הירידות באג"ח בחודש אוגוסט הפילו את מניות הביטוח

מדד תל-בונד הניב תשואה מצטברת של כ-31% ב-3 שנים, לעומת תשואות שליליות במדדי המניות ■ במחצית הראשונה של אוגוסט שינה המדד הכיוון, וגרם למניות הביטוח לאבד 15%-27% מערכן

מניה מקרטעת, שאיבדה גובה רב של יותר מ-30% מתחילת השנה, של חברה עם רווחיות שתלויה ישירות בשוקי ההון בארץ ובעולם ועם הפסדים שצפויים להימשך עם המשך ההרעה בשווקים בארץ ובעולם, פנויה למצוא כיוון חדש. מודעת מכירה/קנייה מעין מתאימה לכל אחת ממניות חמש קבוצות הביטוח הגדולות בימים אלה.

מתחילת השנה איבדו מניות מגדל, כלל ביטוח, הראל, הפניקס ומנורה מבטחים כ-32%, 38%, 37%, 37% ו-51%, בהתאמה, בעוד שמניות הבנקים הגדולים - הפועלים ולאומי - השילו בתקופה זו כ-24% וכ-27%, בהתאמה. כך, החברות שבתקופת גאות בשווקים נהנות מאוד מתשואות חיוביות בהשקעות האדירות שהן מנהלות עבור עצמן ועבור המבוטחים והעמיתים שלהן, מושפעות שוב, ובחריפות, מהקורה בשווקים.

עד סוף יולי השנה מניות מגדל, כלל ביטוח, הראל, הפניקס ומנורה איבדו 20%, 22%, 20%, 19% ו-33%, בהתאמה, כשבחצי מחודש אוגוסט בלבד הן איבדו 15%, 21%, 21%, 23% ו-27%, בהתאמה.

אגב, בניגוד לחמש קבוצות הביטוח הגדולות שלוש קבוצות הביטוח הציבוריות הקטנות יותר מציגות וקטורים פזורים בהרבה.

חששנו, והתל-בונד טיפס

מדוע איבדו חברות הביטוח כה הרבה מערכן, וכה מהר, במהלך מחצית חודש אוגוסט? רווחי חברות הביטוח תלויים ישירות בתוצאות שוקי ההון - ההכנסות מדמי הניהול עבור ניהול עשרות מיליארדי השקלים בחיסכון הפנסיוני (בכל קבוצה) שנגזרים מהתשואות, ובמיוחד השינויים באפיקים הסולידיים שמשפיעים בעיקר על הנוסטרו, שמושפע מגידול קבוע בהתחייבויות שגדלות בשיעור ריאלי ללא תלות במצב השווקים והכלכלה.

נוסף לכך, חברות הביטוח מפוקחות באופן נוקשה, ועליהן לעמוד בדרישות הון מחמירות. כך, כל עוד הן רושמות הפסדים, ההון נשחק, ומעמדן כמחלקות דיבידנדים נפגע לזמן ניכר, גם לאחר תום מפולות בשווקים.

כל אלו, שקיבלו דגש עד כה באוגוסט, מתווספים לתוצאות פושרות מאוד מתחילת השנה. הגופים הפנסיוניים רשמו בתיקיהם תשואות חלשות (בוודאי בבחינת התשואות הריאליות), ואוגוסט רק החמיר והחריף את המגמה.

אך מדוע הירידות בשווקים באוגוסט הביאו לתגובה כה חדה במניות הביטוח, תוך ימים ספורים? כשהירידות הגיעו לתל-בונד, שעד כה שמר על חיוביות מרוסנת, כבר לא מדובר בירידה במניות, שמשפיעות בעיקר על תיקי המבוטחים (ובמיוחד על דמי הניהול המשתנים שנעלמו מהכנסות החברות), אלא בהפסדים שבאים לידי ביטוי ישירות ובמלוא העוצמה בהון של החברות.

יש לשים לב לתשואות של מדד התל-בונד 20, שלמרות הסנטימנט השלילי זה כמה חודשים, רק באוגוסט קיבל תפנית חזקה לתחום השלילי, ואיתו, כאמור, מניות הביטוח.

כלומר, השוק הפנים זה כבר שחברות הביטוח הולכות יד ביד עם שוק האג"ח, וירידות באג"ח מתורגמות מיידית לירידה לא רק בנכסי המבוטחים (שבבסיסם עדיין נותרים בהיקף נרחב שמספק את מרבית דמי הניהול הקבועים), אלא גם בחלק הארי בנוסטרו. כך, מניות קבוצות חברות הביטוח נכנסו לסחרור מתחילת אוגוסט (כשאיבדו כחמישית מערכן רק בשמונת ימי המסחר הראשונים של החודש).

כמו כן, שימו לב שלמרות החששות האדירים מהסדרי החוב, והקריסה בסוף 2008 ובתחילת 2009, ודאגה רבה בהקשר זה גם בימים אלה, הרי שמדד תל-בונד 20 השאיר את מדדי המניות העיקריים הרחק מאחור מאז תחילת 2008. בעוד שמדדי המניות איבדו גובה מאז תקופת הגאות "התמימה" (כשכולם עוד האמינו שהשווקים הפיננסיים איתנים ומתוחכמים מאי פעם), מדד האג"ח הקונצרניות, שהושק בפברואר 2007, טיפס מעלה. גם מדדי תל-בונד 40 ותל-בונד 60 טיפסו מאז תחילת 2008 ועד היום בכ-21% ובכ-25%, בהתאמה.

גם באייפקס יופרד ריאלי מפיננסי?

מצב מניות חברות הביטוח מרכז עניין בימים אלה לא רק בהקשר הרחב של מצב מניות הפיננסים בשוקי חוב ומניות רועדים בארץ ובעולם, אלא גם בהיבט של רכישות אפשריות של חברות ביטוח מקומיות בעתיד הקרוב מאוד.

כמה חברות ביטוח נמצאות כיום על המדף, או יימצאו בקרוב, החל מאיילון והכשרה שנמצאות על הכוונת של פסגות שבשליטת קרן ההשקעות אייפקס (וכנראה רק אחת מהן תירכש), דרך כלל ביטוח, שמגעים לגבי השליטה בה נמצאים כיום בשלב מתקדם בין אי.די.בי לקרן פרמירה, ואפילו הפניקס - אם וכאשר תהיינה הכרעות של ועדת הריכוזיות לגבי הפרדת אחזקות פיננסיות מריאליות. זאת, בהמשך לעסקה שנעשתה לאחרונה שבמסגרתה רכשה קרן ההשקעות באטרי 20% מאיי.די.איי ביטוח. לא רק זאת, אלא שלפי הערכות בשוק, בית ההשקעות דש איפקס עשוי לפעול לרכישת חברת ביטוח קטנה-בינונית, לאחר שפסגות יפעל.

אגב, מניות איילון איבדו מתחילת השנה 9%, הכשרה החזקות ביטוח הוסיפה בתקופה זו כ-88% - משום שפרסמה לאחרונה הצעת רכש, וביטוח ישיר השילה 38%.

לסיום, אפרופו הרלוונטיות החדשה של נושא הפרדת אחזקות ריאליות מפיננסיות שתחת אותו בעל שליטה - שרלוונטי בענף הביטוח בעיקר לכלל ביטוח (שבשליטת קבוצת אי.די.בי) ולהפניקס (שבשליטת קבוצת דלק) - אתמול שמענו שקרן אייפקס פועלת להגדיל את אחזקתה בתנובה. דבר זה מחדד את השאלה לגבי עתיד החזקה זו יחד עם פסגות, ועוד פסגות שמחזיקה גם בחברת ביטוח.

שאלה זו עשויה להיות רלוונטית כבר היום מבחינת אייפקס, והיא תקבל משנה תוקף במקרה של רכישת חברת ביטוח על-ידי גוף מוסדי כה גדול. מכאן עולה סימן שאלה לגבי קבלת אישור לרכישה שכזו על-ידי אייפקס, במקרה שוועדת הריכוזיות תמליץ על הפרדה שכזו, אפילו רק במסקנות ביניים. אין ספק שיהיה מעניין.

מגזר הביטוח באוגוסט ירידות בשווקים צניחה במניות
 מגזר הביטוח באוגוסט ירידות בשווקים צניחה במניות