קריסה של 50% במנופים עלולה לעלות לבן זקן בחברה

ג'קי בן זקן עלול למצוא עצמו מחוץ לחברה שמזוהה איתו יותר מכל, כשעסקת הרכישה של החברה ממרכוס וובר בספק ■ סימני שאלה בהשלמת רכישת השליטה ב-ZBI מצביקה בארינבוים

לאחר שצנחה בכמעט 50% מאז תחילת השנה למחיר המשקף לה שווי של 642 מיליון שקל בלבד, מוטלת כעת עסקת רכישת מניות מנופים פיננסים ממרכוס וובר בספק. ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי, בעלי השליטה בחברת ההשקעות, סיכמו בעבר על רכישת חלקו של וובר בחברה, כ-40% מהמניות, תמורת 385 מיליון שקל. העסקה נחתמה בשלהי 2010 ושונתה מאז מספר פעמים, כאשר נכון להיום המועד האחרון לביצועה הוא ה-1 בספטמבר, בעוד כשבועיים.

כעת, כאמור, קשה להאמין שהעסקה תצא לפועל במחיר הנוכחי, ועניין זה משליך גם על סיכויי השלמתה של עסקה נוספת שתכננו בן זקן ונניקשווילי: רכישת השליטה בחברת ההשקעות ZBI מידי צביקה בארינבוים, תמורת 127 מיליון שקל.

באמצעות קופת המזומנים שבידי החברה הבת שלה, BGI, תכננו השניים לממן את רכישת מניותיו של וובר במנופים, אולם לאחרונה הם נאלצו להסכים לתנאי לפיו רכישה שכזו תבוצע רק לאחר קבלת אישור מחזיקי האג"ח של BGI. עד כה לא נמסרה תגובת בן זקן לידיעה.

יש לציין כי על פי תנאי ההסכם המעודכן שנחתם בין בן זקן, נניקשווילי וובר, במידה שהרוכשים לא יצליחו להשלים את העסקה, תהיה לוובר ולנניקשווילי (המחזיק 21.3% ממנופים) אפשרות לקנות את חלקו של בן זקן במנופים (11.5% מהמניות) תמורת 97 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 846 מיליון שקל. כך שלא מן הנמנע כי בן זקן ימצא את עצמו בחודש הבא מחוץ לחברה עמה הוא מזוהה.

חשד לניסיון הרצה במניה

מנופים פיננסיים פעילה בתחום ייזום של נדל"ן מניב (בבעלותה המרכז המסחרי סטאר סנטר באשדוד, קניון ארנה בהרצליה ובניין משרדים בדאלאס), ונדל"ן למגורים (קרקעות באשדוד, אילת וחוף בצת). בסוף השנה שעברה הפתיע בן זקן את שוק ההון כשהודיע על כוונתו לרכוש את חלקם של שני שותפיו הגדולים, נניקשווילי וובר, אך בתחילת השנה העסקה שונתה ונניקשוילי הצטרף לבן זקן לרכישת מניות וובר בחברה.

לאחר מספר חודשים בהם התקשו בן זקן ונניקשוויליו למצוא מימון לרכישת מניות וובר, נדמה היה כי השניים מצאו פתרון יצירתי. בחודש יוני הם חתמו על הסכם לרכישת השליטה ב-ZBI של בארינבוים. לחברה הבת של ZBI, BGI, יש קופת מזומנים דשנה של יותר מחצי מיליארד שקל וכוונת בן זקן ונניקשווילי הייתה להשתמש בה לרכישת מניותיו של וובר במנופים.

אלא שמחזיקי האג"ח של BGI הביעו התנגדות נמרצת לעסקה ובן זקן ונניקשווילי נאלצו להודיע בחודש שעבר כי אם ישלימו את רכישת השליטה ב-ZBI, הם יפנו למחזיקי האג"ח של החברה הבת לאישור רכישת מניות מנופים. כך או אחרת, השניים העבירו עד היום רק חלק קטן מסכום הרכישה לבארינבוים והשלמת העסקה נדחתה לסוף החודש הנוכחי.

אחד הגורמים העומדים ברקע הירידות החדות במניות מנופים בתקופה האחרונה הוא חקירת רשות ני"ע, שהפכה לגלויה באחרונה, עם מעצר הבית של בן זקן, החשוד שפעל להרצת מניית מנופים לצד הפיננסיירים איתן אלדר וצביקה קולברנר במהלך נובמבר 2010. ברשות טוענים כי מטרת ההרצה הייתה להכניס את מניית מנופים למדד ת"א 100 היוקרתי. העבירות שבהן חשודים השלושה הן: תרמית בני"ע, קבלת דבר במרמה, ומרמה והפרת אמונים בתאגיד.

למנופים אג"ח בהיקף של כ-150 מיליון שקל, הנסחרות כיום בתשואה של 8%-10%.