בלגיה הבאה בתור במשבר? עלייה חדה בתשואות האג"ח

עלות האשראי של בלגיה רשמה עלייה חדה בשבועות האחרונים והדבר מעורר חששות שהקיפאון הפוליטי הנמשך במדינה עלול לדחוף למערבולת של משבר האשראי בגוש האירו

עלות האשראי של בלגיה רשמה עלייה חדה בשבועות האחרונים, והדבר מעורר חששות שהקיפאון הפוליטי הנמשך במדינה עלול לדחוף את הממשלה למערבולת של משבר האשראי בגוש האירו.

התשואות על אג"ח בלגיות נמצאות ברמות הגבוהות ביותר מינואר 2009. בהתפתחות שמעוררת חשש עמוק עוד יותר, הפער בין התשואות על האג"ח הבלגיות לאג"ח הגרמניות נמצא כעת ברמה הגבוהה ביותר מאז כינונו של גוש האירו.

נטל החוב של בלגיה הוא גדול, אך כלכלתה חזקה, יש בה צמיחה כלכלית סולידית, אבטלה נמוכה מהממוצע בגוש האירו, גירעון תקציבי קטן ויתרה בחשבון השוטף. פירושו של דבר הוא שהממשלה אינה תלויה מאוד במשקיעים זרים כדי לממן את חובותיה.

בעיותיה של בלגיה נובעות גם מ"אפקט ההידבקות" שנגרם בשל חששותיהם הגוברים של המשקיעים לגבי האג"ח הספרדיות והאיטלקיות.

בלגיה נחשבת לעתירת סיכון יותר מגרמניה, הולנד או צרפת. חובה הציבורי שווה ל-97% מהתמ"ג - אחת הרמות הגבוהות ביותר בגוש האירו. ביולי הואצה האינפלציה ל-3.67% - הרבה מעל הטווח העליון בסך 2% שקבע הבנק האירופי המרכזי (ECB). עם זאת, צפוי הגירעון התקציבי של בלגיה להתכווץ השנה ל-3.3% מהתמ"ג - קצב מהיר בהרבה ממסלול הקטנת הגירעון שהוסכם עם האיחוד האירופי, ושבמסגרתו נקבע יעד גירעון של 4.1% מהתמ"ג.

פקידים בלגים מודים כי המשקיעים נרתעים גם בגלל הקיפאון הפוליטי. המפלגות דוברות ההולנדית והמפלגות דוברות הצרפתית אינן מצליחות להקים ממשלה כבר יותר משנה. לראש ממשלת המעבר, איב לטרם, יש את הסמכות לחבר תקציבים שנתיים, אך כדי לבצע רפורמות מרחיקות לכת יותר יש צורך בממשלה חדשה.