להשקיע בפאניקה

3 שאלות שיעזרו לכם להחליט האם להיכנס לשוק המניות או שעדיף להסתכל מהצד

תתפלאו לשמוע, אבל יש משקיעים (ואני אחד מהם) שדווקא מחייכים לאחרונה, בזמן שמחירי המניות יורדים בחדות. שלא תחשבו שהמניות שמשקיעי הערך האלה מחזיקים חסינות לירידות - להפך, חלקן בהחלט חוטפות. ואולם, הם יודעים שהם קנו אותן במחירים זולים בהרבה מהמחירים ההוגנים שלהן, ולכן אין להם בעיה לראות אותן נחתכות באופן זמני. יותר מזה, הם אמיצים מספיק כדי לנצל את יתרות המזומנים שלהם ולקנות מניות נוספות במחירי רצפה, בעוד מרבית המשקיעים בשוק מוכרים ומתכנסים במזומנים.

עד כמה שזה מוזר, זאת הדרך הטובה ביותר להצליח בהשקעה במניות. אבל לא כל המשקיעים נולדו שווים, ולכן לא כולם בנויים לרכבת ההרים של שוק המניות. התקופה הנוכחית היא הזמן האופטימלי לגלות אם השקעה במניות היא הדבר הנכון עבורכם.

כל מה שאתם צריכים לעשות בשביל לדעת את התשובה זה לקחת גיליון של "גלובס" מלפני כמה ימים, לעמוד מול המראה ולשאול את עצמכם את שלוש השאלות הבאות:

1. האם תוכלו להסתדר בלי כספי ההשקעה שלכם בשלוש (והייתי אומר אפילו חמש) השנים הבאות? אם לא, אל תיקנו מניות בכלל. שוק ההון מגלם את הציפיות להתנהגות הכלכלה בעולם, ולכן הוא עשוי להימצא במגמת ירידה לאורך תקופה ממושכת, אפילו במשך כמה שנים. כשזה קורה, רוב המניות נגררות למטה.

במקרה כזה, גם אם קניתם את המניות שלכם בזול, ייתכן שהן לא יספיקו לתקן למעלה למחיר ההוגן שלהן לפני שתזדקקו לכספכם. היות שתקופות דוביות כאלה חוזרות על עצמן אחת לכמה שנים, מוטב שלא תחזיקו מניות כלל, כדי שלא תיאלצו למכור אותן לפני הזמן, ובהפסד.

2. האם תוכלו לצפות בתיק שלכם מאבד חלק ניכר מערכו? אם לא, תתקשו להרוויח מהשקעה במניות. איש אינו יודע לתזמן את התחתית של השוק או של מניה כלשהי. לכן, גם אם רכשתם מניות של החברה האיכותית ביותר ובמחיר זול מספיק, עדיין יש סיכוי שתחזו בה יורדת.

השגת תשואה גבוהה מהשקעה במניות מחייבת לסבול את תנודתיות המחירים קצרת הטווח הזו מבלי למכור. אם אתם לא מצליחים להירדם בלילה בגלל ההפסד הזמני הזה על הנייר, מניות אינן בשבילכם.

3. האם יש לכם האומץ להשקיע כשהעדר מוכר? אם לא, העדיפו תעודות סל על-פני מניות בודדות. בשביל לגבור על תשואת השוק, יש להשקיע במקומות שאחרים עדיין לא הגיעו אליהם, ובזמנים שבהם אחרים מפחדים להיכנס למניות. נכון, מפחיד לקנות מניות כשאירופה במשבר חובות, ארצות הברית חוזרת למיתון והפלסטינים משגרים עלינו קטיושות ועומדים להצהיר על הקמת מדינה עצמאית. אבל זה הכרחי. אם אין לכם האומץ להתחיל לקנות מניות בתקופה הנוכחית, השקעה במניות בודדות אינה בשבילכם.

אם עניתם בחיוב על כל השאלות, כבר הבנתם כי הפאניקה והבלבול בשוק אינם סיבות מוצדקות למכור את המניות שלכם. מנגד, אם עניתם בשלילה אפילו על אחת מהשאלות, השקעה במניות בודדות כנראה אינה בשבילכם. זה לא אומר שעליכם להתרחק משוק ההון, ובוודאי לא אומר שלא תשיגו תשואות יפות. אבל כדאי שתעדיפו רכיבים מנייתיים פסיביים כמו תעודות סל, או שתתרכזו באפיקים פחות תנודתיים, כגון אג"ח ממשלתיות או אג"ח של חברות גדולות.

הבהרה: אין לראות באמור לעיל המלצה לפעולה בניירות הערך המוזכרים או בניירות ערך אחרים. הכותב מנהל בלוג בכתובת: www.bursa4u.com