אימפקט: "הנפילות יצרו הזדמנויות בבנקים ובשוק הקונצרני"

צחי רודניק, מנכ"ל אימפקט מקבוצת בנק איגוד: "המשבר הוא פתיר. אולי תהיה קצת אינפלציה אבל זה ישפר את המצב בסך הכל. יש אזורים גדולים בעולם עם צמיחה חזקה"

שוקי המניות בארץ ובעולם ממשיכים בצניחה שלהם והמשקיעים, בינתיים, לא רואים את האור בקצה המנהרה. בבורסה באחד העם משלים היום המעו"ף צניחה של כ-24% מהשיא, עם ירידה של כ-7% ביומיים.

צחי רודניק, מנכ"ל אימפקט מקבוצת בנק איגוד, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "אני לא זוכר קיץ כל כך חם ומפחיד כמו שיש לנו הפעם. אולי ב-2006 בעת מלחמת לבנון השנייה ואז זה עבר מהר. יש את האמרה "מכור מאי ותחזור באוקטובר" והשנה זה היה, בדיעבד, מאוד נכון".

"יש כאן ירידות חדות מאוד ולדעתי הפאניקה לא מוצדקת. אני לא אומר שהשוק צריך להיות ב-1,400 נקודות אבל צריך לנתח את הדברים ולהיות יותר סלקטיביים. וכאן השוק יורד ללא הפסקה כמעט ובלי סלקטיביות, וזה מעיד על פאניקה. רואים את הירידות המשמעותיות בעיקר במניות הגדולות, כי כנראה זה מה שאפשר למכור בתקופות כאלה".

"כשאתה מסתכל על הבנקים, שנסחרים היום בכ-0.75 על ההון, זה משקף מחיקות או גורמים אחרים אבל הבנקים מרוויחים כסף. תוסיף לזה את הרגולציה ההדוקה שנעשתה בשנים האחרונות וההפרשות הגבוהות יותר, כולל התקינה הבינלאומית, ואז אתה מקבל מניות בנקים זולות".

- הם לא יושפעו ממה שקורה בעולם?

"הם יושפעו אבל כיום החשיפה שלהם הרבה יותר גבוהה לשוק המקומי. המחירים כיום משקפים הפסדים של מאות מיליוני שקלים בטווח הזמן הקצר ונראה לי שזה מוגזם מדי".

"אם מסתכלים על פרמטרים נוספים. רמת הריבית כיום מהווה קרקע פורייה לגיוסי כספים וגם מעניינת לחוסכים ולכן היא תורמת לרווחי הבנקים".

- מה קורה בשוק האג"ח?

"בוא נסתכל לרגע על אגרות חוב לטווחים קצרים. יש המון אג"חים קונצרניות שהפדיון שלהן לעוד שנה, של גופים מעניינים מאוד, כמו דלק ישראל, שלמה אחזקות, חלל, קבוצת דלק, חבס, כלכלית ירושלים, חברות שיש להן קופות מזומנים שמנות ועדיין הציבור חושש. זה בסדר שהציבור חושש אבל יש כאן עיוות. פער של 5% מהממשלתי לאותו טווח בגופים כאלה נראה לי מוגזם".

"להערכתי הסבירות שחברה כמו קבוצת דלק לא תחזיר את הכסף בטווח הקצר היא מאוד מאוד נמוכה. וכך גם בחברות נוספות. זה נובע כנראה מהפדיונות הגבוהים בקרנות האג"ח, מחששות ופאניקה וזה חבל".

- האם המשבר יכול להתפתח?

"כן, בהחלט. אבל הפעם אפשר לעצור אותו. ב-2008 היה לנו משבר פיננסי-נדל"ני עם חובות עצומים. היום המשבר הוא בעיקר של מחנק אשראי ומחסור במקורות נזילים. לכן מדינות כן יכולות לשפר את המצב. זה מצב פתיר. אולי תהיה קצת אינפלציה בגלל ההרחבות הכמותיות והדפסות כספים אבל זה ישפר את המצב בסך הכל".

"בארה"ב אנחנו הולכים לשנת בחירות ואני מאמין שלאובמה יהיו פתרונות יצירתיים כדי שהמשק לא יגלוש למיתון נוסף. באירופה, במדינות כמו איטליה וצרפת יש בעיה של הזדקנות וירידה בפריון העבודה, אלה דברים שאפשר להתמודד איתם בטווח הבינוני והארוך. בגרמניה, בהולנד, במדינות סקנדינביה המצב טוב יחסית. וכך גם באזורים גדולים אחרים באמריקה הלטינית ואסיה. יש כאן גם חצי כוס מלאה".

"וכאן נכנס התפקיד שלנו, מנהלי ההשקעות, למצוא את ההזדמנויות בשוק ולהשקיע. בסך הכל העולם ימשיך להתקדם, לא נחזור אחורה. רמת החיים בעולם תמשיך לעלות".

- אז נוצרו כאן הזדמנויות שלא יחזור הרבה זמן?

"אני רואה בהחלט הזדמנויות בשוק האג"ח הקונצרני בטווח הקצר, וגם במניות הבנקים. אני רוצה להדגיש שיכול מאוד להיות שהרגולטור צריך להתערב ולשנות כמה דברים, כמו למשל מחיר הוספה גבוה יותר בקרנות הנאמנות, פדיונות רק בימים מסויימים או בשעות מסויימות ועוד דברים שאפשר לעשות בכדי שהציבור לא יברח מהשוק במנוסת בהלה. זה פוגע בכולם, וזה חבל".