אוגוסט השחור: המעו"ף איבד 7.5%; הקרנות פדו 7 מיליארד ש'

הסתיים החודש הגרוע ביותר ב-3 השנים האחרונות, והסטטיסטיקה מלמדת שספטמבר עלול להיות חלש עוד יותר ■ האם אוגוסט היה רק הקדימון?

עלייה של יותר מ-4% שמציג מדד המעו"ף מתחילת השבוע, סייעה לו לקזז חלקית את ירידות השערים החדות שאפיינו אותו במהלך חודש אוגוסט. אולם השורה התחתונה של החודש החולף היא עדיין אדומה - במהלך אוגוסט איבד המעו"ף 7.5% משוויו, ומתחילת השנה מדובר כבר בירידה של כ-15%.

נתון זה ממקם את אוגוסט הנוכחי במקום השביעי "המכובד" ברשימת החודשים הגרועים ביותר בבורסה מאז תחילת המילניום, ומדובר בחודש הגרוע ביותר מאז אוקטובר 2008 - שיאו של משבר האשראי.

נציין כי גם תקופת משבר מוקדמת יותר, תחילת שנות ה-2000, ייצרה חודשים עם תשואות גרועות יותר. באוקטובר 2000, שבמהלכו החלה אינתיפאדת אל-אקצה, ובמארס וספטמבר 2001, שבו אירע אסון התאומים, השיל המעו"ף מערכו בין 12% ל-17%.

S&P פתחה הגל השלילי

ובחזרה לימינו אנו: את הגל השלילי האחרון פתחה הודעת סוכנות הדירוג S&P בתחילת החודש, על הורדת דירוג האשראי של ארה"ב, ומאז שוקי העולם כמרקחה. המסחר התאפיין בחודש האחרון בעצבנות רבה, והדבר בא לידי ביטוי בשינויי כיוון תכופים במסחר. לא מעט פעמים נרשמו שינויי מגמה במהלך אותו יום מסחר.

במבט להמשך, המתח המאפיין את המסחר המקומי צפוי ללוות אותנו גם בתקופה הקרובה. על סף הכניסה לחודש ספטמבר, המשקיעים באחד העם ממתינים להתפתחויות בזירה הגיאו-פוליטית המקומית, עם ההכרזה הצפויה על מדינה פלסטינית.

במקביל הם מצפים לעדכונים מהזירות הכלכליות באירופה ובארה"ב, שיסייעו להבין לאיזה כיוון הולכים השווקים בעולם. הסטטיסטיקה אינה עומדת לצד המשקיעים. בסקירה שפרסם השבוע כלל פיננסים אומר הכלכלן הראשי, אמיר כהנוביץ': "מאז 1950 מראים הנתונים, כי חודש ספטמבר הוא החודש הגרוע ביותר בבורסה בין חודשי השנה. חודש ספטמבר הקרוב הולך אפילו להיות מסובך יותר".

בינתיים, עד שיחל חודש ספטמבר, לפניכם סיכום של המספרים המרכזיים של החודש הסוער ביותר שידעה הבורסה בשלוש השנים האחרונות:

7 מיליארד שקל - זהו היקף הפדיונות בקרנות הנאמנות, במה שנחשב אחד החודשים הגרועים בענף אי-פעם. הנפילות בשווקים הלחיצו את המשקיעים, שמיהרו להוציא את כספם מקרנות הנאמנות. במהלך החודש נרשמו כמעט מדי יום פדיונות של מאות מיליוני שקלים, בעיקר מקרנות האג"ח. פדיונות אלו האיצו לעתים את הנפילות בשוק, כיוון שאילצו את בתי ההשקעות למכור סחורה בכל מחיר, במטרה להחזיק עבור משקיעיהם את כספם.

16% - זוהי הצניחה שרשם בחודש אוגוסט מדד חברות הביטוח - הצניחה החדה ביותר בין המדדים. הסיבה לכך היא שעל חברות הביטוח מאיימים הפסדים משמעותיים ברבעון השלישי של השנה, בשל הקורלציה הגבוהה של ביצועיהן לביצועי המניות בבורסה, והתלות של רווחיהן במצב שוק ההון.

חיזוק לכך קיבלו המשקיעים השבוע ממוטי רוזן, מנכ"ל מנורה מבטחים ביטוח, שעם פרסום תוצאותיה הכספיים של הקבוצה לרבעון השני של השנה, אמר: "הרבעון השני עוד ייראה כלבלב שעשוע לעומת התוצאות שיהיו כנראה בכל הענף ברבעון השלישי".

■ 40% - זו הצניחה החודשית במניית כור . בין אנשי העסקים המרכזיים בשוק המקומי, הראשון שישמח לשכוח את חודש אוגוסט, הוא נוחי דנקנר. כור והחברה-האם דסק"ש מקבוצת אי.די.בי שבשליטתו, עמדו בעין הסערה בשבועות האחרונים. זאת בשל השקעתה של כור במניות בנק קרדיט סוויס, והסחרור שאליה נכנסה בעקבות צניחת שווי מניית הבנק השוויצרי. בסיכום חודשי כור נחתכה כאמור ב-40%, ודסק"ש הסתפקה בצניחה של 30%.

מי שעוד ריכז תשומת לב רבה הוא אילן בן דב. לאחר הכישלונות שנחלה חברת ההשקעות שלו, טאו, תשומת לב שלילית מרכזת כעת חברת סקיילקס, שבאמצעותה הוא מחזיק בשליטה בחברת התקשורת פרטנר.

בסיכום חודשי סקיילקס צנחה ב-40%, לאחר שמוקדם יותר החודש פרטנר החליטה לא לחלק דיבידנד לבעלי המניות שלה - מה שעורר חששות לגבי המקורות התזרימיים, שבאמצעותם תתמודד סקיילקס עם התחייבויותיה. מניית החברה-האם של סקיילקס, סאני, ירדה בשיעור דומה. גם פרטנר בולטת לשלילה עם ירידה חודשית של 20%, לעומת ירידות של 12% ו-6% במניות מתחרותיה סלקום ובזק בהתאמה.

39% - זו התשואה לפדיון של אג"ח אלביט הדמיה . שוק האג"ח הקונצרניות ספג מכה קשה במהלך החודש החולף. מדדי התל-בונד איבדו אמנם רק כ-2% בממוצע, אבל איגרות חוב אחרות, בעיקר של חברות ממונפות, רשמו צניחה חדה. כך לדוגמה, אג"ח אי.די.בי איבדו עד 18%, אלו של סקיילקס צנחו בכ-17%, ואלו של דלק נדל"ן איבדו כ-13%.

לעומת זאת, מדד התל בונד השקלי נהנה מעליית הפופולריות שלו, לאור שינוי התחזיות מתוואי ריבית עולה לצפי להותרתה בשיעורים נמוכים, וכן על רקע ציפיות לירידה משמעותית בצמיחה בשוק המקומי. אלו תמכו בעלייה של כ-2% שמציג המדד בסיכום חודשי.

5% - זו העלייה שרשמו חלק מהאג"ח הממשלתיות. החיפוש אחר אפיקי השקעה סולידיים ניכר בתשואות האג"ח הממשלתיות. האג"ח השקליות מסכמות את אוגוסט בעלייה בטווח של 0.5%-2.5%, בזמן שחלק מסדרות האג"ח השקליות רשמו כאמור עליות של עד 5%. התשואות בסדרות הצמודות נעו בין ירידות של 0.5% לעליות של 3%, והעליות בחלק מהסדרות הממשלתיות הצמודות הגיעו ל-4.5%.

אם בתחילת השנה העריכו רוב מנהלי ההשקעות, שהמחירים בשוק האג"ח גבוהים ומסוכנים, הרי בינתיים נראה כי שוק זה מהווה חוף מבטחים יחסי.

3.558 - זהו שער הדולר (בשקלים כמובן), לאחר שהמטבע האמריקני עלה בחודש החולף בכ-4.5% על רקע החששות מהאטה עולמי, והמצב בארה"ב בפרט, וכן בשל הצפי לריבית נמוכה במשק המקומי. כך, גם בזירת המט"ח חלק מהחלטות ההשקעה עוברות לעמדת המתנה, במבט לעבר אירועי ספטמבר שישליכו על כיוון צמד המטבעות.