בואו נפיק לקחים, בואו נקים ועדה

יש לקח אחד ברור ומיידי, לגבי השריפה בכרמל, שאפשר ליישמו בזמן אמת, כאן ועכשיו

"אנחנו נבחן את הדוח על כל היבטיו, ונפיק לקחים שיוטמעו בארגונים. זהו תהליך בלי קיצורי דרך", אמר יצחק אהרונוביץ והתכוון לדוח מבקר המדינה על השריפה הגדולה בכרמל. טיוטת הדוח כבר נמצאת בידיו של השר לביטחון פנים, כמו גם בידיהם של ראש הממשלה, ועוד שרים המככבים במחדל הזה. כלומר, כשאהרונוביץ אומר שהדוח "קשה ולא פשוט", הוא יודע על מה הוא מדבר.

העניין הוא, שכדי לדעת זאת לא היינו זקוקים לאהרונוביץ. המבקר לינדנשטראוס עצמו אמר, כאשר שלח את הטיוטות, כי מדובר בדוח חמור. גם התקשורת דיווחה בהרחבה את מה שמותר היה לפרסם על הדוח וחומרתו. מה שלא ידוע בשלב הזה הם הפרטים של המחדלים. אולם אלה אינם רלבנטיים לשאלת האחריות. לעניין זה די לנו בידיעה כי הכשלים היו חמורים, ושעשרות אנשים איבדו את חייהם, פיסית ובדרכים אחרות.

לא התשובה הנכונה

מה שאנחנו מבקשים לשמוע מאהרונוביץ ועמיתיו למחדל זה מה הם מתכוונים לעשות עם דוח "חמור וקשה" כזה. התשובה שמספק אהרונוביץ היא, כאמור, "נפיק לקחים". מצטער, אדוני. זאת לא התשובה הנכונה, או כפי שאומרים באנגלית: not good enough. "נפיק לקחים" זו סיסמה כל כך שחוקה שבא לבכות. "נפיק לקחים" זה מה שאומרים בצה"ל לאחר תאונת אימונים, ואחר כך אותה תאונה חוזרת על עצמה.

"נפיק לקחים" זה כמעט כמו להקים ועדה - אמירה המיועדת בדרך כלל לטיוח, להרוויח זמן, לברוח מעין הציבור ומקבלת אחריות. לקחים הם דברים מאוד חמקמקים, לעולם איננו יודעים מתי הופקו, איך הופקו והאם הופקו.

יש לקח אחד שהוא ברור ומיידי, לקח שאפשר ליישמו בזמן אמת, כאן ועכשיו. ואותו כמובן לא שמענו. אתה, אהרונוביץ, דיברת על הצורך בלקחים אתמול (ג'), במעמד סיום קורס קציני כבאות והצלה. 66 מסיימי הקורס הקשיבו לך. שום דבר שלמדו בקורס לא היה מכין אותם טוב יותר למשימותיהם מאמירה שלך כי החלטת להתפטר מתפקידך.

אחריות זורמת

כבאות היא עניין אחראי מאין כמותו, כמו כל דבר הכרוך בחיי אדם. יש חשיבות גדולה שבתפקיד הזה אנשים יחושו את האחריות שיש להם כלפי הקורבנות, שיפנימו את המחויבות שלהם לעבודת הקודש שהם עושים. מחויבות כזאת לא יכולה לבוא בלי אחריות. ואחריות זורמת אל הכבאים מלמעלה. אם בצמרת אין אחריות, מה לנו שנצפה לכך מאזובי הקיר?

אני לא יודע, אהרונוביץ, מה מידת אחריותך למחדל, האם היא גדולה יותר או פחות משל האחרים. אבל לאדם מצפוני ואכפתי, זה לא צריך לשנות. אתה אחד האחראים והאסון היה מספיק גדול כדי שיהיה מקום לכל האחראים לו. אז עשה זאת. כלומר, הפק את הלקח המתבקש.

אל תגיד "צריך לעשות", אמור: אני עושה". שום דבר שתעשה בשרות הציבורי לא יהיה חשוב יותר למדינה מאמירה כזאת, מדוגמה אישית כזאת. האם יש לך את זה?