קדחת רכישות עצמיות בבורסה: יותר ממיליארד ש' באוגוסט

מתחילת השנה עומד היקף הרכישות העצמיות על 2.3 מיליארד שקל ■ עידן אזולאי מאפסילון קרנות נאמנות: "זה כמו הסדר חוב שמתבצע דרך השוק. הציבור היסטרי וזה חבל"

המפולת בשווקים שהחלה בחודש האחרון אולי גורמת להפסדים אצל המשקיעים, אך היא גם מהווה הזדמנות עבור החברות לרכוש במחיר זול את האג"ח שהנפיקו. מבדיקת "גלובס" עולה כי במהלך חודש אוגוסט הודיעו החברות הציבוריות על רכישות עצמיות של אג"ח בהיקף של כמיליארד שקל.

למעשה, נראה כי עוד לפני שהחלו הזעזועים בשוק ההון, החליטו החברות בבורסה לצמצם חובות ולבצע רכישות עצמיות, כשמתחילת השנה הן הודיעו על רכישה עצמית של אג"ח בהיקף של 2.3 מיליארד שקל.

זו אינה הפעם הראשונה שחברות מנצלות את הנפילות כדי לרכוש את איגרות החוב של עצמן בזול. גם בשנת 2008, בה אירע המשבר החריף בשווקים שבא לידי ביטוי בעיקר בשוק האג"ח הקונצרניות, נרשמה מגמה דומה של רכישות עצמיות. בחודשי המשבר ההם היקף הרכישות העצמיות הגיע ליותר מ-3 מיליארד שקל, ולפי קצב ההודעות הנוכחי, אם לא יחול שינוי חיובי מהותי בשוק, בהחלט ייתכן שגל הרכישות העצמיות הנוכחי אף יעלה על קודמו.

במרבית המקרים, תשואות האג"ח של אותן חברות - המגיעות לתשואות דו ספרתיות או קרוב לכך - מספקות את ההסבר למהלכי הרכישה. מבין האג"ח אלה בולטות חלק מהסדרות של חברת סקיילקס , באמצעותה מחזיק אילן בן דב בחברת התקשורת פרטנר, עם תשואות המגיעות עד ל-15%. תשואות גבוהות מאפיינות גם חלק מסדרות האג"ח של חברות הנדל"ן שהצהירו על רכישות בהיקפים נרחבים. כך, לדוגמה, חלק מתשואות סדרות האג"ח הנסחרות של אלקטרה נדל"ן ואפריקה נכסים , שהודיעו על רכישה עצמית, עומדות על 9%.

יחד עם זאת, לא רק חברות גדולות מנצלות את עליית תשואות האג"ח שלהן לביצוע רכישות עצמיות. מאז תחילת הטלטלה האחרונה בשווקים - שהחלה, כאמור, לפני שבועות ספורים - הצטרפו אל גל ההודעות על רכישות עצמיות גם לא מעט חברות קטנות יותר. מטבע אופי המסחר בשוק, בזמנים של חוסר יציבות, בדרך כלל סדרות אג"ח אלה - בעלות הדירוג הנמוך או שהן אינן מדורגות כלל - בולטות במגמה השלילית במסחר.

מבין החברות הקטנות ניתן לציין את חברת הנדל"ן נאנט , שהתשואות על האג"ח שלה מגיעות עד 17%, והודיעה על רכישה עצמית בהיקף של 10 מיליון שקל; את חברת הנדל"ן ליברטי שמתכננת להשקיע עד 50 מיליון שקל ברכישות עצמיות באג"ח שתשואותיהן מגיעות עד 11%; ואת מועדון 365 של המשביר לצרכן שאחת מהסדרות שלה נסחרת בתשואה של 15%, עם השקעה מתוכננת של כ-20 מיליון שקל.

"הציבור מוכר ומפסיד"

"ברור שלחברות זה כדאי", אומר על התופעה עידן אזולאי, מנכ"ל אפסילון קרנות נאמנות. "בנוסף להצהרות שלהן על הבעת אמון וניצול הזדמנויות, ומעבר לכך שרכישה עצמית מורידה את מצבת החובות, כשחברה קונה את החוב שלה בתשואה גבוהה, בחלק גדול מהמקרים זו תשואה שגבוהה מהתשואה על ההון שלה". לדבריו, "זה אפילו כמו הסדר חוב שמתבצע דרך השוק. מגמה זו יוצרת מצב בו החברה קונה מהמחזיקים את החוב שלה בעלויות הכי נמוכות שיש".

במבט להמשך אזולאי מעריך כי "אם התשואות תישארנה ברמתן הנוכחית, אין ספק שהמגמה תימשך. הדבר הכי מצער בכל העניין הזה הוא שהציבור מוכר ומפסיד. אנחנו עם היסטרי, וכשהציבור רואה שהשוק מתנדנד הוא מחליט למכור בגלל הפחד שהירידות יימשכו גם מחר".

"את בעל הבית של החברה זה לא מעניין, אם האג"ח יירדו עוד, הוא יקנה עוד", הוא מוסיף. "הציבור, במכירות שהוא מבצע, מקבע את ההפסדים שלו וזה חבל, כי למרות שהרבה אנשים למדו ב-2008 שזו טעות, הם עדיין חוזרים על זה".

רכישות
 רכישות