פרומו לאוגוסט: 6 מיליארד שקל התאדו מהגמל בינואר-יולי

לפי הערכות, באוגוסט יימחקו עוד 12 מיליארד שקל ■ יאיר לפידות: "חוסך חכם לטווח ארוך צריך בכלל לשקול להגדיל את רכיב המניות ככל שהירידות ממשיכות"

מתחילת השנה ועד חודש יולי רשם ענף קופות הגמל תשואה שלילית של כ-2%, כלומר החוסכים איבדו כ-6 מיליארד שקל - לא בשורות טובות, אבל גם לא הפסד דרמטי יחסית לאי-הוודאות והטלטלות שהשווקים עוברים כעת.

למרות הנתונים הללו ניתן להניח, כי אם החוסכים בקופות הגמל היו יכולים לעצור את השעון ביולי, הם היו שמחים לעשות זאת. חודש אוגוסט נפתח הרי בשבוע המסחר הגרוע ביותר מאז קריסת ליהמן ברדרס ב-2008. למעשה, המפולת בשווקים מאז תחילת חודש אוגוסט גורמת לנתונים עד חודש יולי להחוויר.

מדדי המניות בתל אביב צנחו באוגוסט ביותר מ-10%, ואיגרות החוב, בעיקר אלו שהנפיקו הטייקונים, ירדו בעשרות אחוזים. כך, קופות הגמל רשמו תשואות שליליות של כ-4%, כלומר איבדו כ-12 מיליארד שקל. מתחילת השנה מדובר בתשואה שלילית של כ-5%, כלומר באובדן נכסים של כ-18 מיליארד שקל.

המשיכות של הלקוחות הלחוצים מענף הגמל לא איחרו לבוא, ועליית המדרגה שנרשמה באחרונה בבקשות של לקוחות לפדות את כספם, צפויה להתגבר; במיוחד לאור העובדה, כי בסוף אוגוסט יקבלו החוסכים לבתיהם את הדיווחים הרבעוניים. אז הם גם יבינו שירידות השערים בבורסה משפיעות על הפנסיה שלהם.

"השוק בלתי ניתן לחיזוי"

יאיר לפידות, מנכ"ל משותף של בית ההשקעות ילין לפידות לצד דב ילין, מלין על ההתנהגות הלא רציונלית הזו של החוסכים. "בכל העולם כספי פנסיה מושקעים במרכיבי מניות ומכשירים דמויי מניות, בסדרי גודל של 70% מהפורטפוליו. רק בישראל כשמגיעים ל-30%-40%, אנשים מקבלים פחד גבהים ברגע שהשוק משנה כיוון", הוא אומר ל"גלובס".

לדבריו, "נקודת החולשה הכי גדולה של החיסכון בישראל היא הבורות המוחלטת של הציבור, שלא למד דבר שקשור לחיסכון. חוסך חכם לטווח ארוך צריך בכלל לשקול להגדיל את רכיב המניות ככל שהירידות ממשיכות".

לפידות, שקופות הגמל וקרנות ההשתלמות של בית ההשקעות שלו מובילות זה זמן רב את טבלאות הדירוג, מסרב כתמיד להעניק תחזיות ונבואות לגבי התנהגות השווקים בהמשך. "אנחנו טוענים שהשוק הוא בלתי ניתן לחיזוי, ולכן אנחנו נצמדים לתמחור מניות ואג"ח ספציפיות. המקום העיקרי שבו נזוז הצידה ונדלל פוזיציות, יהיה כאשר אנחנו נתקלים בסביבה בועתית. אחד ההסברים לתוצאות הטובות שלנו, הוא שלא נתפסנו לחברות שהיו בהן בועות, כמו למשל אפריקה ישראל או דלק נדלן".

עם זאת, לפידות מוכן להודות, כי "כיום מניות ואג"ח קונצרניות מתומחרות במחירים די אטרקטיביים. ירידות השערים האחרונות הביאו לרמות נוחות להשקעה בטווח ארוך".

אלטשולר וילין ממשיכים להוביל

עד שיגיעו הנתונים של חודש אוגוסט, נראה מי בין בתי ההשקעות הוביל בתחילת גל הירידות. מדירוג התשואות לחודש שעבר ניתן ללמוד מי ממשיך בכל זאת להפגין יכולות ניהול השקעות טובות.

בית ההשקעות אלטשולר שחם, שבניהול ובעלות גילעד אלטשולר ורן שחם, ממשיך להוביל את התשואות לשנה החולפת. הקופה הגדולה שלו רשמה תשואה של 7.4% ב-12 חודשים האחרונים. עם זאת, ביצועיה לשלוש שנים אינם בדבוקה העליונה. גם הקופות הקטנות יותר של אטלשולר שחם נמצאות בראש דירוג הקופות הקטנות, עם תשואות של 6.77%-7.63%. שנייה בדירוג היא הקופה של ילין לפידות עם תשואה שנתית של 7.29%, ותשואה תלת-שנתית בגובה 33.76%.

בין קרנות ההשתלמות הגדולות מובילה כאמור הקרן של ילין לפידות, עם תשואה של 7.33% בשנה. בשלוש שנים היא השיגה 33.24% - התוצאה הטובה בדירוג גם כן. בקרנות ההשתלמות הקטנות שוב בולט אלטשולר שחם, עם ארבע קרנות שהשיגו תשואות של 6.7%-7.4% בשנה.

את התוצאות הטובות והעקביות השיגו שני בתי ההשקעות הללו בדרכים שונות למדי: בעוד באלטשולר שחם מאמינים בחשיפה לחו"ל, בעיקר באג"ח קונצרניות, בילין-לפידות מאמינים דווקא באג"ח קונצרניות מקומיות.

תשואות קרנות ההשתלמות הגדולות אוגוסט יולי 2011
 תשואות קרנות ההשתלמות הגדולות אוגוסט יולי 2011

תשואות קופות הגמל הגדולות אוגוסט יולי 2011
 תשואות קופות הגמל הגדולות אוגוסט יולי 2011

תשואות קופות הגמל הקטנות אוגוסט יולי 2011
 תשואות קופות הגמל הקטנות אוגוסט יולי 2011

תשואות קרנות ההשתלמות הקטנות אוגוסט יולי 2011
 תשואות קרנות ההשתלמות הקטנות אוגוסט יולי 2011