רון אייכל: "שוק הנדל"ן נכנס לשנים של האטה"

אייכל מגיב לשלל הנתונים שפורסמו בשבוע החולף המצביעים על היפוך מגמה בשוק הנדל"ן - וזאת בנוסף להשלכות הצפויות של המחאה החברתית ■ על העלייה בחודשי ההיצע של הדירות בשוק: "קיים קשר הפוך בין מחירי הדירות, לבין מגמת חודשי ההיצע"

רון אייכל, הכלכלן והאסטרטג הראשי של בית ההשקעות מיטב, מעריך כי שוק הנדל"ן בישראל נכנס להאטה של שנים, במסגרתה ייתכנו גם ירידות במחירי הדירות. בסקירת המאקרו השבועית שפרסם היום (א') אייכל, הוא מתייחס לנתונים שפורסמו בשבוע החולף על שוק הנדל"ן ובכללם המשך העלייה בהתחלות הבנייה, כמו גם למחאה החברתית שעשויה להשפיע גם כן על השוק.

"אם הממשלה תקיים את הבטחותיה מבחינת הרחבת ההיצע, יש לנו את הסיבות להאמין כי שוק הדיור צפוי להיכנס להאטה בעליית המחירים ואף תיתכן הוזלה בשנים הקרובות", כותב אייכל בסקירה.

בין האינדיקטורים שמציין אייכל ניתן למצוא התכווצות של כ-16% המכירות ברבעון השני של 2011 לפי נתוני משרד האוצר לעומת התקופה המקבילה אשתקד ובהשוואה לרבעון הקודם. "מחירי הדירות ברבעון השני הוזלו בכ-3% בממוצע לעומת הרבעון הראשון", הוסיף אייכל.

כמו כן, מנתוני הלמ"ס עולה כי נתון חודשי ההיצע, קרי מספר הדירות החדשות הפנויות בשוק ביחס לקצב המכירות הנוכחי, עומד על 9.5 בעוד בתחילת השנה עמד היחס על 7.5. "קיים קשר הפוך בין מחירי הדירות, לבין מגמת חודשי ההיצע", הוסיף אייכל. "כמו כן, ברבעון השני של השנה, נרשמה עלייה של כ-10% בהתחלות הבנייה של דירות ביוזמה פרטית, בהשוואה לרבעון השני אשתקד".

אייכל גם מתייחס למחאת מעמד הביניים שהגיעה אמש (מוצ"ש) לשיאה כש-405 אלף מפגינים יצאו לרחובות כאות מחאה על יוקר המחיה, כ-292 אלף מתוכם בת"א.

הותרת הריבית של בנק ישראל לחודש ספטמבר ללא שינוי מהווה גם היא סימן לבאות. "אחת הסיבות שבנק ישראל השאיר את הריבית היא קצב העלייה במחירי הדירות ב-12 החודשים האחרונים שממשיך להיות גבוה אך נרשמה בו התמתנות זה החודש השני ברציפות", ציין אייכל.

על רקע שיעור האבטלה הנמוך, הריבית הריאלית האפסית וההתייצבות שנרשמת בשוק ההון, "רוב הסיכויים הם שריבית בנק ישראל תיוותר ללא שינוי לפחות עד סוף השנה", לפי אייכל.