איבדו את הקופון? קשיים בהנפקה הצפויה של גרופון

התוכנית של אתר הקופונים גרופון לצאת להנפקה ציבורית עלולות להשתבש בעקבות הירידות בשווקים ■ הנתונים של גרופון מעידים על האטה בקצב הצמיחה ברבעון השני

דיל מפוקפק? התוכנית של אתר הקופונים גרופון לצאת להנפקה ציבורית עלולות להשתבש בעקבות הירידות בשווקים. בנוסף לטלטלה העולמית עלולה גרופון להיפגע מפרסום נתונים לא מחמיאים אודות הביצועים העסקיים שלה, שמעידים על האטה בצפון אמריקה. "כל זעזוע לשוק, כמו זה שאנו חווים השבוע, הוא לא דבר טוב עבור מי שמתכנן הנפקה ציבורית. זה רק במיוחד עבור גרופון, שנמצאת במירוץ נגד הזמן", אומר האנליסט סוצ'וריטה מולופרו מחברת המחקר פורסטר.

ביוני האחרון הגישה גרופון ל-SEC (רשות ניירות הערך האמריקנית) תשקיף לקראת הנפקה ציבורית, שכוללת גיוס של 750 מיליון דולר, לפי שווי של 30 מיליארד דולר. ההנפקה הייתה אמורה להתקיים במהלך ספטמבר. אתמול (ד') עידכנה גרופון את התשקיף ודיווחה כי הכנסותיה הגיעו ברבעון השני ל-878 מיליון דולר, בהשוואה ל-644.7 מיליארד דולר ברבעון הראשון ול-87.3 מיליון דולר ברבען המקביל אשתקד.

על אף שמדובר בצמיחה פנומנלית, הנתונים של גרופון מעידים על האטה בקצב הצמיחה מגידול של 63% ברבעון הראשון ל-36% בלבד ברבעון השני. הצמיחה בהכנסות נובעת בין השאר מכך שמספר המשתמשים באתר זינק ל-115 מיליון, אולם ההכנסה מכל משתמש רשום בצפון אמריקה נפלה ב-12% ל-8.75 דולר בממוצע.

האנליסט דייויד סינסקי, מחברת Yipit שעוקבת אחרי אתרי הקופונים, מעריך שהנתון הזה מצביע על זליגה של גולשים לאתרים אחרים. מצבה של גרופון הורע גם בזירת הסוחרים עימם היא משתפת פעולה. מספר הסוחרים שמשתפים עם האתר פעולה בצפון אמריקה התכווץ מ-20,233 ל 20,041, בין הרבעון הראשון לבין הרבעון השני. מדובר בשינוי מינורי יחסית, אולם הוא מנוגד למגמה שנרשמה ברבעונים הקודמים: ברבעון הראשון בלבד התרחב המאגר ב-47%, בהמשך לעלייה של 38% בשלושת הרבעונים שקדמו לו.

האם גרופון תצליח בסופו של דבר לגזור קופון? בן אדלמן, פרופסור בבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת הארוורד, מתייחס לאופציה הזו בספקנות. "אני לא חושב שתנאי השוק הם אלו שעלולים לעכב את ההנפקה הציבורית של גרופון", אומרת אדלמן, "אבל ההתדרדרות בפעילות העסקית של האתר בהחלט יכולה להיות סיבה לכך".