הבינלאומי שוקל לממש החזקותיו בכאל ברווח של 250 מ' ש'

הבנק מחזיק ב-28.2% ממניות חברת כאל ■ לדיסקונט, השותף הבכיר בכאל, קיימת זכות סירוב למניות הבינלאומי בכאל - ויוכל להגיש הצעה נגדית ולרכוש המניות בעצמו

הבנק הבינלאומי בוחן במסגרת עדכון התוכנית האסטרטגית של הבנק, את מימוש החזקותיו בחברת כרטיסי האשראי כאל, שבה הוא מחזיק 28.2% מההון (21% בזכויות ההצבעה). נודע כי משקיעים פוטנציאליים כבר פנו לבנק כדי לרכוש את מניותיו, אולם לא חלה התקדמות ואין מו"מ. מנכ"ל הבינלאומי היא סמדר ברבר צדיק.

הבינלאומי מחפש כעת בנק השקעות על מנת שיקדם את המכירה. הערכות כי הבינלאומי יעדיף למכור את כאל לגוף שאינו בנק על מנת שלא לחזק את מתחריו. עם זאת מקורבים לבינלאומי מדגישים כי בבנק לא ננקטו שום צעדים אופרטיביים למכירת כאל, לא מתנהל משא ומתן ולא התקבלה החלטה בדירקטוריון למכירת ההחזקות.

זכות סירוב לדיסקונט

ההחזקה בכאל רשומה בספרי הבינלאומי לפי 316 מיליון שקל המשקף לכאל שווי של 1.1 מיליארד שקל. מאחר שהשווי של כאל מוערך בכ-2.5 מיליארד שקל, הרי שמכירת ההחזקה לפי שווי זה תעניק לבינלאומי רווח של 250 מיליון שקל. עם זאת לדיסקונט, השותף הבכיר בכאל (מחזיק 71.8% מהחברה), קיימת זכות סירוב למניות הבינלאומי בכאל, כך שאם ירצה יוכל דיסקונט להגיש הצעה נגדית ולרכוש המניות בעצמו במקום הקונה שיבחר הבינלאומי.

גורמים בבינלאומי מסבירים כי מזווית הראייה של הבנק, מימוש ההחזקה בכאל יאפשר אופטימיזציה של ההון בקבוצת הבינלאומי. כאל "יקרה" מאוד לבנק בהיבט ריתוק הון. ההון הכלוא בכאל פוגע בבינלאומי וייתכן כי הבנק יוכל להשתמש בהון זה לשימושים אחרים שיביאו לו תשואה גבוהה יותר.

עם זאת, בדיונים בתוך הבינלאומי עולה השאלה האם מדובר בעיתוי הנכון למכירה. ענף כרטיסי האשראי נמצא באי ודאות עקב שינויים רגולטוריים וירידה צפויה בשיעור העמלה הצולבת. שינויים אלו עשויים לפגוע בהכנסות כאל ובשוויה, כך שהבנק לא יוכל למקסם את התמורה ממכירת המניות. אם הבינלאומי יחליט שלא למכור את כאל, ייבחנו התמורות והתועלות מהחברה וייתכן כי יהיו שינויים במדיניות הדיבידנד של כאל.

הרווחית ביותר

כאל בניהולו של ישראל דוד היא חברת כרטיסי האשראי השלישית בגודלה בישראל אך הרווחית ביותר. כאל סיימה את שנת 2010 עם רווח של 215 מיליון שקל ואת המחצית הראשונה של 2011 ברווח של 120 מיליון שקל. ההון העצמי של כאל הגיע בסוף הרבעון הראשון ל-1.1 מיליארד שקל והתשואה על ההון ל-23%.