אנליסטים בארה"ב: "יש תקווה לקיצוצים נוספים בתקציב"

אובמה מינה ועדה מיוחדת של רפובליקנים ודמוקרטים לצמצום הגירעון הממשלתי ■ האם הרפובליקנים יסכימו לראשונה להעלאת נטל המס? ■ רפובליקני החבר בוועדה: "לא פוסל שום פיתרון"

לאחר שאמרו "לא" להעלאת נטל המס על הציבור האמריקני, המחוקקים הרפובליקנים בארה"ב משמיעים דעה מתונה יותר כיום: הם אומרים "אולי". זאת, בזמן שהציבור בארה"ב משמיע ללא הרף ביקורת על התנהלות הקונגרס האמריקני בכל הקשור לבעיית הגירעון, וכאשר מתגבר החשש כי מיתון ומשבר פיננסי נוסף עומדים בפתח.

בשבוע החולף מינה נשיא ארה"ב אובמה, ועדה מיוחדת שמטרתה לבחון את סוגיית הגירעון הממשלתי, ולהוביל הצעות לפיתרון הנושא - קרי, לקיצוצים נוספים שיצמצמו עוד יותר את הגירעון. הצהרות שנשמעו מקרב ששת הנציגים הרפובליקנים שמונו לועדה - יחד עם 6 מחוקקים דמוקרטים נוספים - מעודדים מעט מומחים פיננסים בארה"ב, כי ייתכן ופיתרון רציונאלי יינתן בזמן הקרוב.

כך, אמר אחד מהמחוקקים הרפובליקנים מונה ל"וועדה להפחתת הגירעון", דייב קאמפ (Dave Camp), כי "אני לא פוסל שום פיתרון בתוך או מחוץ לפאנל. נתחיל לעבוד ונראה".

זאת, כאמור, כאשר באחרונה השמיעו מחוקקים רפובליקנים התנגדויות נחרצות להעלאת נטל המס על הציבור. נטל המס אכן לא עלה, והסכם הפשרה שנחתם לפני כשבועיים כלל קיצוצים בתקציב בהיקף של כ-917 מיליארד דולר, חלקם בתוכניות רשת הביטחון הלאומי, כנגד העלאת תקרת החוב בכ-2.4 טריליון דולר.

אולם, סקרים בארה"ב שלאחר הסכם הפשרה, הראו כי עקשנות הרפובליקנים עשתה את שלה - רבים טענו כי הרפובליקנים יכלו לגלות עמדה יותר "מרוככת" במהלך המשא ומתן על התקציב: לא פחות מ-49% מהנשאלים ציינו כי שינו את דעתם לשלילה על התנהלות הרפובליקנים, בעקבות פעילותם בנושא התקציב. זאת, בהשוואה ל-42% שחשבו כך על אובמה, ו-40% בלבד שחשבו כך על המחוקקים הדמוקרטים.