הפנסיה נשחקת: 12 מיליארד שקל נמחקו מקופות הגמל

מתחילת החודש נמחקו 12 מיליארד שקל לעמיתים על רקע המפולת בבורסה ■ בימים האחרונים חל זינוק בפנייה אל מוקדי השירות, מעבר בין מסלולים ומשיכת כספים

המפולת בשווקים בימים האחרונים, מאז הודיעה חברת הדירוג S&P על הורדת דירוג האשראי של ארה"ב, אשר הגיעה לאחר כמה ימים של ירידות שערים, מחקה לעמיתי קופות הגמל כ-12 מיליארד שקל מחסכונותיהם מתחילת חודש אוגוסט. מתחילת השנה רשם ענף הגמל, בו נוהלו נכון לסוף יולי כ-300 מיליארד שקל, תשואה שלילית מצטברת של 5%-6%, כלומר אובדן של 15-20 מיליארד שקל שנחתכו מנכסי הענף. עד סוף חודש יולי איבד ענף הגמל כ-2%-2.5% מנכסיו, על רקע ירידות השערים בכל האפיקים, ובששת ימי המסחר בחודש אוגוסט הוא איבד לפי הערכות 3%-4% נוספים.

כצפוי, וכפי שכבר מעידים גורמים בכירים בענף הגמל, נרשמה לאחרונה עליית מדרגה בבקשות של לקוחות לפדות את כספם, או להעבירם למסלול סולידי יותר כמו קופת גמל אג"חית או כספית. לפי הערכות בענף, חל זינוק של פי 4 בבקשות להעברה בין מסלולים בענף, וכן גידול מהותי של פי שניים בשיחות שמבצעים לקוחות למרכזי השירות של החברות המנהלות.

ירידות השערים בבורסה הן לא דבר חדש, אך עמיתי הגמל מגיבים מאוחר יחסית לתנודות בשוק. לפעמים לוקח להם זמן לקשר בין ירידות השערים לבין החסכונות שלהם, שמושקעים באותם ניירות ערך שיורד ערכם, ולעיתים הם פשוט מגלים על כך בדיווחים הרבעוניים שהם מקבלים מהחברות המנהלות.

בסוף אוגוסט הם יקבלו דיווח כזה, בו הם יראו איך בחודשים אפריל-יוני נחתכה הפנסיה שלהם בכ-2%. ולנוכח ירידות השערים האחרונות, המגמה צפויה רק להתגבר. חלק מהחוסכים ודאי לא יהססו ויבקשו לפדות את כספם, ויפסידו בכך את יתרון המס הגלום בחסכון הפנסיוני. חלקם יפעלו בדרך הפחות גרועה, כשייעתרו להפצרות נציגי השימור של בתי ההשקעות וחברות הביטוח ויעברו לקופה סולידית יותר.

המבוהלים עלולים להפסיד את הראלי

זה המקום להזכיר כי מעבר לקופות מסלוליות, כמו קופות האג"ח והכספיות, דורש מהעמיתים להיות עם היד-על-הדופק ולעבור בין מסלולי השקעה שונים בהתאם למצב הבורסה. ברור כי מרבית העמיתים אינם יודעים לבצע את המעברים הללו, וכך רבים מצאו עצמם בשנים 2009-2010, כשהשווקים רשמו ראלי של עשרות אחוזים, מושקעים בקופות הסולידיות אליהן ברחו ב-2008, ובקושי מכסים על ההפסדים שנגרמו להם בימי המשבר.

נכון, ישנם חוסכים שהקופות המסלוליות מתאימות להם גם בתקופות של עליות שערים. אלו הם חוסכים מבוגרים הקרובים לגיל פרישה ומעוניינים רק להגן על כספם, אבל הם לא חלק הארי של החוסכים. ולכן, לפני שממהרים לבצע פעולה שתשפיע על הפנסיה, כדאי לחשוב פעמיים.