דניה סיבוס ו-CCECC הסינית זכו במכרז רכבת עכו-כרמיאל

השתיים יכרו את המנהרות בהן תעבור הרכבת מתחת להר גילון ■ עלות כריית המנהרות מוערכת בכ-600 מיליון שקל ■ ההשלמה מתוכננת לסוף 2014

דניה סיבוס ו-CCECC הן הזוכות במכרז שהוציאה החברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר) לכריית מנהרות בהר גילון עבור נתיב רכבת עכו-כרמיאל. עלות כריית המנהרות מוערכת בכ-600 מיליון שקל, והוא יועבר לזוכות במתכונת Design-Build ("תכנן-בצע"). ההשלמה מתוכננת לסוף 2014.

מכרז זה זכה לעניין בקרב שורה של חברות זרות הפועלות בתחום. למעשה, זרוע התשתיות של אפריקה ישראל וחברת הנדסת הבנייה האזרחית של קבוצת הרכבות הסינית גברו על חופרי השרון ו-Max Bogl הגרמנית, מנרב ו- MOS Metrostroy הרוסית, אייל סלע ומנהרות רולצור ושפיר הנדסה בשיתוף Impresa Pizzarotti האיטלקית.

החברה הממשלתית הסינית מוכרת מפרויקט מנהרות הכרמל, שם שימשה כקבלן משנה וזכורה כמי שהשביתה את עבודות הכרייה במנהרה. לצד דניה סיבוס שבשליטת לב לבייב, ידרשו לחפור שתי מנהרות באורך 5 ק"מ כל אחת מתחת להר גילון, המתנשא לגובה 380 מטר דרומית-מערבית מכרמיאל.

פרויקט קו הרכבת עכו-כרמיאל הוא אחד מתוך שני מיזמי רכבת שלראשונה הועברו לאחריותה של החברה הלאומית לדרכים במסגרת התוכנית הממשלתית הרב-שנתית "נתיבי ישראל". קו הרכבת כולל מסילה כפולה באורך 23 ק"מ המקבילה לכביש 85 (כביש עכו - צומת עמיעד) ושתי תחנות רכבת, באחיהוד ובכרמיאל. הפרויקט כולו מתוקצב ב-2.8 מיליארד שקל, מתוכם כמיליארד שקל למקטע זה, כולל הפקעות.

שי ברס, מנכ"ל החברה הלאומית לדרכים, אמר היום (ד') כי "כריית המנהרות תאפשר מעבר מהיר ובטוח של הרכבת תוך הימנעות מפגיעה נופית מיותרת. מדובר במבצע הנדסי מורכב, שכן בנוסף לשתי המנהרות הראשיות ייחפרו 18 מנהרות קשר במרחק של 250 מטרים האחת מהשנייה, בכדי לאפשר מעבר ומילוט בשעת חרום".