מכה לזהבית כהן: זיו שמש מחליף את רונן אביגדור במנורה

אביגדור נאלץ להתפטר על רקע חקירתו ברשות ניירות ערך, שהייתה צפויה לתבוע את הדחתו

רונן אביגדור, מנכ"ל מנורה מבטחים פיננסים, נאלץ להתפטר היום מתפקידו, על רקע חקירתו ברשות ני"ע בחשד לעבירות של תרמית, קבלת דבר במרמה, הפרת אמונים ושוחד. כפי שנחשף באחרונה ב"גלובס", רשות ני"ע הייתה צפויה לדרוש את הדחתו של אביגדור, כחלק מהליך בחינת כשירות ומהימנות (Fit and Proper) של בעלי תפקידים וגופים מפוקחים.

בדרך-כלל כאשר הרשות פותחת בהליך כזה, בעל התפקיד מתפטר מיוזמתו. אביגדור, ששהה במעצר שישה ימים ובמעצר בית יומיים נוספים, לא הגיע לעבודה לאחר ששוחרר, וארי קלמן, יו"ר קבוצת מנורה מבטחים, החל לראיין מועמדים להחליפו.

את אביגדור יחליף זיו שמש, מנכ"ל קרנות הנאמנות של בית ההשקעות פסגות ובן טיפוחיו של רועי ורמוס, המנכ"ל הקודם של פסגות. שמש, בן 32 בלבד, עוזב אחרי ארבעה חודשים בלבד בתפקידו הנוכחי, ומצטרף בכך למצעד בכירים שנטשו באחרונה את פסגות.

גבות רבות הורמו היום בשוק ההון נוכח המעבר המפתיע, למרות שעל-פי ההערכות התנאים שלהם יזכה שמש במנורה נמוכים מאלו בפסגות, שם היה אחראי על ניהול חברת הקרנות הגדולה בשוק, עם 25 מיליארד שקל מנוהלים.

מאידך, במנורה מבטחים פיננסים ישמש שמש כמנכ"ל בית השקעות, על כל זרועות הפעילות שלו - קרנות, קופות גמל, תיקי השקעות וחיתום. בנוסף, הוא יחליף את אביגדור גם כמנכ"ל חברת הקרנות של בית ההשקעות. בסך-הכול מנוהלים במנורה מבטחים פיננסים כ-22 מיליארד שקל.

סיבה נוספת לעזיבתו של שמש את פסגות, היא כוונת בית ההשקעות להרחיב את עסקיו לכיוון הביטוח. במנורה מבטחים פיננסים, לעומת זאת, מקווה שמש לפתח את ניהול הנכסים לטווח קצר - התחום שבו גדל. שמש הוא איש השקעות, אך בדומה לורמוס הוא בקיא מאוד גם בשיווק ומכירות. בתפקידו בפסגות הוא אינו אחראי על תחומים אלה, וגם לא על רגולציה ושאר תחומים נלווים לניהול קרנות. במנורה הוא יהיה כאמור אחראי על כל אלה, ואף ינהל כ-200 עובדים לעומת 30 עובדים כיום.

התפטרות מפתיעה

התפטרותו של שמש הפתיעה גורמים רבים בפסגות, שבניהול רונן טוב, ומחוצה לו. רק באחרונה התראיין שמש ל"גלובס", והגן על החלטות אסטרטגיות שהתקבלו בבית ההשקעות, כמו העלאת דמי ניהול של הקרנות הכספיות; והצדיק את כל המהלכים שנעשו לאחר מכן, כמו למשל השקת קרנות המק"מ. "צמחתי בענף הקרנות. אני שולט בכל ההיבטים של השקעות, רגולציה ושיווק. יש לי ביטחון, אני לא מרגיש שחסר לי משהו", אמר.

עזיבתו של שמש מהווה מכה קשה לפסגות, שעברה כזכור טלטלה לא קטנה עם עזיבתו של ורמוס. על מנת לשדר בטחון לעובדים, ניתן להניח כי זהבית כהן, יו"ר פסגות ומנכ"ל קרן אייפקס, בעלת השליטה בפסגות, תבחן מינוי מבפנים. מועמדים אפשריים עשויים להיות טל ורדי, מנכ"ל פסגות סל, או טל קדם, סמנכ"ל המכירות והלקוחות, שמכירים היטב את מערך הייעוץ הבנקאי; וכן ירון דייגי, מנהל מערך קשרי היועצים.

מועמדים חיצוניים שאליהם כהן עשויה לפנות, הם גילי כהן, מנהל ההשקעות הראשי של אקסלנס לשעבר; וכמובן מנהלי קרנות מוערכים של חברות מתחרות, כמו עודד גל מאי.בי.אי או מאיר מזוז מאקסלנס.