סקר: 74% מהיצואנים צופים מיתון; 69% - פגיעה בייצוא

סקר של מכון הייצוא בשיתוף מכון שווקים פנורמה: 60% מהיצואנים צופים ירידה ברווחי הייצוא בעקבות המשבר באירופה והורדת דירוג ארה"ב ■ מנכ"ל המכון: "המצב בחו"ל מגביר החשש להאטה"

סקר שערך בימים האחרונים מכון היצוא בשיתוף מכון שווקים פנורמה, מעלה כי 74% מהיצואנים בארץ צופים שהמשבר הכלכלי באירופה והורדת דירוג האשראי בארה"ב, יובילו למיתון באותן מדינות. מהסקר עולה עוד כי 69% מהיצואנים צופים שהיצוא הישראלי ייפגע בשל משבר זה ו-60% צופים ירידה ברווחיות הייצוא. הסקר נערך בקרב 404 יצואנים ולדברי מנכ"ל מכון היצוא, אבי חפץ, הממצאים מחזקים את התחזיות המעודכנות של כלכלני המכון מהשבוע שעבר ולפיהן המצב באירופה ובארה"ב מגביר את החשש להאטה.

מנתוני הסקר עולה כי 64% מהיצואנים בארץ מזהים את משבר החובות באירופה כגורם שמאיים יותר על הייצוא הישראלי מאשר המשבר בארה"ב. זאת, לעומת 19% בלבד מהיצואנים הישראלים שמשוכנעים כי משבר דירוג האשראי בארה"ב יהיה בעל השפעה רבה יותר על הייצוא הישראלי. במסגרת הסקר נבחנו גם מהלכים שמתכוונים היצואנים לנקוט כדי לצלוח את המשבר בעולם ומתשובות שניתנו לסוקרים עולה כי 16% מהיצואנים מתכוונים להוריד או להקפיא את שכר העבודה; 12% מהם מתכוונים לשנות תוכניות עבודה או לקצץ בתקציב המתוכנן לפעילותם ו-10% מסרו כי יקטינו את מספר העובדים שהם מעסיקים.

בבואם לתאר את מצב הרוח העסקי, 50% מהיצואנים בחרו את המילה "חשש" כזו שמייצגת את הרגשתם בשבועות האחרונים וכ-11% אמרו כי הם חשים "תסכול" ו"ייאוש". כך, 30% מהיצואנים חששו במסגרת הסקר כי הממשלה תקצץ תקציבים המיועדים לפיתוח תוכניות לעידוד הייצוא הישראלי לטובת מימון של רפורמה חברתית-כלכלית. עם זאת, 30% מהנשאלים ענו כי למרות אי הוודאות בשווקים והתנודתיות הרבה, הם חשים "תקווה".

במכון הייצוא אמרו היום (ב') כי נתונים אלה מתווספים לנתונים מדאיגים אחרים שעולים מהיקף הייצוא הישראלי בחודשי מאי ויוני, שמצביעים על בלימת מגמת הגידול המתמשך בייצוא הסחורות וירידה רצופה בייצוא, שהחלה להסתמן כבר בחודש אפריל.