בכיר בשוק האשראי: הפחתת העמלה הצולבת תחזק ישראכרט

דרישת הרשות להגבלים עסקיים מיטיבה עם ישראכרט, הנהנית מיתרון לגודל ונדרשת לשמור על הלימות הון נמוכה משאר החברות

"הפחתת העמלה הצולבת לפי דרישת רשות ההגבלים העסקיים, תפגע בחברות האשראי הקטנות ותפעל לטובת ישראכרט שהיא החברה הגדולה" - כך טוען בכיר בשוק כרטיסי האשראי. להערכת הבכיר, מאחר שישראכרט יעילה יותר ונהנית מיתרון לגודל, שיעור העמלה הצולבת המינימלי שמאפשר לה עדיין להרוויח, נמוך יותר מאשר בחברות האשראי האחרות. לכן קביעת עמלה צולבת נמוכה תגרום ללאומי קארד ולכאל הפסדים, בעוד שישראכרט תוכל להמשיך להרוויח.

לפי החלטת השופטת נאוה בן אור מבית הדין להגבלים עסקיים, העמלה הצולבת תרד ב-1 בנובמבר לשיעור של 0.875%. העמלה הצולבת עומדת כיום על 0.975% והייתה אמורה לרדת ל-0.875% ביולי 2012. דרישת רשות ההגבלים העסקיים היא להוריד את העמלה בשנת 2012 לשיעור של 0.638%, זאת לאור המלצת הכלכלן הראשי של רשות ההגבלים, ד"ר שלומי פריזט, שביצע עבודת מחקר בנושא בכובעו כמומחה מטעם בית הדין.

שלוש חברות כרטיסי האשראי מתנגדות בחריפות להמלצת פריזט. מומחים ישראלים וזרים מטעם החברות, יעבירו עד 15 בספטמבר חוות דעת נגדיות לבית הדין להגבלים. החברות יטענו כי המלצות פריזט לוקות בחסר. כך למשל מביא פריזט בחשבון ירידה עתידית של מס חברות ל-19%, בשעה שברור כיום כי לאור המחאה החברתית לא תהיה הפחתה במס חברות וסביר כי תהיה עלייה. "פריזט עצמו חבר בצוות טרכטנברג", אמר גורם בחברת כרטיסי אשראי.

בעיה נוספת בהמלצות פריזט, היא מחיר ההון ששוב מקנה יתרון לישראכרט על פני החברות האחרות. בעוד לאומי קארד וכאל נדרשות לשמור על הלימות הון גבוהה של 14.5%-15%, נדרשת ישראכרט לעמוד בהלימות הון של 12.5% ומחיר ההון שלה נמוך יותר. "הראייה של כל החברות כמקשה אחת מפלה לטובה את ישראכרט. רשות ההגבלים צריכה להגן על המתחרים החלשים ולא על השחקן הגדול בשוק", אמר הבכיר.

פריסה על פני כמה שנים

הערכות כי חברות האשראי ידרשו בכל תרחיש כי הפחתת העמלה הצולבת תיפרס על פני מספר שנים ולא תסתיים לפני 2015. כך שיהיה להן זמן להיערך ולספוג את הירידה בהכנסותיהן. בחברות האשראי ציינו כי מתווה ההפחתה הנוכחי, משיעור של 1.25% ל-0.875%, סוכם בשנת 2006 ונפרס על פני ארבע וחצי שנים.

יצוין כי שוק כרטיסי האשראי מגלגל 190 מיליארד שקל, וקבלת המלצת פריזט במלואה תביא לירידה בשיעור של 0.235% בעמלה הצולבת ולפגיעה בהיקף של חצי מיליארד שקל בשנה בהכנסות חברות כרטיסי האשראי. סכום זה מהווה כיום 15% מההכנסות של החברות.