קול ישראל מתרחק מכל ישראל

קול ישראל מלא ידיעות מטעם. כל עוד לשכת רה"מ תשלוט בחדשות - אין מזור לגוף הזה

יום רביעי, השעה היא ארבע אחר-הצהריים, והרדיו ברכב מנגן. בעוד רגע תתחלף התחנה לתוכנית הזמר העברי של גלי צה"ל, אך בינתיים היא על הרדיו הציבורי, רשת ב'. תמיד בורחים לתוכנית ההיא בגלי צה"ל, מתרפקים על שירים של מדינה שכבר איננה, אם בכלל הייתה אי-פעם. אך מיד מתברר כי מבזק החדשות של קול ישראל נותן את אותה תחושה בדיוק.

"הרי החדשות מפי עדי רבן". עד כאן זה די מוכר וטבעי, אותו קול פומפוזי, אותה ר' מתגלגלת. מכאן, זה כבר סיפור אחר.

הידיעה הראשונה מפי רבן, באופן לא צפוי חיובית. "גידול של ממש בהתחלות הבנייה. במחצית הראשונה של השנה החלה בנייה של כ-22 אלף דירות". האוטו בולם בפתאומיות. וודאי יחצה מיד את הכביש דחפור ענק עמוס לבנים ועליו פועל עברים מסותת שרירים ושפם. כי הרי זה לא סתם "גידול" אלא כזה "של ממש".

הראש מסתובב ימינה ושמאלה, באופק רואים עגורן או שניים, אך בעיקר בולטים האוהלים ועליהם שלטים הקוראים לבוא לצעדת המיליון בשבת. "שר השיכון אריאל אטיאס מברך על המשך הגידול", הוסיפה הקריינית הוותיקה.

שמחה ולא מבולבלת, ממשיכה רבן אל הידיעה השנייה. "ירידה בשיעור האבטלה", היא מכריזה מירושלים. כמה טוב כאן. מכאן, כמובן זה ילך וידרדר, בטח נשמע מיד על שרה נתניהו, ועל העוזרת. הרי זה הסיפור המרכזי של היממה האחרונה. שרה מי? רבן מעולם לא שמעה את השם. מבזק של כ-5 דקות ואין בו מילה על הפרשה שמטרידה את המדינה.

במבזק המקביל, למשל, בגלי צה"ל מדבר הקריין על הפרשה קרוב ל-30 שניות, והיא שלישית בליין-אפ. קודם לה הסיפור שהיה השלישי בקול ישראל, על פרסום שמו של החשוד בפיגוע בתל-אביב. וגם הוא כנראה שובץ שם רק משום שלא הגיעו בזמן הדיווחים על תנובת החלב של הפרות בתנועה הקיבוצית.

אבל בקול ישראל חשוב להבהיר שיש לנו ארץ נהדרת, ולכן הידיעות הטובות קודמות. שתי הידיעות הללו - על תנופת הבנייה ועל הירידה באבטלה, אגב, אינן משודרות לא בגלי צה"ל ולא במבזק של ערוץ 10 המשודר בתחנות האזוריות.

בקול ישראל יש שלום

בגלי צה"ל, בשעה ארבע אחר-הצהריים, פותח את המבזק נושא מערכת כיפת ברזל באיזור אשדוד, אבל בקול ישראל יש שלום. חדשות 10 ברדיו נפתחות במחאת המתמחים, אבל בירושלים, בתחנה של הממשלה הנושא יורד רק למקום ה-5 בליין-אפ, וגם אז הכותרת היא חיובית - "הרופאים המתמחים בשלוותה משכו את ההתפטרות". זאת למרות מה שאומרת קריינית החדשות האזוריות, "65 מנהלי מחלקות בבית-החולים רמב"ם שבחיפה הודיעו לפני זמן קצר על תמיכתם במאבק המתמחים המתפטרים בבית-החולים". מיד אחר-כך היא ממשיכה ומדברת על האישה האנונימית שרה נתניהו. התחזית, אגב הייתה דומה ב-3 המבזקים.

קול ישראל הולך ומתרחק מכל ישראל. הוא הפך להיות תא הזוי ומנותק של ידיעות מטעם, שאינן נוגעות ומדברות אל ועל העם שחי פה. "סדר היום האלטרנטיבי", הוא מגוחך והבחישה בו מורגשת בגסות ומרחוק.

לא משנה כמה הכחשות תבואנה, השידור הציבורי כאן דומה יותר לזה של סין או ברית-המועצות של המאה הקודמת. כל דיבור על רפורמה והבראה הוא מיותר. כל עוד לשכת ראש הממשלה תשלוט בחדשות - אין מזור לגוף הזה.