פנאי פלוס: כמה עולים החוגים לילדים - ואיך אפשר לחסוך?

מאות שקלים בחודש מוציאה משפחה על חוגים לילדים ■ איך בוחרים חוג מתאים לילד ולתקציב?

חודש ספטמבר הגיע, ועמו החזרה לבית-הספר ולשגרה. בד-בבד לצד פריחת החצבים, מגיעה עונת החוגים.

בעוגת התקציב המשפחתית תופסים החוגים נפח נכבד של 120-600 שקלים לחודש לילד. נושא החוגים עבר מזמן מתחום החינוך לתחום סגנון החיים, מכיוון שבאזורים מסוימים החוגים הפכו מאמצעי למטרה, ומהעשרה חינוכית ולימודית בשעות אחר-הצהריים - לסמל סטטוס.

הזמן שמבלה הילד בחוג וההסעות האינסופיות במארג של לו"ז צפוף פוגעות לפעמים בזמן הפנוי שיש לילד עם ההורים או עם החברים - ולכן נתחיל בצפירת הרגעה: למרות שהכתבה עוסקת בחוגים - לא חייבים ללכת לחוגים.

ההורות שלנו לא נמדדת לפי הכמות או סוג החוגים שהילדים הולכים אליהם. אפשר לבחור בחוג אחד שהילד להוט אחריו, ובשאר השבוע לבחור בפעילויות אחרות שיתורגמו בקלות לזמן איכות עם המשפחה: משחק של הורה ובנו בכדורסל - משול לחוג כדורסל. בישול עם הסבתא - הרי לכם חוג בישול נהדר. וכך גם טיול משותף - אפילו לסידורים - שניתן לצקת לתוכו תוכן לימודי.

המהדרין יעשו על משקל "קייטנת אמהות" או "סדנאות הורים" בהם ההורים מעבירים חוג בסבב - כל אחד על בסיס הידע שלו. גם תנועת נוער או התנדבות נותנת התנסות לא פורמאלית בתחומי עניין שונים, בבחינת הכול פתוח.

כיצד מומלץ לבחור את החוג המתאים לילד ולתקציב?

ליקטנו רעיונות משני מקורות: מהחברה למתנ"סים, המפעילה הגדולה של חוגים בארץ, ומעמותת "פעמונים", העוסקת בהדרכת משפחות לבניית תקציב ולעצמאות כלכלית על-ידי מתנדבים.

מתוך הרעיונות קיבצנו 5 נקודות שכדאי לקחת בחשבון לפני שקונים חליפת ג'ודו, מערכת תופים או נעלי בלט:

1. מתאימים את החוג לילד

החוג צריך להיות משמעותי לילד ופחות להורים. המדד הראשון הוא הרצון והבחירה של הילד, וכדאי לראות שמדובר ברצון ארוך-טווח ולא בגחמה אופנתית.

אתי גלבוע, מנהלת השיווק בחברה למתנ"סים, מגדירה חוגי ספורט כמשמעותיים מאוד עבור ילדים שאינם פעילים פיזית. עם זאת, כדאי להיות בררניים: "חשוב לוודא שהמאמן של חוג הספורט עבר הכשרה מתאימה, ולכן יודע איך עושים חימום והרפיה ואיך מחזקים שרירים בהדרגה", היא מדגישה.

2. החוגים כמקור להתנסות חברתית נוספת

החוגים נותנים הזדמנות לילד לצאת מ"הליהוק החברתי" הקבוע שלו ולנסות להמציא את עצמו מחדש במקום אחר ולהרחיב את מעגל החברים הכיתתי. גלבוע מדגישה כי עבור ילדים רבים יש ערך מוסף לעבודה בקבוצות ובהרכבים, גם אם מדובר בחוגים פרטניים כמו נגינה.

בגלל ההיבט החברתי מומלץ להתחיל את החוג בתחילת השנה ולא "אחרי החגים", כי אז נוצר מצב שבו הילד צריך להשתלב בקבוצה שהתגבשה בלעדיו.

3. החוג כאופק להתפתחות

חלק מהחוגים יכולים להימשך על פני שנים כמו ענפי ספורט, נגינה או מחול. במקרים כאלה יש יתרון בחוגים ששייכים לארגון גדול בכך שניתן להתקדם עם השנים ולהגיע לנבחרות ספורט, לתזמורות או להופעות מחול.

"הדבר מעניק תחושת יכולת לאורך זמן ומוסיף למוטיבציה של הילדים להתמיד בחוג", אומרת גלבוע. כמו כן היא ממליצה לבחור בחוג הכולל תוכנית שמתפתחת לאורך השנה ומגיעה לשיא בתערוכה, קונצרט, מפגש סיכום ועוד.

4. מהם תנאי החוג?

לצד התכנים המהווים את הסיבה המרכזית לבחירת החוג, כדאי לבדוק כמה פרטים טכניים חשובים:

* ביטוח: האם יש ביטוח למשתתפים בחוג? הדבר חשוב בעיקר כשמדובר בחוגים הכוללים פעילות ספורטיבית.

* חומרי יצירה: בחוגי אמנות הכוללים שימוש בציוד ליצירה, כדאי לבדוק באילו חומרים מדובר והאם הם מותרים לשימוש.

* אוורור: האם החדר בו מתבצעת הפעילות ממוזג או מאוורר?

* מיומנות: מיהו המדריך או מפעיל החוג? נסו לקבל עליו חוות-דעת מבחינה מקצועית ומבחינת היחס לילדים.

* מתנסים: שיעור ניסיון (לרוב בחינם) הוא בעל חשיבות להתרשמות מהחוויה - נסו להגיע אליו לפני ההרשמה.

* נוחות להורים: בדקו מראש מהן שעות הפעילות והאם יש סידורי חניה במקום. הנוחות להורים לא פחות חשובה, מכיוון שלאחר שההתלהבות של תחילת שנה מתפוגגת - הלוגיסטיקה הכרוכה בהסעות לחוגים עשויה להתיש ולגרום לפרישה מוקדמת.

5. עלויות נלוות לחוג

חוגי אמנות או ספורט כוללים לעתים עלויות נלוות עבור ציוד או עבור תלבושת מיוחדת. כדי למגר הפתעות, מומלץ לברר מראש לצד פירוט על מדיניות הביטולים. מה בודקים?

* החזרת שיעורים אבודים: ודאו מראש כי במקרים של ביטול הפעילות בגלל תנאי מזג-אוויר, למשל בחוגים הנערכים במגרשים פתוחים, יוחזרו השיעורים בתום השנה או במהלכה.

* מדיניות ביטולים: כל חוג לוקח לעצמו מסגרת של מספר שיעורים שלאחריה לא ניתן לקבל החזר גם אם הילד פרש מהחוג. חשוב מאוד להיות עם אצבע על הדופק ולא לפספס את המועד של קבלת ההחזר במידה והילד רוצה לפרוש.

* עלות הלוגיסטיקה סביב ההגעה לחוג: כדאי לקחת בחשבון את עלות ההסעה או עלות הבייביסיטר שנלקח לעיתים עבור הילדים האחרים שבבית.

* לא ממהרים לקנות כינור: שרון לוין, מנהלת הדרכת משפחות של ארגון "פעמונים" באזור השרון, ממליצה לבדוק את ההוצאות הנלוות, כמו ביגוד לג'ודו, רישום לאיגוד ספורט, השתתפות בתחרויות ועוד.

במקרה של לימוד נגינה, העלות המתלווה לחוג היא רכישת כלי הנגינה. כאן מציעים ב"פעמונים" לא לקנות כלי נגינה לפני שהילד מתנסה בו ומחליט להתמיד, בעיקר כמדובר בכלי נגינה שעולים אלפי שקלים. ודוגמאות לא חסר: בפעמונים מספרים על משפחה שהילד בן ה-13 רצה לנגן על תופים. "ההורים נתנו לו אפשרות לבחור בין מערכת תופים יקרה לבין חגיגת בר מצווה לכיתה. הילד בחר במערכת תופים ולאחר מספר חודשים פרש. במקרה הזה, המשפחה הצליחה למכור את המערכת ולהחזיר לעצמם חלק מהסכום".

המלצת "פעמונים" היא לשכור כלי נגינה או להגיע להתאמן בקונסרבטוריון בחודשים הראשונים. כדוגמה מספרים על משפחה בה הילדה למדה לנגן בכינור, ובחודשי הלימוד הראשונים התאמנה על כינור שכור ב-40 שקל לחודש. לאחר חצי שנה בה הילדה הראתה רצינות והתמדה, נקנה עבורה כינור.

מסינית ועד טריאתלון - מגוון חוגים לדוגמה

* החברה להגנת הטבע לשוחרי הטבע ואוהבי הסביבה: חוגי הטבע מתקיימים פעם בשבוע במשך שעה וחצי וכולל גם שני ימי טיולים בהשתתפות ההורים.

כמה? 120-150 שקל בחודש, לילדים מגיל גן חובה ועד כיתה ג' (טיולי המשפחות כרוכים בעלות נוספת המשתנה מקבוצה לקבוצה).

* חוגי צפרות בירושלים:

החוגים כוללים סיורים בשטח, סדנאות להכרה וזיהוי של ציפורים, תצפיות ליליות וסיורים ברחבי הארץ. מיועד לילדים מכיתה ג' ועד בני נוער (ט'-י"ב).

כמה? 1,700 שקל כולל 4 טיולים ברחבי הארץ. ניתן להשתתף במפגש בודד ב-60 שקל למפגש רגיל ו-150 שקל ליום טיול.

* "עולם המים של אורי סלע": חוגי טריאתלון. החוג כולל שיעורי שחייה, אימוני אופניים - רכיבת שטח באזור צומת גלילות ואימוני ריצה בחוף הצוק, ומתקיים בצומת גלילות פעמיים בשבוע.

כמה? 350 שקל לחודש. ברשת מתקיימים גם חוגי שחייה ב-390 שקל לחודש לשיעור זוגי, ו-500 שקל לשיעור פרטי. שיעור סגנונות בקבוצה: 240-350 שקל לחודש.

* לחובבי משחקי ההרכבה: במתנ"ס גן-יבנה חוג רובוטיקה/לגו הנדסי המציע הרכבה של רובוטים שונים באמצעות מחשב ובנייתם. כל ילד מקבל ערכה וממנה יכול לתכנת את הרובוט .

כמה? 160 שקל לחודש (360 שקל תשלום חד פעמי לערכה).

* לחובבי בעלי החיים: במתנ"ס בנימינה-גבעת עדה, חוג "מדברים כלבים" - מפגש עם גזעי כלבים שונים, הסבר על סוגי הכלבים והקניית מיומנויות לאילוף כלבים.

כמה? 160 שקל לחודש למפגש שבועי.

* הווטרינר הצעיר: התכנית מאפשרת היכרות ישירה עם בעלי החיים מנקודת מבטו של וטרינר. הילדים יכירו מגוון בעלי חיים וילמדו כיצד לטפל, להגן ולמנוע מהם סכנות ומחלות. הפעילות תאפשר להעניק לבעל החיים תשומת לב ודקות של רוגע ונועם. הילדים יתנסו בעזרה ראשונה, חיסונים, אילוף כלבים וטיפוח חיית המחמד.החוג יתקיים במתנ"ס הרצליה יד התשעה ומיועד לילדים בכיתות א'עד ד',

כמה? 160 שקל לחודש למפגש שבועי (עלות ערכת וטרינר צעיר: 160 שקל).

* מדברים סינית: במתנ"ס בבנימינה-גבעת עדה, לומדים את השפה הסינית ואת רזי התרבות הסינית כולל המזון הסיני. החוג מקנה ידע בסיסי בהבנת דיבור, קריאה וכתיבה בסינית.

כמה? 160 שקל למפגש שבועי.

כיצד ניתן להוזיל את עלויות החוגים?

* מחפשים את ההנחה: ברוב המסגרות מוענקת הנחה למספר ילדים מאותה משפחה או להרשמה קבוצתית של מספר חברים ביחד. חלק מהחוגים מעניקים הנחה לנרשמים דרך מועדוני צרכנות בהם "חבר" או אשמורת".

* מתחילים מלמטה: לא תמיד צריך להתחיל עם מורה בכיר. לימודי נגינה, למשל, הם יקרים מאוד והמחיר מהווה חסם רציני בדרכן של משפחות רבות. אפשר להתחיל ללמוד עם תלמיד תיכון במגמת מוזיקה או עם סטודנט למוזיקה וכשהתלמיד מתקדם לשקול מעבר למורה מנוסה.

* בודקים מסביב: יש הבדלים במחירי חוגים בין יישובים שונים, בעיקר בין יישובים במעמד סוציו-אקונומי נמוך לאחרים: בין מתנ"ס גבעת-שמואל למתנ"ס קריית-מלאכי מצאנו הבדלים של 40 שקל לחודש לחוג ציור ופיסול והפרש של 30 שקל בחוג הגינה אורגנית. מכאן שכדאי לערוך השוואת מחירים גם עם היישוב השכן או עם המתנ"ס בשכונה ליד.