשעבר, שנאשם באחריות לרצח מפגינים.

מובארק הוכנס לכלוב הנאשמים על גבי אלונקת בית-חולים עם גלגלים. כל הנאשמים, בכללם מובארק ושני בניו, גמאל ועלא, הופיעו במדי אסירים לבנים. גם הם כפרו באשמות המיוחסות להם ועמדו כל העת לצד אביהם כשהם אוחזים בספר קוראן.

לרוב אזרחי מצרים, זו הייתה הפעם הראשונה שבה הם ראו את האיש ששלט בהם ביד רמה במשך 30 שנה מאז הודח מכהונתו ב-11 בפברואר על גלי מחאה ציבורית.

מחוץ לאקדמיה לשוטרים, שהוסבה במיוחד לאולם משפט שיכול להכיל מאות בני אדם, תומכים ומתנגדים של מובארק יידו אבנים זה בזה, והמשטרה הסתערה על ההמון כדי לחצוץ בין הצדדים.

כמה מתומכי מובארק בן ה-83 פרצו בבכי למראה המנהיג בכלוב הנאשמים בשידור שנראה על גבי מסך ענק בסמוך לאקדמיה. אחרים תבעו את הוצאתו להורג.

"דברים השתנו במצרים"

"הייתי חייבת להגיע לכאן היום", אמרה ראקיה מוחמד שהחזיקה בידה תצלום של בנה, אחד מ-800 ויותר הרוגי ההתקוממות במצרים, "כי חוסני הרג את הבן שלי. שום דבר לא יכול היה להיעשות ללא הוראותיו".

"בשביל המצרים לראות את מובארק מובל למשפט פומבי, זה כבר מראה ללא ספק שכמה דברים השתנו במצרים", אמר שאדי חאמיד, מנהל מחקר במכון ברוקינגס בדוחה, קטאר. "זה משגר מסר פסיכולוגי חיובי שיש דין ויש דיין, ויש אחריות על מעשים".

המשפט, שמתנהל בתקופה שבה מצרים מנסה לשקם את כלכלתה ולבסס חוקים לבחירות חופשיות ראשונות, יהדהד ברחבי המזרח התיכון. תנועות אופוזיציה מלוב עד סוריה ותימן, שנאבקות בשליטים הנוכחיים על רקע הדחת נשיאי מצרים וטוניסיה בתחילת השנה, שואבות עידוד רב מן המחזה בקהיר.

מובארק הוטס הבוקר לקהיר משארם א-שייח כדי לעמוד למשפט הראשון של מנהיג ערבי שהודח מאז "האביב הערבי" שפקד את המזרח התיכון בפברואר השנה.

בכך הסתיימה חרושת השמועות באשר להתייצבותו למשפט של המנהיג לשעבר בן ה-83, שהיה מאושפז בשארם מאז אפריל בעקבות התקף לב שעבר במהלך חקירתו אחרי ויתורו על הנשיאות. מחלת הלב שלו הייתה הסיבה הרשמית לכך שהוא לא הועבר לכלא בקהיר.

בבניין האקדמיה לשוטרים בקהיר שהוסב במיוחד לאולם בית המשפט ניצב מובארק בכלוב נאשמים כאשר משני צדדיו בניו עלא וגמאל, ביחד עם שר הפנים לשעבר וכמה מפקדים לשעבר בכוחות הביטחון. לפי מקורות משפטיים, אם יורשע בכל העבירות נגדו, הוא עלול להידון למוות.

מלבד האשמתו במתן הוראות להרוג 841 מפגינים ומתפרעים, מובארק מואשם גם בשחיתות של ניצול כספי מדינה לצרכיו ובפגיעה באינטרס הלאומי המצרי כביכול על-ידי מכירת גז טבעי במחיר נמוך לישראל.

מובארק הוסע הבוקר מבית-החולים בשארם א-שייח באמבולנס שלפניו נסעו אופנועי משטרה, והוטס לבסיס צבאי בקהיר, ממנו הוא נלקח במסוק אל אולם בית המשפט.

הטלוויזיה המצרית שידרה תמונות של האמבולנס מתקרב לחזית האקדמיה לשוטרים, אך כוחות ביטחון וצופים חסמו את צילומי יציאתו מהאמבולנס. אחר-כך התברר שהוא הוכנס לבית המשפט על אלונקה.

משפט חסר תקדים

משפטו של מובארק חסר תקדים במזרח התיכון. הוא הודח מהנשיאות על-ידי בני עמו, שמעמידים אותו לדין באופן שישגר מסר מצמרר לכל מנהיג ערבי אחר שניצב בפני התקוממות עממית.

נשיא טוניסיה לשעבר, זאין אל עבדין בן-עלי, המנהיג הערבי הראשון שהודח באביב הערבי, נשפט שלא בפניו ונידון למאסר. הוא נמלט לסעודיה. סדאם חוסיין הודח מהשלטון בעיראק על-ידי קואליציה צבאית בהובלה אמריקנית ולאחר מכן נשפט ונידון למוות.

בטרם נפתחה הישיבה הראשונה של בית המשפט עם הקראת כתב האישום וטענות הצדדים, העריכו משפטנים מצרים כי הישיבה עשויה להיות קצרה. לדבריהם, על סמך דברים שהשמיע נשיא הרכב השופטים, אחמד ריפעת, לפני המשפט אפשר להסיק שהמשפט יתקיים מדי יום כדי לקבל הכרעת דין מהירה.

אמש (ג') פטרלה המשטרה בכוחות מתוגברים בבית-החולים בו שהה מובארק וחסמה את דרכן של קבוצות מפגינים קטנות, שצעקו "העם רוצה את הוצאתו להורג של הרוצח".

מחוץ לבניין האקדמיה לשוטרים בו מתנהל המשפט בשולי קהיר הוצב מסך גדול שעליו משודר מהלך המשפט. מפגינים תומכי מובארק ניצבו מול מפגינים שמתנגדים לו, ובשני המחנות היו שיידו אבנים על המחנה השני. מאות שוטרים חצצו ביניהם כדי לשמור על השקט.

קבוצת קטנה של מפגינים למען מובארק שעמדו מחוץ למקום שבו מתנהל המשפט, גברים, נשים וילדים, צעקה סיסמאות כמו: "מובארק תחזיק את הראש זקוף" ו"נהרוס את הכלא ונשרוף אותו אם מובארק יישפט". מולם צעקו המפגינים נגד הנשיא לשעבר: "הרימו את קולכם, החופש לא ימות".

נאשמים נוספים

בנו הבכור של מובארק, גמאל, בנקאי שהפך לפוליטיקאי, נחשב בעבר הלא רחוק כבן הטיפוחים שאביו מכשיר כיורשו. הבן השני עלא התרכז בעסקים. שר הפנים לשעבר שבכלוב הנאשמים הוא חאביב אל-עדלי, ביחד עם 6 קצינים בכירים לשעבר בכוחות הביטחון. נאשם נוסף, חוסיין סאלם, איש עסקים שנחשב לאיש סוד של מובארק ולמי שמעורב בעסקת הגז הטבעי עם ישראל, נשפט שלא בפניו.

סידורי הביטחון הודקו גם בכיכר תחריר בלב קהיר. כוחות משטרה וצבא עם ציוד לפיזור מהומות הוצבו שם, עם עשרות משאיות משטרה וכמה משוריינים של הצבא.

המפגינים הקימו מחנה בכיכר תחריר במשך שלושה שבועות בחודש שעבר כדי לדרוש משפט מהיר למובארק ורפורמות נוספות.

הם חוששים שהגנרלים שבשלטון הזמני ינצלו את מצבו הרפואי של המנהיג לשעבר כדי למנוע השפלה ממי שהיה ממפקדי הצבא ונשיא במשך 30 שנה עד 11 בפברואר השנה.

בהתבטאות פומבית יחידה באפריל נשבע מובארק כי יטהר את שמו ואת שם משפחתו מהאשמות השחיתות.

"אם אתם חשים אהדה לדיקטטור שבור שעומד למשפט בכלוב, זכרו כמה לא צודק הוא היה בשיאו", כתבה פעילה נגד מובארק באתר טוויטר ששימש לתכנון המחאות העממיות נגדו בהתקוממות שנמשכה 18 ימים בחודשים ינואר-פברואר.