רווחי 25 חברות המעו"ף נשחקו ב-21% ל-7.1 מיליארד שקל

השחיקה ברווחים נבעה משילוב של ירידה בשער הדולר, מרווחי זיקוק נמוכים, עלייה במחירי סחורות, חששות מפני משבר חובות באירופה ושינויים רגולטוריים ■ ההכנסות של חברות המעו"ף דווקא צמחו בכ-14% ברבעון השני ■ פסגות: "האקלים העסקי נעשה קשה יותר"

אחרי שאת 2010 סיכמו חברות המעו"ף עם צמיחה בהכנסות וברווחיות, נתוני הרבעון השני של 2011 מצביעים על תחילתו של שינוי כיוון. מבדיקה שערך בית ההשקעות פסגות עולה כי בשורה התחתונה, הרווח הנקי המצרפי של 25 החברות בעלות שווי השוק הגבוה בבורסה, הסתכם ב-7.1 מיליארד שקל - ירידה של כ-21% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

השחיקה ברווחים נבעה משילוב של ירידה בשער הדולר, מרווחי זיקוק נמוכים, עלייה במחירי סחורות, חששות מפני משבר חובות באירופה ושינויים רגולטוריים. חשוב להדגיש, כי המגמה השלילית אינה נחלת כלל החברות. 10 מתוך 25 החברות דווקא הצליחו לשפר את הרווח שלהן ברבעון השני.

עניין נוסף שצריך להדגיש הוא כי חלק מהחברות מדווחות על תוצאותיהן בדולרים, וכשמנטרלים את שינויי המטבע (הדולר ירד בכ-12% מיוני שעבר), המגמה השלילית מתונה יותר.

מנהל המחקר בפסגות, טל שיריזלי, אומר כי "קשה לאפיין את הרבעון הזה, ובסך הכול תוצאות חברות המעו"ף מעורבות". במבט לעתיד, התחזיות הקודרות להמשך השנה - הבאות כבר לידי ביטוי בשוקי ההון - צפויות להשתקף בתוצאות החברות ברבעונים הקרובים, כך שקיימת סבירות לא קטנה להתרחבות המגמה השלילית בתוצאות הרבעון הבא.

דסק"ש הפסידה הכי הרבה

בתואר המפוקפק של החברה שרשמה את ההפסד הגבוה ביותר ברבעון החולף, זוכה דסק"ש מקבוצת אי.די.בי, שהפסידה 1.2 מיליארד שקל. ההפסד הגבוה נבע מירידת הערך של החזקת החברה הבת, כור, במניות בנק קרדיט סוויס. מלבד כור, חברות נוספות בהן מחזיקה דסק"ש רשמו ירידה ברווחיות, וביניהן חברת הסלולר סלקום ורשת הקמעונאות שופרסל.

2
 2

תרומתה של ענקית הפרמצבטיקה טבע היא המשמעותית ביותר בתוצאות הכוללות של חברות המעו"ף, עם רווח נקי של 2 מיליארד שקל המהווה 28% מסך רווחי 25 החברות הגדולות.

שתי חברות האגרוכימיה הנכללות במעו"ף, כיל ומכתשים אגן , בלטו עם תוצאות המנוגדות למגמה, וסיכמו רבעון מצוין עם הכנסות של 9 מיליארד שקל. אם חלק מהחברות, ובראשן חברות המזון, סבלו מהתייקרות הסחורות, הרי ששתי החברות הללו דווקא מרוויחות מהגאות בשוק זה. כיל הציגה את הרבעון השני הטוב ביותר בתולדותיה, לאחר שנהנתה ברבעון החולף מגידול במכירות בכל אזורי פעילותה. החברה, שבשליטת החברה לישראל של עידן עופר, שנייה רק לטבע בתוצאותיה, הן במכירות והן ברווחיות. הרווח הנקי של כיל הגיע ל-1.45 מיליארד שקל, ומהווה כ-20% מהרווח המצרפי של חברות המעו"ף.

יצרנית חומרי ההדברה מכתשים אגן מקבוצת אי.די.בי, הציגה גם היא מכירות שיא, שהתקרבו ל-2.5 מיליארד שקל. לעלייה בכמויות המכירה של החברה תרמו מכירת מוצרים רווחיים יותר, מהלכי התייעלות ומכירות ממלאי שנרכש בעלות נמוכה יחסית.

גם תוצאות הבנקים שייכות לצד הירוק של המעו"ף, בזכות המשך צמיחת האשראי, עלייה בהכנסות המימון ושיעור הפרשות נמוך לחובות מסופקים. בגזרת הנדל"ן, עזריאלי וגזית גלוב רשמו שערוכים משמעותיים, בהיקף משותף של כ-800 מיליון שקל, שסייעו למגמה החיובית שהציגו. כך, הרווח הנקי שלהן יחד היווה כ-9% מהרווח המצרפי של חברות המעו"ף, והסתכם ב-635 מיליון שקל.

"פגיעה עתידית"

ומה צפוי בהמשך? שיריזלי מעריך כי "האקלים העסקי נעשה קשה יותר. אנחנו חוששים מפגיעה בתוצאות העתידיות על רקע ההאטה בכלכלה העולמית, קצב הצריכה הפרטית והמחאה החברתית שגורמת ללקוחות להיות מודעים יותר למחיר, ובררנים". שיריזלי מציין עוד כי "הורדת מרווח שיווק הדלקים עלול להוביל לפגיעה חזקה בשולי הרווח של חברות הדלק. אצל חברות כמו אסם ושטראוס יש חשש מפגיעה ברווחיות בשל קושי לגלגל עליות מחרים לצרכנים, ודמי הקישוריות ימשיכו להשפיע על תוצאות חברות התקשורת".

לעומת זאת, בענף הנדל"ן המניב בארץ הוא מזהה דפנסיביות יחסית, ושם, הוא סבור, הפגיעה מהשינויים תהיה פחותה.