ארנסט&יאנג ישראל - המובילה בהיקף הייעוץ לגורמים בשוק

סקר של פורום CFO בחן לראשונה את הרגלי ההתייעצות של החברות העסקיות שמקבלות שירות מפירמות רו"ח וגילה כי 34% מה-CFOs מתייעצים עם רו"ח מארנסט&יאנג ■ אחריה מדורגים: קסלמן, בריטמן וסומך

מעצמת ראיית החשבון ארנסט&יאנג ישראל (E&Y) מובילה את שוק ראיית החשבון במספר העובדים בפירמה, בהיקף החברות הציבוריות להן היא מעניקה שירותי ביקורת, וכעת מתברר שגם בהיקף הייעוץ שהיא נותנת לגורמים במשק - כך עולה מסקר חדש שנערך על-ידי פורום CFO ובחן לראשונה את הרגלי ההתייעצות של החברות העסקיות שמקבלות שירות מפירמות הרו"ח. לפי הסקר, ארנסט&יאנג ישראל - קוסט-פורר-גבאי את קסירר שומרת על ההובלה בכל הפרמטרים הנבחנים, ו-34% מה-CFOs ציינו כי הם מתייעצים עם רו"ח מ-E&Y.

מהמקום השני הקלפים נטרפים, ואין התאמה בין גודל הפירמה והיקף החברות שהיא מבקרת להיקף הייעוץ שהיא מעניקה. כך, קסלמן וקסלמן-PwC, הממוקמת במקום הרביעי במספר החברות הציבוריות להן היא מעניקה שירותי ביקורת, נמצאת במקום השני בהיקף שירותי הייעוץ - עם 22% מנתח הייעוץ בשוק; דלויט-בריטמן-אלמגור מדורגת במקום השלישי בהיקף שירותי הייעוץ עם 14%, בעוד שמבחינת שירותי הביקורת הפירמה מדורגת במקום השני; ו-KPMG-סומך-חייקין מדורגת במקום הרביעי בהיקף שירות הייעוץ עם 12% מנתח הייעוץ בשוק, בעוד שמבחינת שירותי הביקורת היא מדורגת במקום השלישי.

באופן מפתיע למדי, מספקות פירמות רו"ח בינוניות וקטנות, שאינן שייכות ל-"ביג 5" ומעניקות מעט שירותי ביקורת (3%), היקפים גדולים הרבה יותר בשוק הייעוץ (19%), כאשר הבולטת ביניהם היא פירמת ראיית החשבון פהאן-קנה, הממוקמת שישית בדירוגי הגודל של המשרדים.

המדד הנכון

שוק רואי החשבון בישראל נמדד עד היום בעיקר על-פי פרמטרים של גודל - מספר עובדים, מספר רו"ח או היקף הביקורת בחברות הציבוריות. חברת הייעוץ העסקי B&D ישראל מפרסמת מדי שנה דירוג של פירמות רו"ח על-פי מספר רואי החשבון ומספר העובדים הכללי בפירמה, וחברת BDI מפרסמת דירוג נוסף המתבסס על מדד משוקלל, הכולל את מספר החברות הציבוריות המבוקרות, נתוני גודל ואיכות הלקוחות.

בפורום CFO, המונה כ-650 מנהלים של החברות המובילות בישראל, הגיעו למסקנה כי דירוגים אלה מקשים על הבנת השוק, וכי המדד הנכון לדירוג משרדי רו"ח הוא היקף הייעוץ שהן נותנות לחברות העסקיות.

לדברי נגה קינן, יו"ר פורום CFO, "נתוני הגודל בדירוגים הקיימים משקפים תשומות, ובכך מקשים על הבנת הענף. הנתונים המתייחסים לתפוקות הם אלו המשווים את מספר החברות הציבוריות הנמצאות בביקורת פירמות רוה"ח השונות. אולם, הביקורת היא רק חלק מפעילות משרדי רו"ח, ולאו דווקא החלק הרווחי. חלק חשוב בפעילותן של פירמות רו"ח הוא הייעוץ, לגביו קיימים נתונים מעטים".

ייעוץ לא בלעדי

עוד עולה מהסקר, כי כ-80% מה-CFOs מתייעצים עם יותר מפירמת רו"ח אחת, ו-40% מתייעצים עם ארבעה פירמות או יותר. המשמעות היא שרוב הפירמות אינן מהוות one stop shop עבור המנהלים הבכירים.

מתוך כלל הנסקרים, 22% בלבד ציינו שם של רו"ח אחד בלבד עמו הם מתייעצים. רוב ה- CFOs (כ-50%) מהמשיבים ו-40% בחברות הגדולות (שמחזורן הוא למעלה מ-200 מיליון דולר) מתייעצים עם שניים או שלושה יועצים. בחברות הגדולות, 40% מה-CFOs מתייעצים עם ארבעה יועצים או יותר, לעומת כ-28% שהשיבו כך בקרב כלל המנהלים.

בחברות הגדולות נבדקה גם תכיפות ההתייעצות ונבנה סולם התייעצויות משוקלל, מציון 0 עד 3, הכולל פרמטרים של 'התייעצות לעיתים תכופות', 'התייעצות מדי פעם', 'התייעצות לעיתים רחוקות' ו'אף פעם'. לפי סולם זה, ההתייעצות עם PWC הינה התכופה ביותר עם ציון ממוצע של 2.5, מיד אחריה בפער זעום נמצאת E&Y עם ציון של 2.44 ודלויט עם 2.27. את הרשימה סוגרת KPMG עם ציון ממוצע של 1.75.

רואי חשבון
 רואי חשבון