בגלל קרדיט סוויס: כור תכיר בהפסד עתק שיפגע בדיבידנד

(עדכון) - כור תכיר בדוחותיה לרבעון השני בהפסד של 1.8 מיליארד שקל מהשקעתה במניות הבנק השוויצרי ■ עד עתה נגרום לכור הפסד "על הנייר" של 2.5 מיליארד שקל בגין ההשקעה ■ כור ביקשה לזקוף את ההפסד לקרן ההון ובכך להימנע מפגיעה בחלוקת הדיבידנדים, אך ברשות ני"ע סירבו

חברת כור , מקבוצת אי.די.בי בבעלותו של נוחי דנקנר, הודיעה בדיווח לילי (ג') לבורסה בת"א כי בהמשך לפניית הרשות לני"ע, צפוייה החברה להכיר בדוחות הכספיים שלה לרבעון השני של שנת 2011, בהפסד מהשקעתה במניות הבנק השוויצרי קרדיט סוויס . נציין כי מדובר בהפסד כולל בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקל, נכון ל-30 ביוני, אשר עד כה נרשם "על הנייר" בלבד.

נזכיר כי עד עתה נגרם לכור הפסד "על הנייר" של 2.5 מיליארד שקל בגין ההשקעה בקרדיט סוויס, אשר לא הוכר בדוחות הרווח והפסד של החברה. זאת, כאשר מרביתו נגרם עוד לפני הירידה החדה במניה בימים האחרונים ברקע הורדת דירוג האשראי של ארה"ב, והוא גרם לירידה בהונה העצמי של כור.

כור הבהירה כי ירידות ערך נוספות בערך מניות קרדיט סוויס לאחר הרבעון השני, ייזקפו גם כן לסעיף הרווח וההפסד. אולם, עליות ערך ככל שיהיו, ייזקפו לרווח כולל אחר (כלומר לקרן הון). עוד צויין בהודעה כי גם באם תממש כור חלק מהחזקותיה במניות קרדיט סוויס לאחר הרבעון השני, יוכר מלוא ההפסד במימושים - לפי עלות מניית קרדיט סוויס המופחתת נכון לזמן המימוש, לעומת עלות המניה בעת שנרכשה על ידי כור.

פגיעה בדיבידנדים

אך לדיווח של כור יש משמעות רחבה יותר הנוגעת לחלוקת הדיבידנדים ע"י החברה. לאחרונה הגבירה רשות ני"ע את המעורבות שלה בהשקעת כור בקרדיט סוויס, בעקבות נפילת מניית קרדיט סוויס. משראתה כור כי ברבעון השני היא תספוג הפסד כבר "על הנייר", היא פנתה לרשות בבקשה לאמץ תקן חשבונאי מיוחד - IFRS-9 - שיאפשר לה לזקוף את ההפסד הזה לקרן ההון ולא לדוח רווח והפסד, ובכך להמשיך לחלק דיבידנדים. הבעיה היא שהתקן ייכנס לתוקף רק בתחילת 2013 וחברה המעוניינת לאמץ אותו קודם לכן הייתה צריכה לפנות בתחילת השנה.

ברשות ני"ע דחו את בקשת כור כיוון שברשות סבורים יש להחיל את התקן על השנה כולה ולא רק מאמצע 2011. כור לא קיבלה החלטה לאמץ את התקן בתחילת השנה וביקשה לעשות זאת רק ביוני. המשמעות היא שההפסד הכבד ייזקף לדוח רווח והפסד בדוחות הרבעון השני של 2011, מה שיפגע ביתרות העודפים של כור ויפגע ביכולתה לחלק דיבידנד.

אם כור תרצה לאמץ את התקן היא תוכל לפנות שוב לרשות בתחילת 2012, והמשמעות היא שכור תוכל לזקוף את ההשקעה בקרדיט סוויס אך ורק לקרן ההון. במילים אחרות, חלוקת דיבידנדים תיבחן שוב רק ב-2012. דבר אחד בטוח: מדובר בעליית מדרגה מבחינת המעורבות של רשות ני"ע, שגם דרשה מכור לדווח שלשום על מחיר מניית קרדיט סוויס שבו תיאלץ כור לפרוע מיידית את ההלוואה שנטלה מסיטי ומורגן סטנלי לשם ביצוע ההשקעה.

השקעה כוללת של 6.9 מיליארד שקל

כור השקיעה בבנק השוויצרי 6.97 מיליארד שקל והגיעה להחזקה של כ-3.2% מהון המניות של הבנק, כאשר מתוך סך זה מימנו הבנקים הזרים 2.8 מיליארד שקל. מתחילת השנה איבדה מניית קרדיט סוויס יותר מ-20% מערכה, מה שהביא לכך ששוויה של השקעת כור הצטמק לכ-4.5 מיליארד שקל, וההפסד "על הנייר" של כור בגין השקעה זו כאמור גדל לכ-2.5 מיליארד שקל. הפסד זה לא נעלם מעיני המשקיעים, ומתחילת השנה איבדה כור יותר מ-50% מערכה.

עוד הדגישה כור בדיווח כי ההכרה בהפסד לא משנה את הונה העצמי המיוחס לבעלי המניות, לעומת הונה העצמי לולא ההכרה בהפסד. כמו כן מציינים בכור כי סך של כ-1.2 מיליארד שקל מההפסד בהשקעה בקרדיט סוויס שיוכר בדוחות הרבעון השני, כבר התבטא בהון העצמי של החברה בדוחות הרבעון הראשון.

נזכיר עוד, כי כור דיווחה אתמול כי המחיר למניית קרדיט סוויס בו תהא מחוייבת כור לפרוע את ההלוואה שקיבלה לטובת ההשקעה מהבנקים הזרים (מורגן סטנלי וסיטי), ירד ל-18 פרנק שוויצרי מרף קודם של 22 פרנק שוויצרי.