קרן Starboard הגדילה החזקות ב-DSPG; דורשת ביטול "גלולת הרעל"

שלחה אתמול מכתב למנכ"ל החברה, הממליץ לו לשכור בנק השקעות שיאתר עבור החברה הזדמנויות אסטרטגיות, ולא יפסול אפשרות של מכירתה

לעופר אליקים, מנכ"ל די.אס.פי.ג'י, ולאלי איילון יו"ר החברה, יש בימים האחרונים כאב ראש שלא מרפה. המפולת בשוקי ההון לבטח מדאיגה אותם, וההתדרדרות במצב הביטחוני בוודאי לא מסייעת לשניים להיות יותר אופטימיים מהרגיל, אך על כאב הראש הטורדני להם חתומה קרן ההשקעות האמריקנית Starboard Value and Opportunity Master Fund.

Starboard, נזכיר, הניפה לפני כחודשיים את דגל האקטיביזם המוסדי בפתח משרדי די.אס.פי.ג'י. הקרן, ספין אוף של קרן Ramius שנאבקה במכירת צורן, הגיעה אז להחזקה של 6% מהון החברה ושקלה לפנות להנהלת די.אס.פי.ג'י ולחברי הדירקטוריון כדי להביע את דעתה על אופן התנהלות החברה ולהציע הצעות ייעול משל עצמה (כולל החלפת הדירקטוריון).

חודשיים עברו, מפנה חיובי לא חל בדי.אס.פי.ג'י ו/או במניה, והקרן מעלה הילוך. ממסמך שהוגש אתמול לרשות ניירות ערך האמריקנית עולה כי Starboard הגדילה החזקותיה בחברה לכדי 9.1% מההון. הקרן השקיעה 16.4 מיליון דולר ברכישת החזקה זו, ושוויה הנוכחי עומד על 13.9 מיליון דולר - נתון שיכול לגבות את המהלך האקטיבי של הקרן.

די.אס.פי.ג'י, נזכיר, אינה חווה תקופה טובה. מפתחת השבבים עבור טלפונים אלחוטיים סיימה את הרבעון השני של השנה עם הכנסות של 58.5 מיליון דולר - ירידה שנתית של 4%, ועם הפסד נקי (על בסיס GAAP) של 2 מיליון דולר, לעומת הפסד נקי של 367 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד. אם לא די בכך, החברה הנמיכה בחודש שעבר את תחזיותיה השנתיות, ובמקום צפי להכנסות של 227-245 מיליון דולר צופה כעת די.אס.פי.ג'י כי הכנסותיה השנה ינועו בין 200-207 מיליון דולר.

די.אס.פי.ג'י נסחרת כרגע לפי שווי של 153 מיליון דולר - ירידה של 21% מתחילת השנה ומחיקה של 54% ממחיר השיא אליו נסקה באפריל 2008, רגע לפני שליהמן ברדרס פשט את הרגל. לחברה יש בקופה 138 מיליון דולר (השקעות נזילות לטווח קצר וארוך), וזה אומר ששוק ההון כבר פסק להאמין שפעילותה עדיין שווה משהו.

הצעות לשיפור

אך Starboard לא הסתפקה בהגדלת החזקותיה, ומימשה את איומיה. הקרן שלחה אתמול מכתב למנכ"ל די.אס.פי.ג'י בו ציינה כי "החברה מתומחרת בחסר, ויש לא מעט דרכים לשיפור הערך לבעלי המניות - דרכים בהן צריכים לנקוט הנהלת ודירקטוריון די.אס.פי.ג'י". Starboard, בלשון המעטה, לא חסכה את שבטה מהנהלת החברה, והוסיפה: "די.אס.פי.ג'י בזבזה כסף על מנועי צמיחה לא סינרגטיים לפעילות הליבה (דוגמת שבבי מולטימדיה וטכנולוגיית בית חכם), ואלו לא הוכיחו את עצמם ופגעו קשות בשורה התחתונה של החברה.

"החברה צריכה לעצור מיידית השקעות אלו, ובמקביל לשכור את שירותיו של בנק השקעות שיאתר עבורה הזדמנויות אסטרטגיות", כתבה Starboard, ובכך רמזה כי די.אס.פי.ג'י צריכה להתחיל ולחפש לעצמה קונה. "מאז 2007, די.אס.פי.ג'י השקיעה 550 מיליון דולר במו"פ וברכישות, אך ההכנסות במהלך תקופה זו דווקא ירדו ב-33 מיליון דולר", הוסיפה הקרן.

Starboard עיטרה את מכתבה בלא מעט נתונים אמפיריים, ואלו מהווים תימוכין די חזקים לטענותיה. "המשך השקעה במנועי צמיחה לא רווחיים אינו מקובל עלינו ולא אמור להיות מקובל עליך", כותבת הקרן למנכ"ל אליקים. "דרך הפעולה הנוכחית של החברה לא עובדת. הגיע הזמן לשנות אותה".

די.אס.פי.ג'י, כזכור, נבהלה מרכישת המניות שביצעה הקרן לפני חודשיים, ובמסגרת תוצאות הרבעון השני דיווחה על אימוץ מנגנון של "גלולת רעל" - מנגנון שימנע מכל בעל מניות שרוצה לרכוש את מניותיה להגדיל את החזקותיו בחברה מעל 10%. "לנו זה נראה כאילו החברה מתגוננת", כותבת Starboard בהתייחסה ל"גלולת הרעל", ומוסיפה כי חברות ייעוץ למוסדיים דוגמת ISS מזהירות מפני שימוש במנגנון זה, מכיוון שהדבר עלול לפגוע בטובת כלל בעלי המניות. "דירקטוריון די.אס.פי.ג'י צריך לבטל מיד את 'גלולת הרעל'", דורשת Starboard.

דירקטוריון די.אס.פי.ג'י או מי מהנהלתה עדיין לא הספיקו להגיב למכתב לעיל, וסביר להניח כי יגיבו בימים הקרובים.

יתר בעלי המניות בדי.אס.פי.ג'י, שכרגע שומרים על שתיקה רועמת, הם גופים מוסדיים אחרים דוגמת קרן בלאקרוק (18.7%); קרן פידליטי (8.5%) וקרן Dimensional מאוסטין, טקסס (7.7%). אלו עדיין לא הביעו דעתם על המתרחש במסדרונות החברה, ויהיה מעניין לראות האם ישתפו פעולה עם Starboard או יתמכו בדי.אס.פי.ג'י. ליו"ר איילון יש 2.2% מהון החברה.